رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه هزینه‌های ساختمان سازی و قیمت مسکن بویژه آپارتمان‌ها در چند ماه اخیر افزایش یافت، تاکید کرد: قیمت زمین و مصالح ساختمانی و همچنین برخی سوداگری‌ها در این زمینه نقش داشته است.
کد خبر: ۸۸۴۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹ 05 August 2020

غلامحسین عسکری با اشاره به اینکه قیمت آپارتمان در برخی مناطق کلانشهر اصفهان تا پنج برابر بیشتر شد، افزود: این موضوع خطرناک است زیرا علاوه بر بی‌خانمان و مستاصل شدن تعدادی از مردم ، رُکود ناشی از تورم را بهمراه خواهد داشت.

به گفته وی، جو روانی ایجاد شده در جامعه نیز روی قیمت مسکن تاثیر بسیاری دارد و هرگاه قیمت‌ها شروع به بالا رفتن می‌کند برخی از مردم در این زمینه باهم مسابقه می‌دهند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان یکی از معضلات مربوط به گران شدن قیمت خانه را ورود افراد فاقد تخصص به این کار عنوان و اضافه کرد: این افراد به قصد تجاری بودن ساختمان، آن را می‌سازند و دقت زیادی در مصالح و ساخت ندارند و بهمین دلیل علاوه بر تاکید بیشتر بر نظارت مهندسان بر ساخت از اداره کل استاندارد اصفهان خواستیم تا برای کنترل مصالح ساختمانی در مبادی تولیدی اقدامات بیشتری انجام دهند.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی باید تدابیری را اتخاذ کنند تا قیمت مصالح ساختمانی از حدی بیشتر نشود، ادامه داد: تا زمانی‌که به ساخت مسکن بعنوان کالای تجاری نگاه شود و نه مصرفی برای عامه مردم با همین مشکلات مواجه هستیم.

به گفته وی، دولت و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز باید تدابیری را در نظر بگیرند تا هزینه‌های ساختمان‌سازی کاهش یابد که یکی از راه‌های آن استفاده از فناوری‌های نوین است.

عسکری با تاکید بر اینکه هرگاه بین همه دستگاه‌های اجرایی و نهادها، تعامل وجود داشته باشد به نفع مردم خواهد بود، گفت: در زمان حاضر با نرخ بالای قیمت مصالح ساختمانی، ساختن خانه بویژه برای جوانان امری بسیار دشوار یا غیر ممکن است بنابراین باید روند کارها مانند صدور پروانه تسهیل شود.

وی با اشاره به اینکه ما اختلاف سلیقه‌هایی با شهرداری اصفهان داریم، اضافه کرد: چنین مشکلی با سایر شهرداری‌های استان وجود ندارد و امیدواریم هرچه زودتر این مسئله برطرف شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان همچنین به مراجعه مردم برای اخذ پروانه‌های ساختمان اشاره و تصریح کرد: سال کاری ما بدلیل شیوع بیماری کرونا از اواخر خرداد امسال آغاز شد و تصور اولیه بر این بود که پس از حدود ۱۵ روز از میزان مراجعه مردم و طول صف‌ها کاسته شود اما همچنان مراجعه مردم زیاد است.

عسکری، مراجعه زیاد مردم در شرایط و تورم موجود را تعجب برانگیز خواند و توضیح داد: بنظر می‌آید با توجه به افزایش قیمت مسکن بویژه واحدهای آپارتمانی مردم برای ساختمان‌سازی علاقه‌مندتر شدند.

وی، خانه‌های خالی نگهداری شده را مانند احتکار خواند که عده‌ای در صدد فروش آنها در زمان مناسب هستند و گفت: بنظر می‌آید که ما به اندازه کافی خانه در کشور داشته باشیم و حتی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از مسکن مهر ساخته شده بدون متقاضی بودند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان اظهار امیدواری کرد که طرح اقدام ملی که توسط وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست، مُسَکنی برای تلاطم بازار مسکن باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار