هیات‌های عزاداری یزد امسال در حرکتی خداپسندانه، هزینه‌ آیین‌های عزاداری خود را به مستمندان و اقشار نیازمند جامعه اختصاص می‌دهند.
کد خبر: ۸۸۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵ 03 August 2020

آیین‌های عزاداری امسال در کشور و از جمله استان یزد بعلت شیوع کرونا متفاوت از سال های قبل خواهد بود.

آیین های عزاداری محرم یزدی‌ها زبانزد خاص و عام است، این آیین که قرنهاست به سبک و شیوه خاص و ثابتی برگزار میشود طی سال‌های اخیر به صورت زنده از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده و مورد استقبال مردم دیگر مناطق کشور قرار گرفته است. 

یزدی‌ها در آیین‌های دهه اول محرم و همچنین ۱۳ محرم و اربعین حسینی با برپایی هیات های سینه زن و زنجیرزن در فضایی آکنده از معنویت و حزن و اندوه، ارادت خود را به خاندان اهل بیت و سیدالشهدا(ع) و یاران با وفایش ابراز می‌کنند.

اما امسال شیوع بیماری کرونا اجازه نداده تا هیات های عزاداری همچون سالهای قبل حضوری فعال و معنوی در حسینیه‌ها و مساجد در پیش داشته باشند؛ هر چند دلها همچنان کربلاست و چشم ها همچنان بارانی؛ اما خطر شیوع کرونا موجب شد تا همه مردم ایران در یک صف واحد به دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا گوش فرا دهند.

یزدی‌ها هم از این دستورالعمل مستثنی نبودند و بنا بر اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا تجمعات و حضور در مکان های شلوغ می‌تواند منجر به فراگیرتر شدن این بیماری گردد لذا برخی از عزاداران حسینی و هیئت‌های این استان امسال شیوه‌ای دیگر را در پیش گرفتند. 

در نخستین گام، شورای هیئات مذهبی استان یزد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: امسال هیئت‌ها برنامه کاروانی و حرکت در شهر ندارند، نخل برداری نداریم و موکبی هم در سطح شهر برپا نخواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است برنامه های عزاداری‌ها به صورت محله‌ای، محدود و با زمان کمتر برگزار خواهد شد؛ پذیرایی حضوری نداریم و تمام پذیرایی ها با بسته‌بندی یکبار مصرف و بیرون بر خواهد بود و بالاخره اینکه بخشی زیادی از هزینه های هیئت ها صرف کمک به نیازمندان جامعه خواهد شد.

در همین راستا بسیاری از هیئت های عزاداری استان و بویژه شهر یزد اعلام کردند امسال تمام هزینه های عزاداری شامل نذورات؛ مبرات و دیگر هزینه های جاری این آیین‌ها را صرف کمک به نیازمندان، ازادی زندانیان، کمک به خانواده آنها و خرید بسته های معیشتی و همچنین کمک به بهداشت جامعه خواهند کرد که این تصمیم مورد استقبال مردم، مسولان بهداشتی و همه شیفتگان آقا اباعبدالله الحسین(ع) قرار گرفت.

 

برخی هیئت های مذهبی یزد، هزینه های امسال خود را صرف امور خیر می‌کنند

رییس شورای هیات های مذهبی استان یزد گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا، برخی از هیاتهای عزاداری یزد، برنامه‌ای ندارند و هزینه‌های آن را صرف امورات معیشتی نیازمندان، آزادی زندانیان و دیگر امور خیر میکنند.

"محمدحسن باقری"افزود: البته هیاتها می توانند طبق پروتکل های بهداشتی و دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا عزاداری کنند و این عزاداریها باید فقط در حسینیه یا مساجد همان محله هیات‌ها باشد.

وی از هیات هایی که تصمیم به صرف نذورات و مبرات خود برای امور خیر و دستگیری نیازمندان کردند قدردانی کرد و اظهار داشت: همه باید تابع دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا باشیم.

 

هزینه‌های عزاداری در اختیار خانه سالمندان و دانش‌آموزان بی‌بضاعت قرار می‌گیرد

یکی از نوحه‌خوان‌های سرشناس یزدی هم با تمجید از هیات های عزاداری به دلیل نیت خیرشان برای اختصاص هزینه های مراسم‌های خود به امور خیر گفت: هیات ما (باغ گندم) نخستین هیاتی بود که این پیشنهاد را مطرح کرد که مورد استقبال دیگر هیئت ها هم قرار گرفت.

"سعید میرزایی" افزود: هیات‌ها سعی کنند بسته های معیشتی و مواد خام در اختیار نیازمندان قرار دهند و به مواد غذایی اکتفا نکنند.

وی تاکید کرد: قرار است هزینه های عزاداری به خانه سالمندان، کمک به بهداشت جامعه، ازدواج جوانان و کمک به خانواده زندانیان اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به آغاز مهرماه مقرر شده تا بخشی از این کمک ها به تهیه نوشت افزار و لوازم تحصیلی دانش اموزان نیازمند اختصاص یابد.

 

کمک ۸۰ میلیارد ریالی بانیان عزاداریهای یزد به مقابله با کرونا

مسئول دبیرخانه "یزد حسینیه ایران" هم اظهار داشـت: مساعدت و دستگیری نیازمندان از برنامه های همیشگی هیات های عزاداری یزد بوده و فقط مربوط به بعد از شیوع کرونا نیست ؛ اما امسال شکل و شیوه آن تغییر کرده است. 

سیدحسن حسینی گفت: این اقدام در طول سالهای متمادی انجام میشده و هر محله ای برای تامین جهیزیه نوعروسان و کمک به کودکان یتیم اقدام میکرده اما امسال با توجه به شیوع کرونا و کسادی بازار، مقرر شده مردم پر رنگ تر وارد این عرصه شوند.

وی با بیان اینکه تعطیلی کامل عزاداری ها صحت ندارد بلکه شکل آن تغییر می یابد اضافه کرد: برخی هیات ها با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند در حسینیه محله خود عزاداری محدود داشته باشند و این در شرایط هشدار است و اگر وضعیت قرمز شود عزاداری در فضای مجازی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هر محله یزد در زمینه کمک به نیازمندان به اندازه یک سازمان دولتی، خدمات ارائه می دهد یادآور شد: امسال هیات های عزاداری، بانیان روضه ها و همچنین موکب های اربعین برای مقابله با شیوع کرونا ۸۰ میلیارد ریال کمک کردند که این می‌تواند الگوی خوبی برای سایر نقاط کشور باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار