شاید وجود کانون گرد و غبار در البرز برای کسی که شناخت زیادی از این استان ندارد قدری عجیب باشد اما این موضوع در البرز در سال‌های اخیر به یک واقعیت تبدیل شده و ۹ کانون ریزگرد در البرز شناسایی شده است.
کد خبر: ۸۸۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴ 03 August 2020

به گزارش «تابناک البرز» نقش شترهای سرگردانی که مثل یک ماشین تخریب به گسترش این کانون‌ها دامن می‌زنند چند سالی است مطرح و به عنوان یک دغدغه پیگیری و قول‌هایی هم از سوی جهاد کشاورزی برای ساماندهی داده شده اما هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

در هر حال ادامه این روند البرز را با خطر جدی ریزگرد مواجه می‌کند و تا دیر نشده باید فکری به حال آن کرد.

در همین خصوص مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با انتقاد از تعلل جهاد کشاورزی در ساماندهی شترهای سرگردان در مناطق مستعد گرد و غبار استان، گفت: حدود ۲۰۰۰ شتر در کل سال مشغول تخریب پوشش گیاهی و خاک مناطق جنوبی البرز هستند و اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده نزدیک البرز درگیر موضوع ریزگرد خواهد شد.

فردین حکیمی با بیان اینکه هوای استان در روزهای اخیر از نظر گرد و غبار در مرز ناسالم قرار گرفت اما به حد ناسالم نرسید، گفت: در البرز ۹ کانون گرد و غبار به وسعت ۴۵ هزار هکتار وجود دارد که ۲۵ هزار هکتار آن در شهرستان اشتهارد و ۲۰ هزار هکتار هم در شهرستان نظرآباد وجود دارد.

حکیمی ضمن ابراز نگرانی از آینده البرز در زمینه گرد و غبار خاطرنشان کرد: اگر در زمینه ریزگرد اقدامی انجام نشود و همین روند ادامه داشته باشد، قطعاً در آینده درگیر انتشار گرد و غبار خواهیم شد.

وی با تأکید بر لزوم اجرای طرح‌های بیابان زدایی در کانون‌های گرد و غبار، گفت: خوشبختانه منابع طبیعی در این بخش طرح‌هایی را انجام داده و طرح‌هایی را هم در دست اجرا دارد اما موضوعی که باعث تأسف است وجود شترهای سرگردانی است که محیط زیست بارها  سرگردانی آنها را مخرب اعلام کرده است.

حکیمی افزود: حدود ۲۰۰۰ نفر شتر در کل طول سال در مناطقی که آسیب پذیر و مستعد گرد و غبار است رها هستند و از معدود پوشش گیاهی تغذیه می‌کنند، پیش از این جهاد کشاورزی قرار بود برای ساماندهی این شترها اقدام کند اما متأسفانه تاکنون کاری انجام نشده است و این شترها همچنان در منطقه سرگردان هستند.

وی ادامه داد: خاک کانون‌های گرد و غبار البرز حالت پفکی دارد و اگر دست نخورده باقی بماند به صورت ریزگرد منتشر نخواهد شد اما وقتی شترها در این مناطق خاک را لگدمال می‌کنند این خاک با کوچکترین باد در هوا منتشر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز افزود: مالکان تعدادی از این شترها در استان حضور دارند اما تعدادی از آنها هم متعلق به افرادی است که در استان حضور ندارند و در کل طول سال بدون هیچ هزینه‌ای شترهای خود را در اراضی طبیعی استان رها می‌کنند که نتیجه آن تخریب پوشش گیاهی و خاک در کانون‌های گرد و غبار است.

وی در ادامه به موضوع کانال زهکش تالاب صالحیه هم اشاره و اعلام کرد: امسال بخشی از آب تالاب صالحیه توسط کانال زهکش از دست رفت اما خوشبختانه پس از آن اتفاق یک نقطه از کانال مسدود شد و این موضوع به پایداری آب در تالاب برای سال‌های آینده کمک خواهد کرد و این نقش مهمی در کاهش گرد و غبار دارد.

حکیمی افزود: علاوه بر این کانال زهکش به سمت اراضی جنوبی استان هدایت شد تا به وسیله آن هم رطوبت خاک در کانون های گرد و غبار افزایش یابد و از انتشار گرد و غبار جلوگیری کند و هم منجر به افزایش پوشش گیاهی شود.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های  اصلی محیط زیست شناسایی کانون‌های داخلی گرد و غبار و تلاش در جهت تثبیت آن است افزود: ما دستگاه مجری نیستیم ما باید بر عملیات اجرایی دستگاه‌هایی که ماموریت دارند نظارت کنیم  که یکی از این دستگاه‌ها منابع طبیعی است و خوشبختانه اقدامات خوبی هم در این چند سال انجام داده است.

حکیمی خاطرنشان کرد: دو پروژه امسال در حال انجام است که یکی از آنها حفاظت، قرق و احیا کانون‌های گرد و غبار است و در این زمینه شش قرقبان استخدام شده‌اند و کار رقبانی را انجام می دهند و پروژه بعدی بوته کاری ۴۰ هکتار از اراضی منطقه توسط محیط زیست است.

وی در پایان گفت: در هر حال ما باید در ابتدا شرایط موجود را حفظ کنیم و اجازه ندهیم تخریب بیشتری در پوشش گیاهی و خاک مناطق مستعد گرد و غبار صورت بگیرد و در قدم بعدی تخریب‌ها را جبران کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار