آیت‌الله حسینی همدانی، امام جمعه کرج در قالب بیست و دومین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان کرد.
کد خبر: ۸۸۲۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹ 01 August 2020

به گزارش «تابناک البرز» متن بیست و دومین خطبه مکتوب جمعه آیت الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

در بیست و سومین هفته‌ای است که موفق به برگزاری نماز جمعه نیستیم و برای حفظ ارتباط با عزیزان چندجمله‌ای را به مناسبت ایام به‌صورت مکتوب خدمتتان عرض می‌کنم؛ و در این روز عید از خدای تعالی می‌خواهم با نظر رحمت به ما نگاه کرده مورد عفو قرار داده ما را به‌وسیله‌ی محرومیت از محرّم مواخذه نفرماید. خدایا ما بندگان ضعیفیم تو قادر متعالی بر ما اشتباه های مان را ببخش. اجازه بفرما تا با کشتی نجات حسین علیه‌السلام خود را به ساحل نجات برسانیم. خودت فرمودی وابتغوا الیه الوسیله؛ ما گوشواره عرش و ریحانه النبی را وسیله قرار می‌دهیم و می‌خواهیم که این بلیه را از سر تمام اهل ایمان در دنیا برداری. ما را محروم از محرّم مگردان. بله این ویروس باید توحید را در دل‌ها زنده کند و همه بفهمند که قادر حکیم خداست و اوست که می‌تواند بمیراند و زنده کند و ما متأسفانه مراکز عبادی و توجه دادن بسته است و وسایل نشنیدن فراهم.

عید قربان نماد روسیاهی و بزرگ‌ترین شکست شیطان است

امروز ۱۰ مرداد مصادف با دهم ذی‌الحجه در دو عید واقع‌شده‌ایم. عید جمعه و عید سعید قربان؛ که بعد از عید فطر از مهم‌ترین و برجسته‌ترین روز‌های سال است. عید قربان یعنی یادآوری ایثار و فداکاری، یعنی جهاد در راه خدا و رها شدن از سلطه‌ی هوس‌ها و نفس اماره. عید قربان یعنی نزاهت و پاکیزگی روح و متخلق شدن به اخلاق الهی و اطاعت از اوامر خداوند. عید قربان نماد روسیاهی و بزرگ‌ترین شکست شیطان از موحدان عالم است. روز پیروزی بر شیطان درون و نفس وسوسه کننده است. این روز را به همه‌ی مسلمین تبریک عرض می‌کنم.

قربانی کردن نمادی از سربریدن هوا‌های نفسانی و نوعی جهاد با نفس برای از بین بردن وابستگی‏ های دنیوی و آزاد شدن از زندان دنیاطلبی است و درنهایت تسلیم اوامر مولا شدن است؛ بنابراین به هر چیزی که انسان را به خدا نزدیک کند قربانی گفته می‌شود. یعنی حتماً ذبح کردن حیوان قربانی نیست، بلکه نماز‌های واجب و مستحب و روزه گرفتن و انواع عبادت و هر عملی که به‌قصد قربت انجام بگیرد ولو عبادت هم نباشد، قربانی است و انسان را به خداوند متعال نزدیک می‌کند.

خاصیت روز‌هایی که ازنظر اسلام عید نامیده شده این است که انسان را به توحید و یگانگی خدا نزدیک می‌کند و فقط به جنبه شادی آن توجه نشده، می‌بینید اعمالی که برای این روز‌ها در نظر گرفته می‌شود همگی مقرب انسان به سمت خداست. جا دارد درباره فضیلت این ایام به قسمتی از بیان امام علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام اشاره‌کنم که فرمودند: در هنگام قیامت، چهار روز را آرایش‌کرده نزد خداى سبحان مى‏ آورند؛ چنان‏ که عروس را به حجله مى‏ برند. از حضرت پرسیده شد: این ایام کدام‏ند؟ فرمود: روز قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدیر است.

تذکر این مطلب لازم است که یکی از آموزه‏ های اسلام برای تکامل و رشد انسان‏ ها، ایثار جان و مال در راه خداوند است؛ یعنی همه دارایی‏ ها و امکاناتی که در اختیارداریم را امانتی الهی بدانیم که باید در مسیر بندگی خدا هزینه کنیم تا به این وسیله در زمره محسنین و نیکوکاران قرار گیریم. در این روز‌ها که مبتلابه ویروس کرونا هستیم زمان خوبی است که در این امتحان الهی سربلند بیرون بیاییم و با کمک کردن به‌اندازه وسع، در ردیف اهل مواسات که از برترین صفات مؤمنین است قرار گیریم.

امام جواد از فرصت تقیه برای تربیت نیرو‌های آگاه انقلابی استفاده کردند

۱۵ مرداد مصادف با ۱۵ ذی‌الحجه سال گشت ولادت امام ابوالحسن على النقى الهادى سلام‌الله‌علیه است که بعد از امام جواد و به‌تصریح حضرت به امامت رسید. اگر در خاطر شریف عزیزان باشد در نوبت‌های قبل به مواردی از سیره وزندگی امام اشاره کردم. نظیر این که حضرت در شرایط سخت استبداد عباسی و اهتمام آن‌ها برای سرکوب اهل‌بیت و جلوگیری از قوت علویان و ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه، مبارزات خود را به دلیل مساعد نبودن شرایط، به مبارزه غیرعلنی و غیرمستقیم یعنی تقیه تبدیل کردند و در زمان‌های مقتضی فق‌های درباری را مفتضح کرده و مشروعیت دستگاه خلافت را زیر سؤال بردند.

امام علیه‌السلام از فرصت تقیه برای تربیت نیرو‌های آگاه انقلابی که در آینده بتوانند جامعه اسلامی را اداره کنند استفاده کردند و با تقویت مقاومت اسلامی جنبه‌های مختلف به‌خصوص مشکلات معیشتی مردم را مدیریت کردند؛ که این روش و سیره برای امروز ما که مشغول مواسات و کمک‌های مؤمنانه هستیم هم درس است.

نکته‌ای که عرض می‌کنم این است. در شرایط بحرانى‌اى که ائمه شیعه در زمان بنی‌عباس با آن روبرو بودند، آنان را واداشت تا طرح شبکه ارتباطى وکالت و تعیین نمایندگان و کارگزاران در مناطق مختلف را طراحی و اجراء کنند. هدف اصلى این سازمان جمع‌آوری خمس، زکات، نذورات و تبرعات از مناطق مختلف توسط وکلا، و تحویل آن به امام، و نیز پاسخگویى امام به سؤالات و مشکلات فقهى و عقیدتى شیعیان و توجیه سیاسى آنان توسط وکلاء و هم‌چنین سازمان‌دهی شیعیان بود؛ و این سازمان تا امروز به نحوه‌ی دیگری کاربرد مؤثرى در پیشبرد مقاصد امامان داشته است.

توضیح این سازمان فرصت می‌خواهد من در این نوبت به نمونه‌ای از دستورالعمل‌های حضرت هادى علیه‌السلام به مدیریت این سازمان، بیان می‌کنم. نقل مى ‏شود که آن حضرت طى نامه ‏اى در سال ۲۳۲ ه. ق، به «على بن بلال»، وکیل محلى خود (در بغداد) نوشت: … من ابوعلی (بن راشد) را به‌جای «على بن حسین بن عبدربه» منصوب کردم. این مسئولیت را بدان جهت به او واگذار کردم که وى از صلاحیت لازم به حد کافى برخوردار است، به‌نحوی‌که هیچ‌کس بر او تقدم ندارد. مى ‏دانم که تو بزرگ ناحیه خود هستى، به همین جهت خواستم طى نامه جداگانه ‏اى تو را از این موضوع آگاه کنم. درعین‌حال، لازم است از او پیروى کرده و وجوه جمع‌آوری‌شده را به وى بسپارى. پیروان دیگر ما را نیز به این کار سفارش کن و به آنان چنان آگاهى ده که وى را یارى کنند تا بتواند وظائف خود را انجام بدهد…

امام هادى علیه‌السلام در نامه ‏اى دیگر به وکلاى خود در بغداد، مدائن، و کوفه نوشتند: اى ایوب بن نوح! به‌موجب این فرمان از برخورد با «ابوعلى» خوددارى کن، هر دو موظفید در ناحیه خاص خویش به وظائفى که بر عهده‌تان واگذارشده عمل کنید، در این صورت مى ‏توانید وظائف خود را بدون نیاز به مشاوره با من انجام دهید. اى ایوب! بر اساس این دستور هیچ‌چیز از مردم بغداد و مدائن نپذیر، و به هیچ‌یک از آنان اجازه تماس با من را نده. اگر کسى وجوهى را از خارج از حوزه مسئولیت تو آورد، به او دستور بده به وکیل ناحیه خود بفرستد. اى ابوعلی! به تو نیز سفارش مى‏ کنم که آنچه را به ابو ایوب دستور دادم عیناً اجرا کنى.

زیارت غدیریه را فراموش نکنیم

نکته‌ای دیگر عرض کنم این‌که در ایام عید غدیر زیارت غدیریه که از انشائات حضرت هادی علیه‌السلام است را فراموش نکنیم، بسیار زیبا و پرمحتواست، مقید به خواندن باشید.

شیخ فضل‌الله نوری باقدرت به افشاگرى جریان غرب‌گرا پرداخت / معرفی چند کتاب تاریخ مشروطه

یکی از مناسبت‌های هفته ۱۱ مرداد است که سال گشت شهادت عالم ربانی، فقیه بزرگ شهید حاج شیخ فضل‌الله نوری اعلی‌الله‌مقامه است که یکی از علمای متنفذ ایران در دوران معاصر و از رهبران اصلی قیام ضد استبدادی مشروطه است. ایشان بعداز آن که جریانات روشنفکرى انگلیسى و خط انحراف را کشف کرد، باقدرت و صلابت‏ به افشاگرى و شفاف‏سازى جریان غرب‌گرا و وابسته پرداخت و عاقبت نیز جان خود را بر سر این مقاومت هوشیارانه گذارد.

شیخ شهید در جنبش ضد انگلیسی تنباکو به رهبری میرزای شیرازی، شرکت داشت. پس از درگذشت میرزای شیرازی و احتمال مرجعیت وی و میرزا حسن آشتیانی که خطری برای انگلستان محسوب می‌شد، شب‌نامه‌هایی توسط وابستگان انگلیس پخش شد. اما شیخ بعد از وفات میرزای آشتیانی در جمادی‌الاول ۱۳۱۹ ق، عالم و مجتهد اول تهران شد. از مرحوم شیخ تألیفاتی نظیر تذکره الغافل و ارشاد الجاهل و صحیفه مهدویه و ... برجای‌مانده و البته اهل شعر هم بود و قصیده‌هایی در مدح اهل‌بیت علیهم‌السلام سروده است.

به تعبیراتی که راجع به شیخ شده توجه بفرمائید. عالم مجاهد مرحوم آیت ‏الله طالقانى در مقدمه ‏اش بر کتاب تنبیه ‏الامه مرحوم آیت‌الله نائینى نوشته است: پس از تشکیل مجلس، طرفداران استبداد، کرسى‏ هاى مجلس را پر کردند و انگشت بیگانگان نمایان شد. کشته شدن مرحوم آقا شیخ فضل‏ االله نورى، بدون محاکمه و به دست ‏یک فرد ارمنى، لکه ننگى در تاریخ مشروطیت نهاد. یا جلال آل احمد در کتاب خدمت و خیانت روشنفکران‏ نوشته: من نعش آن بزرگوار (شیخ شهید) را بر سر دار، همچون پرچمى مى ‏دانم که به علامت استیلاء غرب‌زدگی پس از دویست ‏سال کشمکش بربام سراى این مملکت افراشته شد.

خوب است اینجا چند کتاب مفید راجع به تاریخ مشروطیت را معرفی کنم؛ که مشروطه پژوه بزرگوار مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین على ابوالحسنى (منذر)، نوشته‌اند. عناوین اصلى این کتاب‌ها عبارت‌اند از: «آخرین آواز قو!»، «اندیشه سبز، زندگى سرخ»، «دیده‌بان، بیدار!»، «کارنامه شیخ فضل‌الله نورى» و «خانه، بر دامنه آتش‌فشان». خدای تعالی بر درجات شیخ بیفزاید.

آمریکا کارش تمام‌شده است؛ دلدادگان دنبال محبوب دیگری بگردند

در تقویم ۱۴ مرداد روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی است. انتشار اعلامیه حقوق بشر اسلامى از سوى کشورهاى عضو سازمان کنفرانس اسلامى با استفاده از اندیشه‌هاى ناب اسلامى، در مقابل اعلامیه جهانى حقوق بشر که بعضاً در مواردى با چارچوب‌هاى اسلامى تناقض داشت، راهکار جمعى بود براى ارزش گذاشتن به حقوق انسان‌ها از نگاه شریعت اسلامى.

این اعلامیه دارای یک مقدمه و ۲۵ ماده است. محتواى این اعلامیه مثل اعلامیه جهانى، آزادى سیاسى و اجتماعى و بسیارى از آزادى‌هاى دیگر را از حقوق انسان‌ها مى‌داند و دولت و اجتماع را در فراهم کردن محیط زندگى براى برخوردارى از این حقوق مسئول می‌داند؛ و آزادى را که در تضاد با حقوق و تکالیف جامعه و فرد باشد، ممنوع کرده است. محتواى این اعلامیه مثل اعلامیه جهانى صرفاً یک بیانیه مشترک از حقوق بشر اسلامى است و نه کنوانسیون یا معاهده‌اى الزام‌آور. بعضى از حقوق هم که در اعلامیه جهانى حقوق بشر نیامده، در اعلامیه اسلامى موردتوجه و تصریح قرارگرفته است؛ مثل ممنوعیت استعمارگرى و حق مبارزه با آن یا حق مقابله با تجاوز به حیات انسان و نیز حق زندگى در محیط پاک و دور از مفاسد اخلاقى و داشتن امنیت دینى علاوه بر امنیت‌هاى مربوط به جان و خانواده و ناموس و نیز اشاره به لزوم حفظ حرمت انسان حتى پس از حیات او و محترم شمردن جنازه او.

همان‌طور که توجه دارید مسأله‌ى حقوق بشر همیشه براى قدرت‌هاى بزرگ وسیله‌ای بوده تا کشورهاى مستقل را تحت‌فشار قرار دهند و بر آنان سلطه پیدا کنند. بعد از جنگ سرد یعنی فروریختن دیوار برلین و فروپاشى شوروى یکی از ابزار‌های مورداستفاده استکبار بحث حقوق بشر بود. ولو خودشان در هیچ زمانی نه نسبت به دیگران و نه نسبت به مردم خودشان حقوق را رعایت نکردند. علاوه بر جنایات گسترده در حق کشور‌های دیگر مثل بمباران اتمی ژاپن که این روز‌ها سال گشت آن است، قتل‌عام بومیان قاره آمریکا فراموش‌شدنی نیست و همین الان هم می‌بینید که با مردم خودشان در خیابان‌ها چگونه رفتار می‌کنند و در جلو چشم مردم دنیا با وقاحت تمام حقوق انسان‌ها را لگدکوب می‌کنند؛ که تعبیر امروز حضرت آقا و بیان شان در پیام حج را راجع به آمریکا حتماً ملاحظه کردید. آنچه مسلم است این است که آمریکا کارش تمام‌شده و فروپاشی قطعی است و دلدادگان دنبال محبوب دیگری بگردند.

خبرنگار رسالت بزرگی بر عهده دارد

۱۷ مرداد به مناسبت شهادت خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی محمود صارمی روز خبرنگار نامیده شده است. صارمی از بسیجیانی بود که ۱۳ ماه در جبهه‌های جنگ تحمیلی حضور فعال داشت و مدتی هم تا زمان شهادت به دست طالبان، سرپرست نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در کابل را بر عهده داشت. خدای تعالی از سفره کرامتش متنعمش بگرداند.

باید گفت خبرنگار رسالت بزرگی بر عهده دارد و اگر خوب به وظیفه‌اش عمل کند بصیرت مخاطب و فرهنگ عمومی را رشد می‌دهد. لازمه‌اش این است جوری عمل نکند که مردم به او بی‌اعتماد شوند. موضع مشخص در مقابل دشمنان و معاندان داشته باشد و خطوط قرمز ملت برایش خط قرمز باشد. صداقت و راست‌گویی و به‌موقع گویی شرط لازم کار خبرنگار است.

خبرنگار خوب، باانگیزه و متعهدی که در کار خودش استعداد و خلاقیت دارد می‌تواند با درک مقتضیات و زمان‌شناسی در کمال آرامش جوری خبر تهیه کند که ضمن بیان حقایق، شفافیت و سالم‌سازی در کشور نهادینه شود. البته خبرنگاران همیشه خود را در محضر خدای تعالی ببینند. به همه خبرنگاران حق جو و حق گو و حق پو خدا قوت و خسته نباشید عرض کرده توفیقات بیشتر برای تان مسئلت می‌نمایم.

غریبه‌های تروریست، دیگر در منطقه جایی ندارند

از عزیزان مان در سپاه پاسداران به خاطر رشادت‌ها و خدماتی که به امت اسلام به خصوص ایران اسلامی دارند تشکر می‌کنیم. رزمایش بزرگی که در حال انجام است و این موشک بالستیک که بدون سکوی پرتابی از اعماق زمین شلیک می‌شود پدیده‌ای بود که دشمنان را به هذیان‌گویی وادار کرد و البته غریبه‌های تروریست باید بدانند که دیگر در منطقه جایی ندارند. به همه شما خدا قوت و خسته نباشید عرض می‌کنم.

با قاطعیت جلوی دزدی آب‌گرفته شود

نکته استانی: از مسائل مهمی که همه باید به آن حساس باشیم و مطالبه کنیم حفظ محیط‌زیست و استفاده صحیح از آب‌وخاک است. گاهی به خاطر سودجویی و گاهی به خاطر بی‌توجهی و کم‌توجهی خسارات فراوان به مردم و بیت‌المال زده می‌شود که باید به‌سرعت جلوی ضرر را گرفت. هیچ‌کس حق ندارد در مقابل کسانی که به محیط‌زیست صدمه می‌زنند و یا زمین‌های کشاورزی را از بین می‌برند و در آن ساخت‌وساز غیرمجاز انجام می‌دهند کوتاه بیاید.

من از دستگاه قضایی استان و به‌خصوص دادستان محترم که محکم و انقلابی به این امور پرداخته‌اند و برای احیای حقوق عامه اقدام انقلابی دارند و هزینه می‌پردازند تشکر می‌کنم و به آن دسته از افرادی که سنگ‌اندازی و سیاه نمایی می‌کنند تذکر می‌دهم که مسیر خود را اصلاح کنند و بدانند که عزم جدی مسئولان خدوم در این استان مبارزه با فساد و برگرداندن بعضی مسیر‌های غلط گذشته به مسیر اصلی و احقاق حقوق مردم است.

دزدی آب و کندن چاه غیرمجاز و بی‌آب کردن مردم چه معنایی دارد؟ بعضی از مناطق استان گاهی تا دوازده ساعت آب ندارند و آن مقداری هم که هست بعضاً کیفیت لازم را ندارد؛ لذا این خواسته‌ی مردم است که ملاحظه کسی نشود و با قاطعیت جلوی دزدی آب‌گرفته شود.

سریعاً نسبت به دفن زباله در حلقه درّه فکر اساسی شود

آلوده کردن محیط‌زیست شرعاً خلاف است ولو این کار توسط دستگاه‌های متولی صورت بگیرد؛ بنابراین اگر باید برای پسماند فکری می‌شده و نشده و محیط‌زیست را با چالش مواجه کرده، مسئولیت متوجه سیاست‌گذار و برنامه‌ریز و بودجه ریز و عامل است. چون مکرر عرض شد و توجه نشد در اینجا عرض می‌کنم، حتماً و حتماً و سریعاً نسبت به دفن زباله در حلقه درّه فکر اساسی شود.

مطلب دیگر راجع به بیمارستان امام خمینی (ره) است بنده تا امروز در شش خطبه تذکر داده‌ام، امروز هم عرض می‌کنم چرا می‌گذارید کار به بیانیه دانشجویی و تذکر مجدد بکشد و عده‌ای هم سوءاستفاده کنند و موج‌سواری کنند؟ البته تا امروز کارکنان محترم بیمارستان آبروداری کرده‌اند و اجازه به خناسان برای سوءاستفاده نداده‌اند و نمی‌دهند، اما مسئولان محترم هم اقدام عاجل داشته باشند. توان حل مسئله به این راحتی را ندارید یا منافع عده‌ای دست و پای عده‌ی دیگر را بسته است؟ در این روز‌ها که به‌شدت به تخت بیمارستانی و امکانات درمانی احتیاج هست و سلامتی مردم مطرح است با درایت بیشتری عمل کنید.

راجع به شهادت مرحوم شهید آیت، شهید عباس بابایی و تشکیل جهاد دانشگاهی در فرصت دیگر می‌پردازم ان‌شاءالله با قید حیات.

دعای پایانی

و خدا را قسم می‌دهیم به‌حق اولیایش که فرج مولایمان حضرت، ولی عصر ارواحنا فداه نزدیک بگرداند. ما را از اعوان‌وانصار و شیعیان و محبان و موالیان حضرتش قرار بدهد. ما را مشمول دعای آن حضرت قرار بدهد. دوره امتحان ما را کوتاه بگرداند. این بیماری و بلا را از مردم عالم به‌خصوص اهل ایمان مرتفع بگرداند. مجروحان و معلولان عافیت ببخشد، شهدا و گذشتگان مان را غریق رحمتش بگرداند، رهبر فرزانه و عزیزمان را در پناه خود محفوظ بدارد.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار