مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی تاکید کرد؛
مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی گفت: در جوار امامی به سر می‌بریم که امام مناظره است و گفت‌وگوها و مناظره‌های ایشان الگوی اخلاق مداری است، اما چقدر این سعه‌صدر را در برخورد با مسئولان و اندیشمندان مان می‌بینیم به نظر می‌رسد ما حتما بیش از نیازمندی به بازگشایی ضریح و نزدیکی به روضه منوره امام رضا(ع)، نیازمند نزدیکی معنوی، فکری و قلبی به امام هشتم هستیم.
کد خبر: ۸۸۲۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۹ 01 August 2020

به گزارش تابناک رضوی، مجتبی محمودی با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از اولویت‌هایی که امروز حتی در مراجع فرهنگی سیاستگذار مثل شورای انقلاب فرهنگی، مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، حوزه، دانشگاه و حتی شورای فرهنگ عمومی استانها مغفول واقع شده، بحث تعریف شبکه‌های اجتماعی و نوع مواجهه صحیح با رسانه‌هاست و تاکنون هیچ سازوکار مشخصی برای مواجهه با این مورد وجود نداشته است.

 

سرپرست دفتر نمایندگی روزنامه های شهروند و جهان اقتصاد در خراسان رضوی ادامه داد: اساتید رسانه‌ای و نماینده مطبوعات در شورای فرهنگ عمومی جایگاه مشخصی ندارند و نتیجه این شده که روز به روز شاهد رشد قارچ گونه کانال‌ها و سایت‌های نامتعارف و دروغ پراکن هستیم و اینها باعث می‌شود روز به روز بی‌اعتمادی در جامعه بیشتر شود و از طرف دیگر جوانان که نیروهای مولد جامعه هستند از فرهنگ اصیل اسلامی دور شوند.

 

وی متذکر شد: نمی‌شود بخواهیم تمدن ساز باشیم، اما به کادرسازی نیروهای انقلابی و تربیت نسل آینده ساز برای ظهور حضرت مهدی(عج) فکر نکنیم قطعا یکی از مشکلات این است که در رسانه، دانشگاه، حوزه علمیه، خانواده و در مراکز فرهنگساز جامعه بحث توجه به ازدواج سالم، فرزند آوری، تربیت فرزند و توجه به نهاد خانواده به عنوان بنیان اصلی جامعه اسلامی جدی گرفته نشود.

 

اشتباه این بود که به سمت توسعه رفتیم

 

محمودی که معتقد است باید با دید کلی‌تری به معضلات و اولویت‌های استان نگاه کرد، گفت: انقلاب و نظام جمهوری اسلامی از ابتدا دارای وجهه و ماهیت فرهنگی بود، اما مهم ترین اتفاقی که باعث شد همچنان شاهد برخی مشکلات باشیم این بود که مسیر پیشرفت کشور را در مقاطعی اشتباه رفتیم یعنی به جای اینکه به سمت رشد که یک مفهوم قرآنی است، حرکت کنیم، به سمت توسعه با مدل‌های مختلف وارداتی غربی رفتیم.

 

مدیرخانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی با اشاره به سخنی از شهید آوینی، توسعه را دارای جنبه مادی و کمی دانست که در غرب مطرح است، اما در مقابل آن واژه‌ای که در قرآن از آن به عنوان رشد یاد می‌شود، یک مفهوم کمی، کیفی و معنوی است.

 

وی یادآور شد: آن چیزی که ما سال‌ها درباره آن دچار اشتباه بودیم این بود که به سمت توسعه رفتیم و در دوران‌های مختلف به جای اینکه برای رشد فرهنگی اهمیت قائل باشیم، به توسعه اقتصادی در دوره سازندگی و توسعه سیاسی در دوره اصلاحات اولویت دادیم که خود این دو سبب شد مسیر انقلاب دچار اعوجاج و انحرافاتی بشود که متاسفانه این مسئله در دولت‌های مختلف بعدی هم به عناوین مختلف تکرار شد.

 

جامعه به ایدز فرهنگی مبتلاست

 

محمودی گفت: مهم‌ترین بیماری امروز بسیاری از جوامع جهانی و از جمله برخی نقاط در کشور خودمان، بیماری ایدز فرهنگی است و درست همچون ایدز که به مرور زمان سبب پایین آمدن ایمنی بدن می‌شود و با کوچک‌ترین بیماری، فرد جان خود را از دست می‌دهد؛ آن چیزی که خیلی وقت ها در جنگ نرم، عملیات روانی دشمن و ناتو فرهنگی مطرح می‌شود این است که ایمنی جامعه را کاهش دهند و سبب شوند جامعه از هویت جمعی خود دور شود و به نوعی به یک وادادگی و پسماندگی فرهنگی برسد، و این اتفاق در حال رخداد است.

 

مدیرخانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی اولین راه علاج این بیماری فرهنگی را حرکت در مسیر رشد و فلاح فرهنگی عنوان کرد و افزود: باید از قرآن کمک گرفت. در قرآن الگوی فلاح یعنی برداشتن موانع رشد برای رستن و رستگاری ارائه شده که اگر موانع و گرفتاری‌ها حذف شود ما می توانیم رشد کنیم.

 

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت فرهنگی این است که بتوانیم مظاهر بی‌فرهنگی و جنگ فرهنگی و شبیخون فرهنگی را مشخص کرده و تشخیص دهیم، ادامه داد: باید به سمت فلاح برویم؛ یعنی موانع فرهنگ بیگانه را حذف کنیم.

 

باید به سمت جامعه قرآنی برویم

 

محمودی با طرح چند سوال از جمله اینکه "اقتصاد امروز جامعه ما، بانکداری ما که به هشدار و تعبیر علما دچار ربا شده آیا اقتصاد اسلامی است؟ آیا واقعا طبق تاکید رهبری در گام دوم انقلاب، سبک زندگی ما مبتنی بر فرهنگ دینی است؟ آیا بازی کودکان، مد و پوشش جوانان مبتنی بر الگوی قرآنی است؟ آیا فرهنگ مصرف گرایی فرهنگ اشرافی‌گری، شیوع اختلاس، ربا و ریا مورد قبول اسلام و قرآن است؟" نسبت به مسائل فرهنگی و اقتصادی جامعه انتقاد کرد.

 

مدیرخانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی افزود: طبق تعاریف قرآنی و اسلامی "ولی" فردی است که اولویت‌های جامعه را مشخص کند، پیامبر از مومنین به خودشان نزدیک تر بودند و اولویت جامعه را تشخیص می‌دادند، ما ولایت را در امتداد نبوت می‌دانیم، بنابراین راهکار اصلی جامعه اسلامی این است که اولویت‌های جامعه را از "ولی" دریافت کنیم؛ در واقع منویات ولایت و مطالبات رهبری در عرصه‌های مختلف باید الگوی اصلی ما باشد و به سمت جامعه قرآنی و اسلامی حرکت کنیم.

 

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در آستانه افتتاحیه مجلس یازدهم، گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بر اقتصاد و فرهنگ تاکید ویژه داشتند و به نظر می‌رسد این دو از هم جدا نیست. طبق اسلام کسی که معاش ندارد معاد هم ندارد و وقتی فقر وارد خانه شود، ایمان از در دیگر خارج می‌شود. متاسفانه بسیاری از اوقات به مسئله معیشت اقشار جامعه توجه نداشتیم و بحث تبعیض و شکاف طبقاتی سبب شده مردم از فرهنگ اصیل و ناب اسلام دور شوند.

 

تنظیم سبک زندگی بر آموزه‌های قرآنی

 

محمودی یادآور شد: اولویت این است که ما رفتارهای خود و سبک زندگی را بر آموزه قرآن و منویات ولایت منطبق کنیم و نهادها هم باید در این مسیر گام بردارند.

 

مدیرخانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی افزود: اکنون شاهدیم که جامعه به سمت شهروند محوری می‌رود، درحالی که بنیان جامعه اسلامی شهروند نیست، بلکه خانواده است، شهروند محوری برگرفته از نگاه اومانیستی غربی است.

 

وی ادامه داد: امیدواریم نهادهای فرهنگی هرچه بیشتر به خودشان بیایند و به جای اینکه مدام در پی پاسخ به تهاجم فرهنگی بیگانه باشیم، ابتدا دژها، قلعه‌ها و سنگرهای فرهنگی خودمان که هویت فرهنگی ما برپایه آنها شکل گرفته است را استوار ساخته و بر بنای آنها به رشد برسیم.

 

از هویت خود فاصله گرفتیم

 

محمودی مقصود خود از این دژهای فرهنگی را اینطور توضیح داد: این دژها قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و سیره اهل بیت و سپس کتب ماندگاری مانند شاهنامه و اشعارحافظ و مولانا، دیوان شمس، تذکره الاولیا و منطق الطیر است، این‌ها دژهای فرهنگی و داشته‌های فرهنگی ماست که متاسفانه روز به روز هم از قرآن و عترت دور شدیم و هم از هویت ملی و ایرانی و اسلامی فاصله گرفته ایم.

 

مدیرخانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی که معتقد است مشکل امروز جامعه ما تنها ماهواره نیست، بلکه عدم توجه به تربیت کودکان و گهواره‌ها است، افزود: علاوه بر ماهواره باید به گهواره‌ها هم توجه داشته باشیم. یکی از مشکلات جامعه همین ایدز فرهنگی است که شاهدیم روز به روز ایمنی جامعه در حال کاهش است و ای کاش به اندازه‌ای که در پی یافتن واکسن کرونا هستیم دنبال واکسیناسیون فرهنگی جوانان و نوجوانان و مردم جامعه هم باشیم.

 

وی افزود: حتما کرونا یک معضل است و جنگ تحمیلی کرونا که دنیا را درگیر مخاطره کرده حتما یک اتفاق شوم است، اما از آن بدتر این که ما به مرگ تدریجی روز به روز از آن داشته‌ها و هویت فرهنگی خودمان دور می‌شویم.

 

حاشیه‌نشینی زیبنده مدینه رضوی نیست

 

محمودی یادآور شد: مدینه رضوی نباید جایی باشد که حاشیه داشته باشد، امروز حاشیه شهر مشهد برازنده مدینه رضوی نیست. اینکه بخش‌هایی از جامعه همچون کودکان کار مورد غفلت قرار بگیرند حتما مورد رضای امام رضا(ع) نیست.

 

مدیرخانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی ادامه داد: همانقدر که از بسته بودن درهای روضه منوره امام رضا(ع) ناراحت هستیم، بیش از آن باید به افکار و خواسته‌های امام رضا(ع) عنایت داشته باشیم و کاش بیش از ضریح، کتاب عیون اخبار رضا(ع) نصب العین مسئولان قرار گیرد.

 

وی متذکر شد: در جوار امامی به سر می‌بریم که امام مناظره است و گفت‌وگوها و مناظره‌های ایشان الگوی اخلاق مداری است، اما چقدر این سعه‌صدر را در برخورد با مسئولان و اندیشمندان مان می‌بینیم به نظر می‌رسد ما حتما بیش از نیازمندی به بازگشایی ضریح و نزدیکی به روضه منوره امام رضا(ع)، نیازمند نزدیکی معنوی، فکری و قلبی به امام هشتم هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار