مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین گفت: با افزایش دما از ۳۵ درجه به بالا، به ازای هر درجه، ۵ درصد مصرف آب بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۸۸۱۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹ 29 July 2020
 افزایش ۵ درصدی مصرف آب با افزایش هر درجه دما
 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، داراب بیرنوندی ، میزان مصرف آب برای هر نفر را ۱۵۰ لیتر در شبانه روز بیان کرد و گفت: با گرمای هوا این میزان به ۲۲۰ لیتر در شبانه روز افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: با افزایش دما میزان مصرف کولر آبی برای هر مشترک هم ۲۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب در استان قزوین

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: افزایش دما و کرونا میزان مصرف آب در تابستان امسال را در مقایسه با تابستان پارسال ۲۰ درصد و نسبت به پاییز و زمستان سال گذشته ۴۰ درصد بیشتر کرده است.

به گفته وی، آب شرب قزوین از ۶۷ حلقه چاه در شرق و غرب تامین می‌شود که از خرداد تا کنون ۲۴ ساعته در حال پمپاژ است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان درباره قطعی آب در روز‌های آینده در شهر قزوین گفت: برای قطع آب به صورت منطقه بندی برنامه ریزی نشده است، اما برای مدیریت فشار شبکه، مجبور به کاهش فشار آب هستیم.

بیرنوندی افزود: طبق استاندارد، شرکت آب تنها موظف به تامین فشار آب تا طبقات دوم است و باید برای طبقات بالاتر در پیلوت مخزن و پمپ ایجاد شود که نصب این دستگاه هم موجب افت فشار سایر واحد‌ها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، درباره بارندگی‌ها و تاثیر سریع آن بر آب‌های سطحی اشاره کرد و گفت: بارش‌ها بر چاه‌های عمیق که در ۲۲۰ متری زمین قرار دارند، تاثیر بسزایی ندارد و آب باران سال‌های زیادی طول می‌کشد تا وارد آب زیرزمینی شود.

به گفته بیرنوندی، با کنترل چاه‌های کشاورزی و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز به دنبال کاهش افت آب‌های زیرزمینی هستیم.

وی راه‌های صرفه جویی در مصرف را، رفع نشتی و ایجاد سایه بان برای کولرها، نشستن فرش، حیاط و ماشین، کاهش زمان و تعداد دفعات استحمام، نصب سردوش کاهنده مصرف در حمام و دستشویی، کاهش حجم فلاش تانک در سرویس‌های بهداشتی بیان کرد.

بیرنوندی از مردم خواست: در مصرف آب و برق صرفه جویی کنند چراکه صرفه جویی برق به تولید آب هم کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش مصرف برق امکان قطع شدن برق چاه‌ها وجود دارد که این موضوع موجب کاهش مقطعی تولید خواهد شد.

رفع خاموشی با ۱۰ درصد صرفه جویی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزایر صدا و سیما اوج مصرف را بیش از ۸۳۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: مصرف برق به شدت تحت تاثیر دما قرار دارد و این‌میزان افزایش شدید ناشی از بار‌های سرمایشی را به دنبال دارد.

سعید بهادیوند چگینی از مشترکان خواست، حداقل ۱۰ درصد میزان مصرف خود را مدیریت کنند تا شاهد خاموشی در استان نباشیم که در غیر این صورت برای جلوگیری از فروپاشی شبکه و خاموشی‌های گسترده، استراتژیک بار مدیریت می‌شود.

وی گفت: با افزایش دما قبل از ساعت ۱۲ ، سقف پیک استان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و هریک درجه افزایش دما در کشور، بیش از هزار مگاوات در مصرف اثر می‌گذارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سقف مجاز مصرف در این هفته را ۷۷۸ مگاوات اعلام کرد و گفت: کنترل این سقف بسیار کار مشکلی است.

به گفته بهادیوند چگینی، روزانه حدود ۱۰۰ مگاوات از محل تفاهم نامه‌های منعقد شده با مشترکان کاهش پیک داریم که اگر این همکاری‌ها نباشد مصرف برق روند فزاینده تری خواهد داشت و برای این همکاری‌ها پاداش مدیریت مصرف پرداخت می‌شود.

بهادیوند چگینی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۱ برنامه ویژه پاسخگویی بار برای ۶ هزار مشترک اجرا می‌شود.

وی ایجاد انگیزه در مصرف کننده برای کاهش لوازم برقی غیر ضروری در ساعت‌های ۱۲ تا۱۶ و تنظیم دمای کولر‌ها روی ۲۴ درجه و یا استفاده از دور کند کولر‌های آبی را از اقدامات کاهش مصرف برق برای شهروندان بیان کرد.

پایداری هوای گرم تا دو روز آینده

آخوندی کارشناس سازمان هواشناسی استان هم گفت: وضعیت جوی استان تا پایان روز چهارشنبه پایدار است و با توجه به استقرار هوای گرم در منطقه توصیه می‌شود در مصرف آب و برق صرفه جویی شود.

به گفته آخوندی، از روز پنجشنبه بارش‌های رگباری، رعد و برق و کاهش دما در برخی از مناطق پیش بینی می شود .

منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار