کمبود امکانات و تجهیزات بیمارستان ۹۲ تختخوابی شهید بهشتی نوشهر به عنوان تنها بیمارستان دولتی این شهرستان این روزها با شیوع ویروس کرونا رنگ تازه‌ای گرفته است.
کد خبر: ۸۸۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶ 26 July 2020

کمبود کادر درمانی متخصص و تجهیزات در بخش های بستری داخلی ، جراحی عمومی ، کودکان ، نوزادان، زنان و زایمان ، ارتوپدی ، ارولوژی، جراحی چشم گوش حلق و بینی ، تالاسمی، دیالیز، اورژانس ، آی سی یو و سی سی یو از مشکلاتی است که بتازگی در پی بازدیدهای میدانی مسئولان کشوری ، استانی و محلی از این بیمارستان به طور رسمی گزارش شده است.

ایرنا - با همه نارسائی های موجود ، در اسفندماه سال گذشته درست همزمان با شیوع یکباره ویروس کرونا ، بیمارستان دولتی نوشهر به عنوان مرکز پذیرش و بستری و قرنطینه بیماران کووید-۱۹ سه شهرستان نوشهر و چالوس و کلاردشت از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعیین شد به طوری با چنین اتفاقی کمبودها و مشکلات بیمارستان یکی پس از دیگری پررنگتر شد و این وضعیت دغدغه های مدافعان سلامت در این شرائط بحرانی برای ارائه خدمات به بیماران در این مرکز درمانی را مضاعف نمود.

اگرچه نباید از اقدامات دولت در حوزه توسعه زیرساخت‌های درمانی این شهرستان چشم پوشی کرد چرا که براساس اسناد موجود طی سه سال گذشته دولت تدبیر و امید حدود ۵۰ میلیارد ریال برای راه اندازی کلینیک ویژه تخصصی و بخش ایزوله منفی تنفسی فشار منفی بیمارستان و نیز مرکز خدمات جامع روستایی کجور شهرستان نوشهر سرمایه‌گذاری کرده است اما این خدمات تنها شاید التیام دهنده بخشی از زخم کهنه درمانی مردم این منطقه باشد و درحالی که نیازهای اساسی هنوز برطرف نشده است.

صرف نظر از ویروس کرونا ، نوشهر به خاطر برخورداری از موقعیت‌ گردشگری نظیر دریای خزر ، جنگل‌های سرسبز خزری هیرکانی ، وجود بندر ، فرودگاه ، گمرکات و دیگر آثار تاریخی و طبیعی در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و حتی خارجی است. طبیعتا حضور پرتعداد مسافران به منطقه فشارهای مضاعفی از نظر ارائه خدمات تحمیل مسئولان دست اندرکار در بخش های مختلف بویژه حوزه بهداشتی و درمانی وارد می کند.

البته ارائه خدمات به مصدومان ناشی از حوادث ناگواری نظیر غرق‌شدگی در دریای خزر و یا رودخانه‌ها ، سیل ، آتش سوزی جنگل ، مارگزیدگی ، سوانح رانندگی در جاده‌ پرتردد کندوان ، بیماری های واگیر و غیرواگیر در تنها بیمارستان دولتی شهرستان نوشهر از دیگر زوایای عوامل ایجاد فشار به کادر درمانی و نمایان شدن کمبودها است که هیچگاه در زمان توزیع منابع انسانی ، امکانات و تجهیزات عادلانه به آن نگریسته نشده است و این نوع نگرش تا حدودی مسئولان و کادر درمانی این بیمارستان را آزرده خاطر کرده است.

جمعی از مردم شهرستان نوشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: تنها بیمارستان دولتی نوشهر در روزهای عادی یعنی پیش از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در ارائه خدمات مناسب با کمبودها مواجه است حال که تمامی بخش‌های این بیمارستان برای پذیرش این دسته از بیماران اختصاص داده شده دیگر امیدی ندارند.

مشکلات بیمارستان نوشهر زخم کهنه است

علی شاه بهرامی یکی از شهروندان این شهر گفت: کم و کاستی‌های مربوط به تجهیزات و کادر درمانی متخصص در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر زخم کهنه ای است که سال ها مردم این منطقه از می‌رنجاند و عوارض آن بار روحی و روانی فراوانی را تحمیل آنها کرده است.

وی اظهار داشت : اغلب مردم این شهرستان کارمند ، کارگر ، کشاورزی ، مسافرکشی و عده اندکی نیز کاسب بازار هستند بنابراین درآمد عمده مردم این منطقه بسیار پائین است بنابراین انتظار دارند با توجه به طرح تحول نظام سلامت دولت که از سال ها پیش اجرا شده به تبع آن امکانات و تجهیزات مورد نیاز هم در این بیمارستان مهیا شود.

به گفته این شهروند، وقتی که بر اساس تجویز پزشک به بخش رادیولوژی بیمارستان شهید بهشتی نوشهر مراجعه می‌کنیم به دلایل متعدد از جمله فقدان دسترسب به "فیلم های مخصوص رادیولوژی" امکان ارائه چنین خدماتی مهیا نیست و بیمار یا باید به بیمارستان خصوصی ویا به شهرهای همجوار مراجعه کند که هر دو هزینه سنگینی خواهد داشت. ۴

این شهروند نوشهری گفت که هرچند نباید از خدمات ارزنده کادر درمانی این بیمارستان در این برهه حساس و بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا چشم پوشی کرد اما نیاز است توجه جدی به کمبودهای این بیمارستان شود.

رضا کریمی یکی از اهالی روستای چلندر نوشهر نیز گفت : این روستا در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری حوزه شرقی شهرستان نوشهر قرار دارد و عده زیادی از مردم این روستا دارای دفترچه بیمه سلامت هستند و به علت ناتوانی در پرداخت هزینه های درمانی ناگزیرند با گذر این مسیر برای درمان به بیمارستان نوشهر مراجعه کنند اما بارها دیده شده که در این بیمارستان کادر درمانی متخصص وجود ندارد یا اگر هم حضور داشته باشد به علت ترافیک بیماران قادر به ارائه بموقع خدمات نیستند.

به گفته او نوشهر جزو یکی از شهرستان‌های پرترافیک گردشگرپذیراست بنابراین شاید کسب و کار خیلی از مشاغل بستگی به حضور مسافران و گردشگران مرتبط باشد اما از طرفی به علت حضورچشمگیر مسافران و گردشگران به این منطقه مردم برای دریافت خدمات از جمله درمانی با مشکلات متعددی مواجه هستند .

حل مشکلات بیمارستان نوشهر نیازمند نگاه ویژه مسئولان است

نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی درباره کمبودهای بیمارستان نوشهر گفت: طی بازدیدی که بتازگی از بیمارستان نوشهر به بهانه قدردانی از کادر درمانی و مدافعان سلامت مبارزه با کرونا صورت گرفت مسئولان و کادر درمانی این بیمارستان برای ارائه خدمات با مشکلات فراوانی مواجهند.

دکتر محمدعلی محسنی بندپ افزود: با همه کاستی های موجود این بیمارستان از طریق سیستم ارجاعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان مرکز پذیرش و بستری و قرنطینه بیماران کووید ۱۹ ناشی از ویروس کرونا هم تعیین شده و قاعدتا از زمان شیوع این ویروس تاکنون باید به امکانات و تجهیزات این بیمارستان افزوده می شد.

وی افزود : اگرچه دولت به خاطر شیوع ویروس کرونا و پی آن جبران خسارت‌های اقتصادی که به زندگی مردم وارد شده و همچنین تحریم‌های ظالمانه آمریکا با محدودیت های مالی مواجه است اما تا زمانی که امکانات و تجهیزات مورد نیاز در این بیمارستان مهیا نشود به یقین کارکرد آن نیز محدود بوده و با نارضایتی مردم و بیماران در این شهرستان همراه خواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ، کمبود تخت های مورد نیاز برای بیماران دیالیزی ، سی سی یو ، آی سی یو ، کادر درمانی برای تخصص های چشم پزشکی ، گوش و حلق و بینی ، ارولوژی ، زنان و زایمان را جزو مشکلات اساسی این بیمارستان معرفی کرد .

بیمارستان با وجود سرمایه گذاری دولت همچنان دچار مشکل است

رئیس بیمارستان شهید بهشتی نوشهر نیز با تایید کمبودهای موجود در این بیمارستان گفت: اگرچه آثار زیانبار اقتصادی متاثر از کرونا دولت در تنگناه مالی قرار داده اما به هر شکل مسئولان بهداشتی و درمانی و مردم بومی این شهرستان نیز برای دریافت خدمات مطلوب از این مرکز درمانی انتظاراتی دارند.

دکتر محمد سلطان طویه کمبود پزشکان در رشته‌های تخصصی بیهوشی، داخلی، ارتوپد، مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب وطب اورژانس را از جمله کم و کاستی های بیمارستان شهید بهشتی نوشهر عنوان کرد و افزود : برای بکارگیری نیروی انسانی متخصص در این رشته ها تقاضای دستکم ۱۵ پزشک شده است.

وی ادامه داد: در بخش‌های تخصصی قلب، عفونی، داخلی اطفال، فوق تخصصی اطفال، ارتوپد، زنان و زایمان، بیهوشی، عمومی و رادیولوژی دست کم ۳۰ پزشک فعالیت دارند و با توجه به وقوع حوادثی نظیر سوانح دریایی و جاده‌ای و بروز بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و مهم‌تر از همه این مسائل گردشگرپذیر بودن منطقه این تعداد پزشکان پاسخگوی نیازها در بخش درمانی نیست.

سلطان طویه خریداری و تجهیز بیمارستان به دستگاه اکسیژن ساز مرکز را جزو نیازهای ضروری دانست و گفت که اغلب بیماران بستری در تمامی بخش های این بیمارستان به خاطر ابتلا به این بیماری و نیز عارضه بیماری تنگی نفس و ریوی نیاز به اکسیژن مصنوعی دارند و مجهز نبودن این بیمارستان به این دستگاه هرماه به طور متوسط ۸۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه تحمیل این بیمارستان می کند.

وی افزود : اگرچه این بیمارستان حاکمیتی است و باید به بیماران تحت هر شرائطی خدمات ارائه دهد منتهی خریداری و نصب این دستگاه در این بیمارستان نیاز به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد و در این حوزه نامه نگاری هایی با مسئولان ادارات مرتبط انجام گرفته امیدوارم در این حوزه تدابیری بیندیشند.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی نوشهر گفت : هم اکنون تمامی بخش های این بیمارستان برای ارائه خدمات به بیماران کووید ۱۹ اختصاص داده شده است اگرچه تخت های آی سی یو بیمارستان چالوس نیز بتازگی برای ارائه خدمات به بیماران کووید ۱۹ پذیرش دارد اما همزمان با موج دوم کرونا درست از اواسط تیرماه گذشته ظرفیت این بیمارستان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی تکمیل است.

سلطان طویه در مورد روند افزایشی و یا کاهشی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان نیز افزود : نمی توان در این باره پاسخ متقن و روشنی داد چرا که برخی از روزها دهها بیمار مبتلا به کووید-۱۹ به بیمارستان شهید بهشتی مراجعه می کنند وبرخی از روزها نیز این عدد بسیار کمتر است. بنابراین برای کنترل این ویروس بستگی به مردم دارد که تاچه حد به این موضوع اهمیت دهند و بدرستی آن را رعایت کنند.

بیمارستان نوشهر دارای بخشهای بستری داخلی – جراحی عمومی – کودکان – نوزادان- زنان وزایمان- ارتوپدی- ارولوژی- جراحی چشم گوش حلق و بینی- زایشگاه- تالاسمی- دیالیز- اورژانس- بخشهای ویژه: آی سی یو ۶ تخت و سی سی یو ۶ تخت است. تعداد تخت مصوب ۸۹ و تخت فعال ۷۹ تخت است.

این شهرستان گردشگرپذیر از ۷۷ خانه بهداشت و ۱۵ باب مرکز خدمات جامع سلامت ، دستکم ۲۵ پزشک خانواده روستایی و ۲۰ پزشک خانواده شهری و یک بیمارستان دولتی برخوردار است.

ویروس کرونا که از اواخر سال گذشته به تدریج دامن گیر تمام استان های کشور شد ، در استان گردشگرپذیر مازندران نیز تاکنون ‌تعداد زیادی از افراد را مبتلا کرده است. به طوری که هم اکنون بیش از یکهزار و ۹۰۰بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت درمان قرار دارند ، بیمارانی که می توان همگی آنان را مبتلایان موج دوم شیوع ویرس کرونا از نیمه دوم تیرماه دانست.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار