مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز ضمن تشریح آخرین وضعیت مدرسه سبز استان، گفت: این پروژه تا دو سال دیگر افتتاح می شود.
کد خبر: ۸۷۹۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳ 26 July 2020

به گزارش «تابناک البرز» استفاده از ظرفیت مدارس سبز در سیستم آموزش و پرورش کشور، گامی مهم در راستای پیاده سازی مسئولیت‌های حوزه فرهنگ در حراست از محیط زیست و اکوسیستم است، در این مدارس بهره گیری از پنل‌های خورشیدی در بحث سیستم گرمایش کلاس‌ها تأثیر مهمی در صرفه جویی مصرف سوخت‌های فسیلی دارد.

از سویی دیگر استفاده از آب باران برای آبیاری فضای سبز و یا شستشوی حیاط مدارس از دیگر ویژگی‌های مدارس سبز است، در استان البرز نیز از ماه‌ها قبل برنامه ریزی برای احداث نخستین مدرسه سبز استان البرز در خیابان مطهری کرج جنب اداره آموزش و پرورش ناحیه سه آغاز شده است.

متراژ زمین نخستین مدرسه سبز استان البرز شش هزار و۵۰۰ مترمربع است، برای محوطه سازی آن نیز عرصه‌ای دو هزار و ۵۰۰ مترمربع اختصاص داده شده و با در نظر گرفتن زیر زمین آن مقرر شده که در چهار طبقه احداث شود.

با محمد دلاوریان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز در خصوص آخرین وضعیت احداث مدرسه سبز استان البرز گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

وی با اشاره به اینکه حداقل بودجه مورد نیاز برای احداث این مدرسه ۱۰ میلیارد تومان است، افزود: این مدرسه مهرماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به آموزش و پرورش استان البرز تحویل داده می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز گفت: این پروژه به صورت پایلوت اجرایی می‌شود سپس با رفع نواقص آن و تعیین کارهایی تکمیلی که برای احداث دیگر مدراس سبز در استان البرز باید مورد توجه قرار گیرد، ساخت پروژه‌های جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دلاوریان گفت: در ساخت مدرسه سبز علاوه بر ظرفیت‌هایی که در داخل آن ایجاد می‌شود توجه به محیطی پیرامونی محل ساخت این فضای آموزشی نیز اهمیت بالایی دارد، به عنوان نمونه عدم نزدیکی به اتوبان و پمپ بنزین اهمیت دارد و به تبع توجه به چنین فاکتورهایی کار ما در انتخاب زمین مناسب برای احداث مدارس سبز سخت‌تر می‌کند.

وی در خصوص مشارکت بخش خصوصی در مراحل ساخت مدارس سبز نیز توضیح داد: برای کارهای طراحی این پروژه‌ها از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌شود، اما ساخت آن توسط پیمانکاران سازمان نوسازی مدارس پیش برده می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز در بخش دیگری در پاسخ به این پرسش که سرمایه گذاران بخش خصوصی خود می‌توانند برای احداث مدارس سبز اقدام کنند، گفت: در این مورد املاک و زمین‌های دولتی برای ساخت مدارس سبز تعیین می‌شود و اگر قرار به سرمایه گذاری بخش خصوصی باشد این مهم شرایطی خاص دارد، به عنوان نمونه نخست باید برخی مجوزهای لازم برای این اقدامات صادر شود.

دلاوریان در مورد اینکه ساختارهای ایجاد شده در یک مدرسه سبز چه میزان در صرفه جویی هزینه‌های ایجاد شده در یک فضای آموزشی تأثیرگذار است، بیان کرد: استفاده از ظرفیت پنل‌های خورشیدی و یا دیگر اقدامات اجرایی در احداث مدارس سبز مکن است در هنگام ساخت هزینه‌های زیادی را به دنبال داشته باشد اما به یقین در دراز مدت بسیار به صرفه است.

وی عنوان کرد: با بهره گیری از انرژی خورشیدی، بهای برق مصرفی مدرسه کاهش می‌یابد و از طرفی استفاده از آب باران برای آبیاری باغچه‌های مدرسه و یا شستشوی حیاط مدرسه نقش مهمی در صرفه جویی این مایه حیات دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار