به نظر می‌رسد در نظر گرفتن سوبسید جهت تهیه لبنیات برای قشر آسیب‌پذیر یا تمهیدات این‌چنینی به‌عنوان یک اقدام حداقلی، برای جلوگیری از حذف شیر و ماست و پنیر و دیگر محصولات لبنی از سفره مردم ضروری است.
کد خبر: ۸۷۹۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸ 25 July 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: لبنیات، به‌عنوان یکی از کالاهای اساسی موردنیاز روزانه همه اقشار جامعه محسوب می‌شود.

کالایی که برای همه سنین به‌ویژه کودکان و سالمندان بسیار ضروری است و از طرفی با توجه به شیوع کرونا و نیاز بدن به تأمین مواد پروتئینی و لازمه حفظ سلامت بدن، به‌عنوان یکی از کالاهای اساسی همواره موردتوجه است.

ضرورت مصرف شیر نیز به‌عنوان پایه اصلی و ماده اولیه سایر لبنیات برای مردم به‌ویژه قشر کودک و سالمند به‌خوبی احساس می‌شود.

شاهد افزایش قیمت‌ها در مورد برخی از محصولات و یا گاهی کم‌فروشی توسط برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولات لبنی هستیم

اما در شرایط فعلی که چتر گرانی بر سر همه‌چیز سایه افکنده است، قیمت لبنیات نیز مدام در نوسان قرار دارد و شاهد افزایش قیمت‌ها در مورد برخی از محصولات و یا گاهی کم‌فروشی توسط برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولات لبنی هستیم. به‌گونه‌ای که اگر قیمت یک بطری شیر را از ابتدا تا انتهای یک سال مقایسه کنیم نوسان صعودی بالایی را شاهد خواهیم بود!

 

طبق گفته رئیس اداره کالا و نظارت بر خدمات سازمان صمت در استان فارس، آخرین نرخ قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار در مورد لبنیات در تاریخ هفتم تیرماه سال جاری اعلام‌شده است.

محمد فرهادی در این خصوص در پاسخ به خبرنگار فارس، قیمت شیر بطری یک لیتری کم‌چرب (۱.۵ درصد) را طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار ۵۶۰۰ تومان، شیر نیم چرب ( دو درصد) ۵۹۰۰ تومان، شیر پرچرب ( سه درصد) ۶۵۰۰ تومان و شیر کامل با درصد چربی (۳.۲) مبلغ ۶۶۰۰ تومان عنوان کرد.

وی همچنین قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی را چهار هزار تومان اعلام کرد.

لزوم رعایت نرخ‌های اعلام‌شده توسط کارخانه‌های تولیدکننده فرآورده‌های لبنی

رئیس اداره کالا و نظارت بر خدمات سازمان صمت در استان فارس در این گفت‌وگو با اشاره به لزوم رعایت نرخ‌های اعلام‌شده ستاد تنظیم بازار توسط کارخانه‌های تولیدکننده فرآورده‌های لبنی گفت: در کنار این‌ها محصولات دیگر نیز بر اساس ضوابط سازمان حمایت از مصرف‌کننده قیمت‌گذاری می‌شود.

 

به گفته فرهادی؛ عامل اصلی گرانی لبنیات تغییر نرخ شیر خام بوده که معلول عوامل مختلف و عاملی جهت افزایش قیمت سایر محصولات است.

وی در ادامه قیمت ماست دبه‌ای ۲۵۰۰ گرمی کم‌چرب (۱.۵) را ۱۷ هزار و ۵۰۰ و پرچرب را ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: پنیر پواف ۴۰۰ گرمی ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین‌شده است.

رئیس اداره کالا و نظارت بر خدمات سازمان صمت در استان فارس دراین‌باره اظهار داشت: با توجه به قیمت‌گذاری شیر خام از ۲۷۰۰ تا ۲۹۰۰ تومان بسته به کیفیت شیر با تلورانس مثبت و منفی هفت درصد با توجه به بار میکروبی و درصد چربی که ممکن است به ۳۱۰۰ تومان هم برسد، سایر محصولات لبنی در کیفیت‌های مختلف با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده توسط شرکت‌های لبنیاتی تعیین می‌شوند.

فرهادی در ادامه با اشاره به امکان وجود تخلف در این راستا از مردم خواست در صورت مشاهده تخلف، موارد را با سامانه ۱۲۴ به اشتراک بگذارند تا بازرسان سازمان صمت نسبت به پیگیری تخلفات اقدام کنند‌.

وی همچنین با بیان اینکه بازرسان روزانه به‌صورت راندم به شرکت‌ها و فروشگاه‌ها سرکشی و نظارت می‌کنند از تخلف ۱۰۰ میلیون تومانی در دو هفته گذشته در بحث لبنیات توسط یکی از واحدهای تولیدی در استان خبر داد.

گفتنی است، در سال ۹۷ شاهد بروز تخلف در ۱۳ واحد تولیدی لبنیات، در سال ۹۸ یک واحد و در سال جاری نیز تاکنون شاهد تخلف و گران‌فروشی یک واحد تولیدی بوده‌ایم.

با این شرایط آنچه مسلم است نیاز ضروری مردم به محصولات لبنی است؛ اما مشاهده تغییر قیمت‌ها، گران‌فروشی،کم‌فروشی و بروز تخلفاتی به این دلیل است که بیشتر محصولات قیمت مصوب ندارد و بعضا در تعیین آن‌ها سلیقه نیز اعمال می‌شود

بنابراین گزارش، با این شرایط آنچه مسلم است نیاز ضروری مردم به محصولات لبنی است؛ اما آنچه مشاهده می‌شود تغییر قیمت‌ها، گران‌فروشی،کم‌فروشی و بروز تخلفاتی است که به دلیل اینکه بیشتر محصولات قیمت مصوب ندارد و بعضا در تعیین آن‌ها سلیقه نیز اعمال می‌شود.

به نظر می‌رسد در نظر گرفتن سوبسید توسط دولت جهت تهیه لبنیات حداقل برای قشر آسیب‌پذیر یا تمهیدات این‌چنینی به‌عنوان یک اقدام حداقلی، برای جلوگیری از حذف شیر و ماست و پنیر و دیگر محصولات لبنی از سفره مردم ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار