پاسخ گویی به شبهات و شایعات و اطمینان بخشی به مردم از سوی پزشکان خانواده در مازندران فرصتی بوده است که سبب شد تا بسیاری از شهروندان با این بیماری با دید باز برخورد و مقابله کنند.
کد خبر: ۸۷۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲ 25 July 2020

پاسخ گویی به شبهات و شایعات و اطمینان بخشی به مردم از سوی پزشکان خانواده در مازندران فرصتی بوده است که سبب شد تا بسیاری از شهروندان با این بیماری با دید باز برخورد و مقابله کنند.

ایرنا ، شناخت کامل از جمعیت تحت پوشش ،دسترسی آسان دو طرفه ، شناخت بیماران در معرض خطر، انتشار اخبار درست و اعتماد بیشتر، هزینه کمتر برای بیماران و سازمان‌های بیمه‌گر و تداوم پیگیری از مزایای اجرای طرح پزشک حانواده در دوران شیوع ویروس کرونا در مازندران است ،فرصتی ویژه ای که دولت برای شهروندان استان مازندران فراهم کرده است.

کاهش بار کاری در اورژانس ها و مراکز درمانی و تبیین مسیر درست و مشخص برای درمان سرپایی از مهمترین کارکرد پزشک خانواده در پنج ماه اخیر در استان مازندران بوده است ، موضوعی که ۲ سازمان بیمه گر تامین اجتماعی و بیمه سلامت آن را تایید می کنند.

اجرای طرح پزشک خانواده از سال ۱۳۹۱ در مازندران با همکاری ۶۳۰ پزشک و شرکت های بیمه ای ( تامین اجتماعی- بیمه سلامت) آغاز شد و با بازبینی ، رفع اشکالات و بهینه سازی در دولت تدبیر و امید توانست تمام جمعیت ساکن در شهرها را که دارای پوشش بیمه پایه بودند تحت پوشش قرار دهد و گام موثری را برای سلامت مردم بردارد.

این روز ها که شاهد گسترش موج دوم ویروس کرونا در بیشتر نقاط استان های کشور هستیم ،توقع و انتظار مسئولان مازندران بویژه مدیریت بیمه سلامت و تامین اجتماعی که به نمایندگی از دولت ماهانه هزینه سنگینی را در اجرای این طرح متقبل می شوند ، این است که مردم استان به مراتب در پیشگیری و رعایت مقولات بهداشتی و درمانی ویروس کرونا همانند موج اول همکاری همه جانبه و در عین حال موثر داشته باشند.

طرح پزشک خانواده صرف نظر از رایگان نسبی هزینه درمان سطح یک ( ویزیت- دارو)، زیر ذره بین قرارگرفتن سلامت خانوارهای تحت پوشش، شناسایی اکثر بیماران دیابتی و فشارخون ( دیابت ۱۶۰ هزارنفر - فشار خون ۷۰ هزارنفر )، برقراری طرح های مراقبتی متناسب با نیاز جمعیت تحت پوشش، حذف بده و بستان مالی بین پزشک و بیمار در تامین سلامت مردم باید موثر باشد.

ارتباط مجازی با پزشک خانواده در شرایط کرونایی

یکی از شهروندان ساروی با بیان این که از طریق کانال واتساپی با پزشک خانواده ارتباط مستقیم داریم، گفت: علاوه بر آن در مدت شیوع ویروس کرونا تا کنون در سه مرحله به صورت تماس تلفنی از سوی پزشک خانواده سلامت اعضای خانواده پیگیری شده است.

لیلی امانی با اشاره به این که هر چهار عضو خانواده دارای پرونده الکترونیکی نزد پزشک خانواده هستیم ، ادامه داد: با توجه به این که من بیمار دیابت هستم و انسولین مصرف می کنم ، تمامی نکات بهداشتی و ضرورت رعایت زدن ماسک به ویژه حضور نیافتن در جمع از سوی مسئول مراقب بهداشت پزشک خانواده اطلاعی رسانی می شود.

وی تصریح کرد: به نظر من پزشک خانواده و ارتباط ۲ طرفه ای که بوجود آمده است سبب شد تا بسیاری از اخبار نادرست و شایعات در مورد کرونا خنثی شود و در واقع مردم واقعبینانه با موضوع برخورد کنند.

این شهروند ساری گفت: خانواده ام تمامی موضوعات مربوط به کرونا را از طریق کانال ارتباطی که پزشک خانواده ایجاد کرده است را دریافت می کنیم و مورد اعتماد هم است .

پزشک خانواده و کاهش استرس خانواده‌ها

دکتر قاسم موسوی یکی از پزشکان خانواده در ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از جمعیت شهری را تحت پوشش دارم، گفت: وضعیت تمامی این افراد به لحاظ سلامت و بهداشت در قالب پرونده الکترونیکی تشکیل و در اختیارم است و در چند ماهه اخیر به واسطه کرونا ارتباط تنگاتنگی نیز بوجود آمده است.

وی اضافه کرد: از زمان شیوع کرونا همه سرپرستان خانواده از طریق فضای مجازی از طریق ۲ کانال ارتباطی تلگرام و واتساپ با بهیاد ، ماما و پزشک خانواده ارتباط برقرار است و همه مسایل و مقولات علمی ، بهداشتی ویروس کرونا در این فضا اطلاع رسانی می شود.

وی بیان داشت: از آن جائی که این بیماری همچنان بدون داروی خاصی درمان می شود ،مهمترین مساله ، توجه به مسایل بهداشتی و روانی است که خوشبختانه این ۲ موضوع از طریق طرح پزشک خانواده فرصتی برای مردم مازندران بوجود آورده است.

این پزشک خانواده ساروی با اشاره به این که همه اخبار مرتبط با کرونا مورد تایید وزارت بهداشت از طرف پزشکان خانواده به خانواده های تحت پوشش اطلاع رسانی می شود، گفت: به همین دلیل شایعات و اخبار نادرست در بین شهروندان مازندران به مراتب نفوذ کمتری دارد.

موسوی اطمینان بخشی و اعتماد بین شهروندان را عامل مهمی برای مقابله با ویروس کرونا دانست که این فرصت با طرح پزشک خانواده در مازندران وجود دارد، تصریح کرد: در مدت پنج ماهه اخیر از بین ۲هزار و ۵۰۰نفر تحت پوشش ، فقط ۲نفر مشکوک به کرونا شدند و بقیه افراد با رعایت مقولا بهداشتی به ویژه افرادی که دارای بیماری زمینه ای بودند بدون مراجعه حضوری فقط با اطمینان بخشی و رعایت مسایل بهداشتی در امان ماندند.

ارتباط مستمر تلفنی و بررسی وضعیت افراد آسیب‌پذیر

دکتر یاسر قزوینی یکی دیگر از پزشکان خانواده در مازندران گفت: همزمان با شیوه ویروس کرونا ارتباط بین پزشکان و افراد تحت پوشش ۲چندان شده است و شهروندان هر گونه مشکل پزشکی را به صورت تلفنی با پزشکان خانواده خود در میان می گذارند و این خود سبب قطع زنجیره کرونا می شود.

وی گفت : خوشبختانه استان مازندران به خاطر اجرای طرح پزشک خانواده و ثباتی که در این زمینه میان پزشک و افراد تحت پوشش ایجاد شده ، سبب شد تا با سرعت بیشتر و خیلی راحت تر این بیماری را شکست بدهیم به شرط آن که شهروندان در درجه اول نکات مهم و ضروریاز جمله زدن ماسک را رعایت کنند و چنانچه برای پیگیری مسایل سلامتی خود نیازمند رفتن به بیرون از خانه هستند ، حتما قبل از این کار با پزشک خانواده خود مشورت کنند.

دکتر قزوینی توضیح داد : پزشک خانواده در مازندران می تواند عامل شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا در استان باشد . پزشکان خانواده بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت و به تبع آن دانشگاه علوم پزشکی کاملا در جریان چگونگی انجام مشاوره و آموزش پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا قرار دارند و مهم تر از همه از وضعیت سلامتی افراد تحت پوشش خودشان هم آگاهی دارند و پرونده سلامت هر شهروندی در اختیار پزشک خانواده اش است.

وی گفت : بر همین اساس هم مراقبان سلامت پزشکان خانواده در مازندران با افراد پر خطر دارای پرونده از جمله مادران باردار، سالمندان ، دیابتی ها و فشار خونی ها به صورت مرتب تماس برقرار می کنند و ضمن این که در این تماس آخرین وضعیت سلامتیشان را جویا می شوند ، مشاوره و راهنمایی های لازم را هم در اختیارشان قرار می دهند.

نماینده پزشکان خانواده مازندران افزود : وقتی فرصت گرفتن مشورت از پزشکان خانواده شهری و حتی روستایی برای تقریبا تمامی شهروندان مازندران وجود دارد ، شهروندان باید حداکثر استفاده را از آن ببرند.

دکتر قزوینی اظهار داشت: بسیاری از مردم به دلیل وجود ترس و دلهره با داشتن کوچکترین علائم که ربطی به کرونا ندارد، به مراکز درمانی بویژه برای دادن آزمایش اقدام می کنند ،در حالی که پزشک خانواده با داشتن پرونده سلامت افراد تحت پوشش ، می تواند کمک کار جلوگیری از شیوع این ویروس باشد.

وی افزود : پزشکان خانواده علاوه بر ارائه مشاوره و آموزش های لازم ، پیگیری وضعیت بیماران پر خطر و یا افرادی که علائم آنان به بیماری ویروس کرونا نزدیک باشد ، به صورت جدی انجام می دهد.

پیشگیری ، مهم‌ترین نقش پزشک خانواده

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران در این خصوص به ایرنا گفت که طرح پزشک خانواده به عنوان یک طرح بهداشتی و سلامت محور، اجرای آن فرصت خوبی را برای مازندران فراهم کرد و با بستر سازی خوبی که برای بهداشت و سلامت مردم استان مهیا شده است ، کووید ۱۹ به عنوان یک بیماری که هنوز درمانی خاصی ندارد، به درستی در حال مدیریت است.
دکتر محمد خورشیدی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که اجرای طرح پزشک خانواده در استان سبب شده تا شرایط پیشگیری با رعایت مقولات بهداشتی و درمانی و در نتیجه شیوع و گسترش ویروس کرونا بهتر از دیگر مناطق کشور تحت کنترل باشد.

خورشیدی افزود: یکی از دلایل اصلی شیوع و گسترش ویروس کرونا تردد و مراجعات مردم به مراکز درمانی و در نتیجه شلوغی و شیوع ویروس کرونا است ،که این موارد در مازندران با ارتباط تلفنی ۲ طرفه بین بیماران و پزشک خانواده به حداقل رسیده است.

وی توضیح داد: در مقایسه و بررسی مراجعات مازندران با ۲ استان همجوار گلستان و گیلان نشان می دهد که مردم استان به مراتب به لحاظ ترس و واهمه و دریافت سوالات پزشکی کمتر درگیر این بیماری هستند ومراجعات آنان به مراکز درمانی از جمله اورژانس ها بسیار کمتر است.

مدیر درمان تامین اجتماعی در مازندران ، تصریح کرد : خانواده های تحت پوشش پزشک خانواده تامین اجتماعی استان به صورت تلفنی و ۲ طرفه در موارد بهداشتی و درمانی ویروس کرونا ارتباط دارند و مراجعات کاهش محسوسی یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اورژانس های بیمارستان های مازندران خلوت هستند و یکی از دلایل اصلی آن ارتباط مردم با پزشکان خانواده است.

وی همچنین گفت که بستری ها در مازندران به نسبت دیگر استان های کشور که فاقد طرح پزشک خانواده هستند اصولی تر و منطقی تر شده است ، چراکه مردم مازندران ابتدا به پزشک خانواده مراجعه کرده و با نظام ارجاع آشنا هستند.

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران اظهار داشت: در حال حاضر ماهانه بیش از ۷۵میلیارد ریال برای طرح پزشک خانواده از سوی تامین اجتماعی مازندران هزینه می شود.

ضرورت مطالبه‌گری مردم از پزشکان خانواده

مدیر کل بیمه سلامت مازندران نیز گفت که با توجه به گذشت حدود هشت سال از طرح پزشک خانواده و وجود پرونده های سلامت نزد پزشکان ، شرایط برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا دراستان باید بهتر از استان های دیگر کشور باشد.

دکتر رسول ظفرمند با اظهار این نکته که پزشکان خانواده شرایط و وضعیت سلامت افراد تحت پوشش خود را دقیقا مطلع هستند و ارتباط دوسویه نیز برقرار است، ادامه داد: پزشکان خانواده حق و حقوق کاملشان از دولت دریافت می کنند و برقراری ارتباط با افراد تحت پوشش یکی از وظایف آنان است.

وی توضیح داد: اگرچه همه نگران گسترش این ویروس هستیم اما با توجه به هزینه هنگفتی که دولت تدبیر و امید برای اجرای پزشک خانواده در مازندران متقبل می شود ، همکاری و همراهی مردم در رعایت مقولات بهداشتی و درمانی فرصتی برای اثبات به ثمر نشستن این هزینه ها است.

مدیر کل بیمه سلامت مازندران گفت: طرح پزشک خانواده با همکاری پزشکان طرف قرارداد، سازمان های بیمه گر( سلامت- تامین اجتماعی) و دانشگاه علوم پزشکی استان و مردم به درستی در حال انجام است.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است و هزینه های اجرای این طرح نیز با پرداخت بیش از ۴۰۰میلیارد ریال فقط بابت حق پزشکان همراه است ، باید پزشکان و مردم همکاری بیشتری در اجرای این طرح داشته باشند.

وی از پرداخت کامل حق زحمه پزشکان خانواده تا پایان خرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: بیمه سلامت برای ایجاد انگیزه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، بیمارستان ها ، مراکز درمانی و داروخانه ها پرداخت مطالبات آنان را تقریبا به روز کرده است.

ویروس کرونا سی ام بهمن ماه سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار در شهرستان بابل در استان مازندران شیوع یافت و پیک اول آن اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه پایان یافت. شیوع این بیماری طی ماههای اردیبهشت و خرداد در مازندران کاهش شد و آمار بیماران بستری در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و بابل در این دوره به کمتر از ۳۰۰ رسید.
با این وجود ، از حوالی نیمه دوم تیر ماه بار دیگر شیوع ویروس کرونا در مازندران افزایشی شد به گونه ای که هم اکنون یک سوم تخت های بیمارستانی استان برای بستری این بیماران اختصاص یافت و با روند افزایشی بیماران، هر روز از فعالیت عادی بیمارستان ها کم و تخت های بیشتری به بیماران کووید ۱۹ اختصاص داده می شود.
درگیر شدن کودکان ، جوانان و میانسالان یکی از ویژگی بیماری کووید ۱۹ در استان مازندران در مرحله دوم است که این روزها نگرانی را در بین کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان ایجاد کرد که علت اصلی آن نیز بی توجهی به پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری فیزیکی و زدن ماسک اعلام شده است.
مازندران ۳۹ بیمارستان دولتی با چهار هزار و ۳۰۰ تخت دارد که ۴۰۰ تخت آن مربوط به بخش مراقبت های ویژه است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ، تا روز پنجشنبه (دوم مرداد ۱۳۹۹)، ۲ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که دو هزار و چهار نفر بستری شدند، با فوت ۲۲۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۷۴ نفر رسیده است.

برچسب ها: پزشک خانواده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار