کد خبر: ۸۷۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵ 23 July 2020

 

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه به نظر می رسد بخشی از مواد اولیه عرضه شده از سوی وزارت صمت از کانال‌هایی وارد بازار می شود که وزارت صمت باید بتواند، قیمت فروش در واحدهایی که به آنها مواد اولیه ارائه می‌کند را کنترل کند.

بهرام شهریاری اظهار کرد: در حال حاضر تولیدات کارخانه اصلی تولید پارچه ماسک تقسیم بندی شده و دو سوم آن در اختیار واحدهای صنعتی و یک سوم در اختیار اصناف فعال در حوزه پوشاک و گروه‌های جهادی که در حال حاضر با مجوز سازمان غذا و دارو ماسک تولید می کنند قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به توزیع مواد اولیه در وزارت صمت، گفت: باتوجه به تعیین نرخ ۱۳۰۰ و ۱۵۰۰ تومان برای ماسک، وزارت صمت باید بتواند، قیمت فروش در واحدهایی که به آنها مواد اولیه ارائه می‌کند را کنترل کند. اما به نظر میرسد مکانیزم طراحی شده ایراداتی دارد و اجرای درست آن نیاز به زمان بیشتری دارد.

شهریاری با اشاره به لزوم شفاف سازی و مشخص شدن مراکز توزیع، تصریح کرد: وقتی مواد اولیه بین یک عده توزیع می‌شود، باید مکانیسم مشخصی برای تعیین محل خروج محصولات آنها نیز تعیین شود و آدرس مراکز عرضه ماسک به قیمت ۱۳۰۰ و ۱۵۰۰ تومان در اختیار مردم قرار گیرد. در غیر این صورت ممکن است عده‌ای به صورت انحصاری مواد اولیه دریافت کنند، اما به جای تولید آن را در بازار آزاد عرضه کنند.

پارچه ماسک در بازار آزاد ۱۰ برابر نرخ تعیین شده است

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه به نظر می رسد بخشی از مواد اولیه عرضه شده از سوی وزارت صمت از کانال‌هایی وارد بازار آزاد شده، تصریح کرد: در بازار آزاد قیمت پارچه ماسک حتی تا ۱۰ برابر نرخ تعیین شده از سوی وزارتخانه خرید و فروش می‌شود و در حالی که قیمت آن متری ۳۰۰ تومان اعلام شده در بازار به ۳۰۰۰ تومان هم رسیده است. سیم فولادی هم که وزارت صمت نرخ آن را متری ۱۰۰ تومان اعلام کرده در بازار ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و محل عرضه با قیمت مصوب مشخص نیست. همچنین قیمت کش که ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده به ۱۶۰ هزار تومان هم رسیده است.

وی افزود: البته ممکن است پیش از آغاز نظارت وزارتخانه بر توزیع مواد اولیه ماسک، مواد اولیه از کانال‌هایی وارد بازار شده باشد و برای جا افتادن مکانیزم‌های جدید به زمان بیشتری نیاز باشد. بنابراین باید باگ این سیستم تقسیم بندی و عرضه ماسک مشخص شود.

از طرف دیگر به گفته نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک بخشی از تولیدکنندگان مجوز تولید ماسک از وزارت بهداشت دریافت کردند، اما هنوز نتوانستند وارد کانال توزیع مواد اولیه وزارت صمت شوند، بنابراین یا باید مواد اولیه خود را از بازار تهیه کنند که کسی بر نرخ کالاهای آن نظارت نمی‌کند و این مواد چند برابر نرخ قیمت تعیین شده از سوی وزارت صمت به فروش می‌رسند، یا باید تولیدشان را تعطیل کنند.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر جدال بر سر رعایت نرخ مصوب ماسک بالا گرفته و در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت داروخانه‌هایی را که ماسک را با قیمت بیش از ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند "متخلف" توصیف می‌کند، داروخانه‌ها می‌گویند تاکنون هیچ ماسکی با نرخ مصوب دریافت نکرده‌اند و قیمت ماسک در داروخانه نیز بیش از ۲۰۰۰ تومان است.

البته وزارت صمت وعده داده که در فرآیند سیستمی کردن تولید و توزیع ماسک،  اگر تخلف هر یک از شبکه های تولید و توزیع احراز شود، سهمیه مواد اولیه آنها قطع می‌شود که این روند می‌تواند مانع از گران‌فروشی ماسک شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار