کد خبر: ۸۷۶۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴ 18 July 2020

 

شاید یک دهه بعد،  نسل جدید دیگر خاطره ای از بوی نفت و بخاری های نفتی در ذهن نداشته باشند، شاید مادران جوان کمتر شست و شوها را در زمستان با آب سرد به یاد آرند، روزی که دیگر کمتر کسی به یاد خواهد داشت باید همیشه یک بشکه نفت و یا کپسول آهنی و سنگین گاز را در خانه ذخیره داشت و… و.

در مناطق برخوردار از  گاز شهری دیگر دمای اتاق ها در منزل به طور معمول یکسان است، مادران خانواده واهمهه ای از اتمام گاز برای پخت وپزهاشان ندارند، آب گرم در تمامی ساعات شبانه روزدر لوله های منازل جریان دارد و چه زندگی سهل و آسان و راحت تر است. امروز بسیاری از نیروگاه ها، صنایع و حتی جایگاه های سوخت  نیز از این گاز شبکه ای برخوردارند.

ایران با ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز طبیعی جهان (۱۸ درصد کل ذخایر) بزرگترین کشور دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان بوده و سومین تولیدکننده گاز جهان به شمار می رود. استفاده از گاز طبیعی به عنوان پاک ترین، فراوان ترین، در دسترس ترین و ارزان ترین منبع برای تولید انرژی و جایگزین ساختن آن با سایر سوخت های فسیلی یکی از گام های بزرگ در جهت نیل به توسعه پایدار و ضرورتی انکار نشدنی است.

  اگرچه امروز با گاز رسانی به بسیاری از مناطق؛ رفاه ایجاد شده ناشی از آن طبیعی به نظر می رسد؛   اما اگر بنا باشد حتی یک روز این شبکه گاز در سرما و برف قطع شود، ارزشمندی آن  و لزوم بودن آن بیش از پیش مشخص خواهد شد.

گیلان از استان هایی است که گازرسانی به نقاط مختلف آن در چندین سال اخیر در زمان استقرار دولت تدبیر و امید جهش داشته و فقط در بخش روستایی ۳۰ درصد به شاخص گازرسانی افزوده شده است.

در حال حاضر متوسط بهره مندی خانوارهای شهری و روستایی  گیلان از شبکه  گاز به بیش از ۹۸ درصد رسیده که بنا بر تعریف وزارت نفت جزو استان های سبز کشور است  و گاز رسانی در این استان از متوسط کشوری بالاتر می باشد.

  بانویی ساکن در یکی از مناطق سخت گذر که دو سال قبل از گاز بهره مند شده اند از سختی های زندگی در قبل از گاز رسانی تعریف می کند و می گوید: من و همسرم بیشتر از ۲۰ سال است که در این منطقه ساکنیم، شرایط زندگی بسیار سخت بود که به مرور زمان امکانات و رفاه در این مناطق ایجاد شد؛  تا  دو سال قبل  که گاز رسانی هم نشده بود و حتی  سهمیه نفت سفید مان  نمی توانست همه نیازهای مان را تامین کند مجبور به تهیه چوب از جنگل های اطراف برای زمستان می شدیم.

زیور بانو، زمانی را به یاد آورد که برف  در این مناطق کوهستانی به دوسه متر هم می رسید و افزود : اگرچه ممکن است  در این شرایط برق  قطع و راهها بسته شود و امکان تردد را تا چندین روز برایمان دشوار کند اما از زمانی که گاز به این منطقه رسیده همچنان وصل بوده  و گرمابخش خانه هامان بوده است.

افزایش ۳۰ درصدی شاخص گاز رسانی روستایی در گیلان

مدیرعامل شرکت گاز گیلان نیز در همین ارتباط  از افزایش بیش از ۳۰ درصدی شاخص گاز روستایی استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: شاخص بهره مندی مردم روستاهای استان از گاز از ۶۵ درصد در ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید به ۹۵.۳ درصد در زمان کنونی رسیده است.

حسین اکبر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  قبل از انقلاب؛ هیچ گونه عملیات گازرسانی در گیلان  انجام نشده بود ولی در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی و با تلاش نیروهای شرکت گاز بیش از یک میلیون و  ۸۰ هزار مشترک در استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند که برای تحقق این مهم ۵۹۳ هزار انشعاب گاز در استان نصب و بیش از ۲۰ هزار و ۹۰۰ کیلومتر عملیات شبکه گذاری در گیلان انجام شده است.

وی تصریح کرد: این تعداد  مشترک شامل ۹۹۷ هزار مشترک خانگی، ۷۸  هزار مشترک تجاری، بیش از پنج هزار و ۶۰۰ مشترک صنعتی، ۹۶ جایگاه سوخت سی. ان. جی  و سه نیروگاه  می باشد.

وی خاطر نشان کرد : با گازدار شدن سراسر استان،  شرایط تشکیل و رونق کسب و کارهای محلی و کوچک، تولید و اشتغال در روستاها بیش از پیش مهیا شده  و این مهم زمینه رونق اقتصادی و مهاجرت معکوس از شهر به روستا را فراهم کرده است.

اکبر همچنین با اشاره به گازرسانی به ۱۹ واحد صنعتی در استان بیان کرد: برای گازرسانی به این صنایع بیش از ۶.۳ میلیارد ریال هزینه و با اجرای آن بالغ بر  پنج هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت گاز طبیعی جایگزین شده است.

برخورداری ۹۸ درصد خانوارهای گیلانی از گاز طبیعی

مدیر عامل شرکت گاز گیلان اعلام کرد : در حال حاضر ۹۸ درصد خانوارهای استان اعم از شهری و روستایی از گاز طبیعی برخوردار هستند.

اکبر با اشاره به اینکه در این میان بیش از دو هزار و ۳۵ روستای استان تا کنون از گاز بهره مند شده اند، تصریح کرد: بر این اساس افزون بر ۹۵ درصد روستاهای گیلان گاز دار شده اند که این میزان گازرسانی از متوسط کشوری بالاتر است.

وی، شاخص برخورداری خانوارهای شهری گیلان از گاز طبیعی را هم ۹۹.۹۷ درصد عنوان کرد و افزود : در سایه تلاش های انجام شده در این زمینه هم از میانگین کشوری جلوتر هستیم چنانکه شاخص بهره مندی خانوارهای شهری در کشور از گاز طبیعی ۹۷.۵ درصد است.

  وی گفت: از ۵۲ شهر گیلان تا کنون ۵۱ شهر از گاز طبیعی برخوردار شده اند و فقط ماسوله بدلیل داشتن بافت تاریخی و شرایط خاص از این امکان بهره مند نشده است.

اکبر ادامه داد : از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸،  ۲۱ هزار  کیلومتر در گیلان شبکه گاز  اجرا شده و مجموع انشعابات در استان ۵۹۱ هزار و ۳۷۴ مورد است.

وی با اشاره به  تعداد مشترکان گاز در استان  تصریح کرد: در حال حاضر  پنج هزار و ۶۶۶ مورد صنعتی، ۹۹۷ هزار و ۵۵۱ مشترک خانگی، ۷۸ هزار و ۹۹ مشترک تجاری، پنج هزار و ۶۳۲ مشترک در بخش صنعتی و سه نیروگاه  مشترک نیروگاهی هستند.

مدیر عامل شرکت گاز گیلان به گاز رسانی در استان در سال ۹۲ نیز اشاره و بیان کرد: در هفته دولت در سال ۹۲، ۴۶۸ هزار و ۹۹۷ خانوار در  ۴۷ شهر استان گاز دار  و شهرهای پره سر، جیرنده، دیلمان و ماکلوان فاقد گاز بوده اند.

 وی اظهار کرد: اما در بخش روستایی در هفته دولت سال ۹۲؛  یک هزار و ۱۹۴ روستا با جمعیت ۱۹۸ هزار و ۷۱۲ خانوار روستایی بهره مند از گاز بوده که معادل ۶۵ درصد از جمعیت روستایی استان را در بر می گرفته است.

اکبر تصریح کرد: با عنایت دولت تدبیر و امید و تلاش ها و اقدامات انجام شده از سوی این شرکت؛   جمعیت روستایی برخوردار از گاز تا پایان سال ۹۸ به   دو هزار و ۳۵ روستا معادل ۹۵.۳ درصد با جمعیت ۳۶۷ هزار و ۵۱۵ خانوار رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار