کد خبر: ۸۷۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴ 13 July 2020

توصیه های یک فوق تخصص به بیماران فشارخونی

تابناک/شبستان نوشت: فوق تخصص نفرولوژی با اشاره به اینکه فشار خون با علامت مینیمم زمینه ساز مشکلات قلبی است؛ گفت: مصرف نمک آن هم روزی کمتر از ۲ گرم برای بیماران فشار خون با علامت مینیمم بالا توصیه می شود.

 نجمه شمس پور یکشنبه شب(22 تیر) در برنامه مجازی مطب در خانه با موضوع بیماری های کلیوی و فشار خون به سوالات افراد در زمینه های بیماری های کلیوی،  فشار خون، پیوند کلیه و دیالیز پاسخ داد.

فوق تخصص نفرولوژی در پاسخ به سوال شخصی که پرسید زیر جناغ سینه ام درد می کند و حالت نفس تنگی دارم و هنگامی که چیز شیرینی می خورم زبانم ترش مزه می شود؛ علت و درمان چیست؟ گفت: این علائم  به نظر می رسد با بیماری رفلاکس منطبق باشد مهمترین درمان در این بیماری رعایت در رژیم غذایی است، از خوردن غذاهای شیرین و غذاهایی که حجم زیاد دارند و آبدار هستند پرهیز شود و همراه غذا آب هم نخورید، اگر سن بالای 45 سال دارید حتماً به پزشک متخصص  گوارش مراجعه کنید.

وی در پاسخ به سوال خانمی 50 ساله که دارای بیماری چربی خون و فشار خون است و پرسید در آخرین آزمایشم tg و  کلسترول 250 و نیز ldl  120 بود؛ هر چند وقتی باید آزمایش بدهم؟ و تا چه زمانی باید داروی چربی خون مصرف کنم؟ آزمایش دیابت هم ( قند سه ماهه ) نرمال بوده امّا قند ناشتا همیشه لب مرز 100 یا 108 است؛ برای قند خون چه درمانی وجود دارد و تا کی باید داروی قند خون مصرف کنم؟ تصریح کرد: در زمینه چربی خون چون شما ریزفاکتور فشار خون دارید هر 3 ماه یک بار باید آزمایش بدهید و با دارو  ldl خون را زیر 100 نگه دارید، در مورد قند خون هم چون  زیر  110  است نیاز به دارو نیست و رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فعالیت بدنی ( 5 روز در هفته نیم ساعت پیاده روی جهت افزایش ضربان قلب) کمک کننده است و هر 3 ماه آزمایش دهید تا قند خون از 110 بالاتر نرود.

فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند وقتی است ضربان شدیدی بر روی شکمم احساس می کنم آیا نیاز به مراجعه به پزشک هست؟ گفت:  سن خود را بیان نکردید، امّا یکی از بیماری هایی که باعث می شود در بالای ناف ضربان شدید حس شود آنِویسم شریان آئورت است که راه تشخیص آن سونوگرافی شکم است و بهتر است این سونوگرافی را انجام دهید  و در صورت داشتن این بیماری به جراح عروق مراجعه کنید.

خانمی 41 ساله هم با اشاره به اینکه دارای بیماری فشار خون 14 روی 10 است و پزشک قرص متورال 50 تجویز کرده است که نصف شب و نصف روز مصرف کنم، پرسید به دلیل اینکه با مصرف این دارو احساس کرختی و بی حسی می کنم لذا اکثر اوقات این دارو را نمی خورم آیا مشکلی برای من پیش نمی آید؟ که دکتر شمس پور پاسخ داد:  باتوجه به فشار خون 14 روی 10 حتماً نیاز دارید که دارو را مصرف کنید عدم مصرف داروی فشار خون در طولانی مدت موجب عوارض چشمی، قلبی، کلیوی می شود که توصیه می کنم به غیر از رژیم غذایی که باید کم نمک باشد فعالیت روزانه 30 دقیقه ای هم داشته باشید.

دکتر شمس پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سنین زیر 40 سال  فشار خون حداکثر چه عددی می تواند باشد؟ بیان کرد: فشار خون 14 روی 9 به عنوان فشار خون بالا شناخته می شود و فشار خون بالاتر از 13.5 روی 8 هم برای فردی است که احتمال اینکه در آینده دچار فشار خون بالا شود زیاد است، برای اندازه گیری فشار خون باید یک سری موارد رعایت شود از جمله اینکه قبل از گرفتن فشار خون نیم ساعت در فضای آرام نشسته باشید؛ مصرف کافئین  چای و سیگار نداشته باشید  و چند نوبت فشار خون گرفته شود که اگر 14 روی 9 باشد فشار خون بالا است.

وی در پاسخ به سوال یکی از کاربران که پرسید دختر 20 ساله ام دارای بیماری لوپوس است و علائم کلیوی ندارد، اوایل شروع بیماری لوپوس با انجام آزمایش ادرار، تعدادی وایت و آر بی سی حدود 4 تا 6 عدد در ادرار او دیده شد، هر زمان که ادرارش را نگه می دارد دچار سوزش می شود؛ آیا التهاباتی که در مثانه دارد خطرناک و نیاز به پیگیری دارد؟ گفت: با توجه به بیماری زمینه ای لوپوس که دختر شما دارد باید به صورت دوره ای حتماً آزمایشاتی را انجام دهد و یکی از این آزمایش ها هم آزمایش ادرار است که از لحاظ وجود پروتئین باید مورد بررسی قرار گیرد، علائم سوزش ادرار هم حتماً نیاز به آزمایش کشت ادرار دارد و از نظر عفونت ادراری باید بررسی شود؛ توصیه می کنم آزمایش ها حتما" به صورت دوره ای انجام و پیگیری شود.

شخصی هم درباره مادر 68 ساله خود پرسید مادرم گاهی اوقات دچار خونریزی بینی می شود و الان هم چند ماهی است که دچار درد زانو شده به طوری که صبح از خواب بیدار می شود چند دقیقه باید ایستاده باشد تا بتواند راه برود آیا این درد زانو ربطی به خونریزی از بینی وی دارد؟ که فوق تخصص نفرولوژی پاسخ داد: درد زانوی مادر شما با توجه به سن 68 سال ممکن است به درد مفاصل ربط داشته باشد و ارتباطی با فشار خون و خونریزی از بینی ایشان ندارد، برای درمان درد زانو  به متخصص روماتولوژی مراجعه کند، همچنین در مورد  خونریزی  از بینی هم امکان دارد از فشار خون بالا باشد توصیه می شود که حتما" داروها مورد بررسی مجدد قرار گیرد و احتمال تعویض دارو هست تا دچار خونریزی از بینی نشوند.

وی در پاسخ به شخصی که پرسید 30 سال سن دارم و مینیمم فشار خون من روی 10 یا 11 است که قرص لوزار 25 مصرف می کنم این مینیمم چه علائم وخطراتی به همراه دارد؟ گفت: با توجه به سن کم و اینکه فشار خون دارید  حتما" باید علل ثانویه فشار خون در شما رد شود؛ توصیه می کنم به پزشک قلب و عروق ونفرولوژی مراجعه و با انجام اکوی قلب و انجام آزمایشات مربوطه علل ثانویه در شما رد شود فشار خون مینیمم می تواند زمینه ساز مشکلات قلبی باشد توصیه می کنم جدی بگیرید و درمان شوید کنترل مصرف نمک آن هم روزی کمتر از 2 گرم به شما توصیه می شود.

شخصی هم پرسید چند ماه پیش دچار پهلو درد شدید شدم، سونوگرافی جهت داشتن سنگ کلیه انجام دادم گفتند مشکلی نیست؛ آیا ممکن است به علت مشکلات روده ای باشد؟ دکتر شمس پور پاسخ داد: سنگ های ادراری گاهی اوقات در سونوگرافی مشخص نمی شود  و برای تشخیص آن باید آزمایش خون انجام دهید و  در صورت مثبت بودن شاید نیاز باشد  سی تی اسکن شکم و لگن انجام شود تا سنگ رد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار