کد خبر: ۸۷۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱ 13 July 2020
کارگردان و مستندساز کهگیلویه و بویراحمدی دنیای پیچده و ناشناخته حشرات را روایت می‌کند.
روایت دنیای پیچده و ناشناخته حشرات در مستند، مستندساز کهگیلویه و بویراحمدی/ اکران در شبکه‌های ملی و بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج،  کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری که دارد از ظرفیت و  نیروی انسانی خوبی هم برخوردار است و نخبگانی دارد که در سطح ملی و بین‌المللی افتخاری برای استان به شمار می‌روند.

سعادت بستام یکی از این جوانان است. سال ۱۳۶۳ در بویراحمد بدنیا آمده و در آثار سینمایی و سریال‌های مهمی چون" قانون مورفی، سرخپوست، طلا ،دم سرخ‌ها، پدران ، تنگه ابوغریب،شبی که ماه کامل شد، ترنادو،کربلا جغرافیای یک تاریخ، یتیم خانه ایران"، "معمای شاه"، "معراجی‌ها"، " گذر از رنج‌ها"، فروشنده"، اعترافات ذهن خطرناک من"، "متری شش ونیم "، خشم و هیاهو،بانوی عمارت ،پرواز در ارتفاع صفر درجه ،بچه مهندس ۲، کرگدن و چند اثر دیگر در بخش جلوه‌های بصری این فیلم‌ها نیز فعالیت داشته است.

وی از سال گذشته تاکنون در استان زیبای کهگیلویه و بویراحمد مستند حشرات را کلید زده و قصد دارد دنیای پیچیده و ناشناخته حشرات ایران را برای مخاطبان داخلی و خارجی به تصویر بکشد.

 

دقایقی را با سعادت بستام به گفت‌وگو نشستیم. وی به خبرنگار فارس گفت: اسفند سال گذشته مستند حشرات را در استان کهگیلویه و بویراحمد کلید زدیم و ۷۰ درصد پروژه انجام شده است.

این کارگردان و مستندساز کهگیلویه و بویراحمدی ادامه داد: این مستند  در ۷۰ دقیقه بصورت بلند  کار می‌شود و برای پخش در شبکه‌های ملی و حتی بین‌المللی تهیه می‌شود.

بستام با بیان اینکه برای اولین بار در ایران به صورت ویژه به حشرات و بند پایان  پرداخته و مستند تهیه  می‌شود، عنوان کرد: شاید دلائل عدم پرداختن مستند سازان دیگر بصورت تخصصی در مورد حشرات و بند پایان، سختی زیاد ،هزینه‌بر بودن، زمانبر بودن، عدم شناخت، علاقه و انگیزه کافی و  نبود منبع درست  در مورد رفتار شناسی و نوع زندگی آنها در کشور باشد که ما در این مستند از دوربین و تجهیزات ویژه تصویربرداری حشرات استفاده کردیم و با صبر و حوصله و گذاشتن زمان‌های زیاد به آن پرداخت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که تصویربرداری از حشرات در چه استان‌هایی خواهد بود، افزود: به دلیل بکر بودن و وجود تشابه گونه در کشور ۵۰ درصد کار در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است، ضمن اینکه تصویربرداری در استان‌های سیستان و بلوچستان، لرستان، گیلان، کردستان و فارس را ادامه خواهیم داد.

این مستند ساز کهگیلویه و بویراحمدی با اشاره به اینکه دنیای حشرات کاملا آموزنده و شگفت‌انگیز است، گفت: این مستند در حال نگارش و آماده سازی متن برای نریشن است و بزودی وارد مرحله تدوین می‌شود. گویندگی این مستند را  داود نماینده  انجام می‌دهند.

 

بستام با اشاره به اینکه ۳۵۰ دقیقه  تصویربرداری این مستند انجام شده به مشکلات این کار اشاره کرد و گفت: با وجود کارشناسان مجرب زیست شناس و حشره‌شناس که کمک‌های زیادی کردند اما نداشتن آگاهی کافی از اینکه هر حشره یا بندپا،  در چه نقطه‌ای می‌توان پیدا کرد و اینکه چه منطقه‌ای از ایران چه حشراتی دارد برای سهولت  و همچنین نداشتن اطلاع کافی از رفتار شناسی گونه‌هایی از حشرات و بند پایان پروژه  را با مشکلاتی روبرو می‌کرد. به همین دلیل خود مجبور بودیم زمان‌های زیادی  برای شناسایی و  رفتار شناسی این موجودات بگذاریم که  اکثر کوه‌های استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد را پیاده‌روی و جست و جو کردیم.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که در این مستند که برای اولین بار به صورت ویژه و تخصصی به حشرات پرداخته شده کارشناسان و صاحب‌نظران و پژوهشگران با این تیم مستندسازی همکاری داشته‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار