مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: یکی از بزرگ‌ترین حشرات دنیا در هفته جاری در مراتع روستای آدران شهرستان کرج مشاهده و شناسایی شد.
کد خبر: ۸۷۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ 08 July 2020

به گزارش «تابناک البرز» حامد فرضی گفت: این حشره غول پیکر نوعی ملخ به نام «پدو» است که بزرگ‌ترین حشره و ملخ شناسایی شده در ایران به شمار می‌رود که با توجه به رژیم غذایی گوشتخواری آن  جزو حشرات مفید به‌شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: این حشره یک ملخ بی بال از زیر راسته Ensifera خانواده Tettigoniidae و جنس saginae با نام علمی Saga pedo است.  طول بدن آن  بین ۱۲تا ۱۴ سانتی‌متر است که برای همین بزرگ‌ترین ملخ ایران و یکی از بزرگ‌ترین حشرات دنیا به‌شمار می‌رود.

فرضی ادامه داد: این ملخ در مناطق گرم، خشک، غنی از علوفه و بوته‌زارهای دارای رشد و مرطوب زندگی می‌کند و حشره‌ای به‌نسبت سازگار است که در زیستگاه‌های مختلفی از سطح دریا تا ارتفاعات ۱۵۰۰ متری و بالاتر پراکنده است.

این ملخ در سراسر اروپا و آسیا تا شرق چین دیده می‌شود و در ایران از استان اردبیل نیز گزارش شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: این حشره در استان البرز در حین گشت‌زنی تیم گیاه پزشکی این اداره کل در مراتع روستای آدران و جنگل‌کاری دست کاشت منابع طبیعی مشاهده، شناسایی و گزارش شد.

وی گفت: به‌دلیل رژیم غذایی گوشتخواری، گونه‌ای غیرمعمول در بین ملخ‌ها به حساب می‌آید؛ به‌طوری‌که رفتار کانیبالیسم یا همنوع‌خواری نیز در آن دیده می‌شود.

فرضی افزود: لازم به یادآوری است که در مراتع روستای آدران و در عرصه جنگل‌کاری منابع طبیعی این ملخ در حال شکار ملخ‌های زبرا مشاهده شد که تاثیر مناسبی در کنترل این آفت دارد. با این حال به‌دلیل این که شکارگری عمومی است و از گونه خاصی از حشرات تغذیه نمی‌کند نمی‌توان برای کنترل ملخ زبرا که آفت سنواتی مراتع استان است روی آن حساب باز کرد، اگرچه می‌توان با اقدامات مناسب در حفاظت و حمایت از آن کوشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار