کد خبر: ۸۷۱۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴ 05 July 2020

به گزارش «تابناک البرز» شرکت هایی که در بخش صنعت و تولید کشور فعالیت می کنند به ویژه اگر دانش بنیان باشند نیاز به حمایت چند جانبه دارند زیرا در مقابل مشکلات تمام قد ایستاده و سعی می کنند گره ای را از مشکلات صنعت و تولید کشور باز کنند.

تعدادی از نخبگانی علم خود را به مرحله عمل رسانده و با ایجاد شرکت های دانش بنیان سعی در برداشتن گامی مثبت برای کشور دارند. شرکت شاهین تنظیم صنعت واقع در پارک علم و فناوری البرز که در تهران و سایت عسلویه نیز فعالیت دارند، با ۲۵ سال سابقه فعالیت در زمینه تولید دستگاه های بالانس صنعتی، ارتعاش سنج و تجهیزات مرتبط با آن فعالیت کرده  و به بسیاری از صنایع داخلی که وارد کردن محصولات مشابه خارجی برای آن ها هزینه بسیاری را داشته، خدمات و محصولات ارائه کرده است. تعداد شرکت هایی که از این شرکت دانش بنیان البرزی خدمات  و محصولات دریافت کرده اند تنها در ۱۰ سال گذشته به بیش از ۱۵ هزار شرکت می رسد. این شرکت دانش بنیان دستاوردهایی را در زمینه های صنعتی مختلف رقم زده است که مشابه خارجی برای آن ها موجود نیست و رقبای خارجی نیز از انجام آن ناتوان مانده اند. با این حال بنابر گفته مدیر عامل این شرکت اولویت اول آن ها توسعه بازار داخلی است و با توجه به نیاز داخل صادرات در درجه دوم قرار دارد.گفت و گو با «محمد رضا نصرآبادی» مدیر عامل این شرکت دانش بنیان البرز را در ادامه می خوانید.

 فعالیت شرکت شما از چه زمانی و در چه زمینه ای آغاز شد؟

شرکت از سال ۷۳ فعالیت خود را آغاز کرده است و یک سال و نیم است که در پارک علم و فناوری البرز مستقر هستیم و پارک علم و فناوری حمایت های مختلف از ما دارد. فعالیت خود را در زمینه صنعت تجهیزات ارتعاش سنجی و بالانس و تجهیزات حسگرها و دستگاه های بالانس کارگاهی است. در واقع تکنولوژی سطح درگیری زیادی با خیلی از رشته های علمی دانشگاهی دارد و بخش الکترونیک، نرم افزار، سخت افزار، مبدل ها ، برق و قدرت، متالوژی مواد و مدیریتی در شرکت وجود دارد و از تحصیلکردگان رشته های مختلف صنعتی در شرکت فعالیت می کنند.

 فکر می کنید چه عواملی باعث موفقیت شرکت شده است؟

داشتن سرمایه و علم توامان در موفقیت یک مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است که در شرکت ما نیز این موضوع وجود دارد. از طرفی سرمایه گذارشرکت خود جزئی از تیم تحقیقاتی است و تعدد افکار برای تصمیم گیری ها وجود ندارد، بنابراین امور سرعت می یابد. البته سال های ابتدای فعالیت را به صورت کارمند معمولی فعالیت داشتم ونوآوری در کارها باعث ارزش افزوده شد و برخی ریسک های هزینه ای را متقبل شدم که نتیجه بخش بود و باعث جهش های خوب شرکت شد. در کنار کارهای تحقیقاتی، در زمینه های نرم افزاری ساخت سنسورها، طراحی بدنه دستگاه های ارتعاش سنج وبالانس، بخش مالی را با بازاریابی و تبلیغات با یکدیگر پیش برده ایم و در واقع جنبه های مختلف یک شغل را در کار در نظر گرفتیم. از طرفی برنامه ای جامع برای فعالیت ها طراحی کردیم. به این معنی که در حال حاضر حتی برنامه ۵۰ سال آینده شرکت را مد نظر داریم. تمام برنامه ها را در زمینه تولید داخلی، صادرات، شیوه های رفتاری شرکت حتی با کارمند ها، محل های سرمایه گذاری، فرصت  ها و تمام جوانب در نظر گرفته شده است.

چه تعداد اشتغال آفرینی در این کار ایجاد کرده اید؟

اکنون حدود۲۵ نفر در شرکت پارک علم و فناوری فعالیت می کنند. حدود ۷ نفر دیگر نیز به تازگی به شرکت وارد شده اند که تا سال آینده ۸ نفر دیگر نیز به احتمال زیاد وارد می شوند. کسانی که در این شرکت کار می کنند شاید در ابتدای فعالیت تجربه چندانی نداشته اند ولی با ایجاد فضای امن و صادقانه برای کارمندان به جوانانی که تجربه چندانی ندارند، فرصت دادیم که این موضوع باعث رشد آن ها شده است. همواره نظام محور و قانون محوردر مورد کارمند ها پیش رفته ایم؛ حتی طریق مدیریتی باز را پیش گرفته ایم که باعث می شود امور راحت تر پیش برود.

 برنامه ای برای رشد بیشتر شرکت دارید؟

فضای صنعتی شرکت از سال گذشته ۳ برابر شده است و فضای اداری نیز ۳ برابر و فضای مسکونی پرسنل برای ماموریت هم ۶ برابر شده است. حدود۵۰۰ متر فضای تجاری به مجموعه اضافه شده و رشد سیستمی شرکت فزاینده بوده است. تا سال ۹۰ این شرکت ۲۰ سهامدار داشت ولی در سال ۹۰ عمده سهام ها را خریداری کردم که البته با استفاده از توان شرکت به عنوان یک برنامه مدیریتی انجام شد. البته این کار در ابتدا با ضعف هایی همراه بود ولی دوباره به رشد و ایده آل ها رسیدیم و از حدود۳ سال پیش نیز سرمایه گذاری مجدد انجام شد. چیزی که محدودیت هایی برای ما ایجاد می کرد، نداشتن مکان بود ولی توانستیم امسال مکانی را در عسلویه خریداری کنیم که خدمات بخش پتروشیمی و صنایع نفت در آنجا ارائه شود. برنامه ریزی برای بهتر شدن وضعیت مکانی در تهران نیز انجام شد که به امید خدا نتایج مثبت خواهد بود.

 آیا صادرات نیز داشته اید؟

صادرات دستگاه ها را برای شرکت های آلمان و انگلیس نیز داشته ایم ولی صادرات انبوه نبوده است. هدف ما در مرحله اول توسعه در حد نیازهای کشورمان و سپس کشورهای اطراف و بعد از آن دیگر کشورهای دنیاست.

 چقدر از نیاز بازار داخل را تامین کرده اید؟

در ۱۰ سال گذشته در بازار داخل بیش از۱۵ هزار شرکت از محصولات و خدمات شرکت ما استفاده کرده اند و بازخورد فعالیت صنعتی ما بسیار زیاد و مورد نیاز دانشگاه ها، صنف های و صنایع مختلف است. در واقع سعی شده با کمترین ارزبری، بدون استفاده از قطعات خارجی، محصولاتی با کیفیت تولید کنیم که بتوان روی آن کنترل داشت و مصرف انرژی زیادی نیز نداشته باشد و مورد رضایت کاربران باشد که موفقیت نیز حاصل شده است.

 در مورد محصولات و دستاوردهایی که در نوبت ثبت اختراع هستند، بگویید؟

در زمینه تحقیقاتی انبوهی از کارها انجام شده که امکان ثبت شدن به عنوان اختراع دارند. انبوه  این کارها نیز شغل ما را می سازند ولی هرکدام موضوع خاصی دارند. به عنوان مثال در بخش نرم افزاری شامل چند ده بسته نرم افزاری است که معادل مجموعه هایی است که به عنوان مثال در زمینه الکترونیک خریداری می شوند. ما در کشورمان جایی برای ساخت آی سی یا مدارهای مجتمع نداشتیم به همین خاطر آن ها را در نرم افزارها شبیه سازی کردیم که هر کدام از آن ها خود یک محصول به حساب می آیند. جمع آن محصولات نیز خود یک محصول جدید به وجود می آورد. بنابراین درداخل محصولات جزئی برخی موارد نرم افزاری وجود دارد که حتی مشابه آن ها وجود ندارد و از ریاضیات تا روش و ایده همه متعلق به خودمان است.

 در حوزه ارتعاشات صنعتی، محاسبات مکانیک، نرم افزارهای بالانس و غیره محاسبات پیچیده ای انجام می شود که حتما باید۱۰۰ درصد درست باشد تا صحیح کار کند. اکنون رقابت پذیری ما به شدت بالاست؛ به گونه ای که چینی ها نیز نتوانستند به رقابت با ما بپردازند و بعید می دانم حتی کشورهای اروپایی نیز بتوانند در این زمینه با ما رقابت کنند. می توان گفت سطح صنعتی همه جانبه ای که در بخش های مختلف مکانیک، نرم افزاری، سخت افزاری، حس گرا ها و ... داریم، هیچ کدام از کشورهای اطراف به صورت بومی ندارند. در بخش نرم افزاری و بخش حس گرها که بیشترین حجم مالی ارزش افزوده را دارند، بیشترین نوآوری را داشته ایم که از اهمیت بسیاری نیز برخوردار است.

 هزینه مشابه خارجی دستاوردها و محصولات شما در کشورچطور است؟

فوق العاده هزینه بر است. اکنون نیز کشورهای خارجی محصول خوبی را به ایرانی ها نمی دهند و تحریم ها مشکلات زیادی برای کسانی که محصول خارجی وارد کرده اند، ایجاد کرده است. اکنون در بخش نرم افزاری محصولات، توسط کشورها مدت زمان برای اعتبار فعالیت محصول تعیین می شود و معمولا بعد از ۶ ماه یا یک سال این اعتبار به پایان می رسد. به دلیل اینکه در شرایط تحریم قرار داریم کد ها توسط شرکت سازنده تمدید نمی شوند و هیچ کاری برای این محصول نمی توان کرد و کل سرمایه ای که برای این محصولات گران قیمت هزینه شده نابود می شود؛ از طرفی چندین شغل از بین می رود. هزینه دوباره برای خرید محصول توسط مصرف کننده سخت خواهد بود بدین ترتیب خطوط تولید لطمه می خورند.

 این محصولات  و خدمات در چه صنایعی مورد استفاده قرار می گیرند؟

تقریبا تمام صنایع از خدمات و تجهیزات شرکت استفاده می کنند. این تجهیزات در ۳۰ مدل از دستگاه های مختلف کوچک، کارگاهی، عیب یاب و ... کاربرد دارد. در اغلب صنایع در زمینه هوایی، زمینی دریایی و فضایی مورد استفاده هستند. از جمله صنعت خودروسازی، لوازم برقی و خانگی، پتروشیمی، صنعت نساجی، کشاورزی، حفاری و بسیاری دیگر از صنایع. در کل، اگر کشور از این صنعت محروم باشد نمی تواند رشد صنعتی داشته باشد و هیچ کشوری نیز با تکیه برخارج  نمی تواند رشد کند.

 آیا حمایت کافی از شرکت وجود دارد؟

این صنعت حاصل ۲۵ سال مداومت و تلاش ما در این کار بوده است که با کمک خداوند حاصل شد. دولت باید بسیار محتاط باشد تا صنایعی که با تجربه به فعالیت پرداخته اند را حمایت کند که پایدار باقی بمانند زیرا طول می کشد که دوباره چنین صنعتی پا بگیرد. اکنون حمایت به صورت تسهیلات ۱۲ درصدی است که وام سنگینی برای بخش تحقیق و توسعه است در حالی که در کشورهای دیگر حتی پیشنهاد فعالیت با تقبل ۵۰ درصد هزینه و مشکلات توسط دولت را داشته ایم. شاید اگر کمک های مالی برای ما وجود داشت رشد شرکت ۱۰ برابر اکنون بود. ما در این ۲۵ سال گذشته  به دلیل بالا بودن سود تسهیلات هرگز وام دریافت نکرده ایم. این مسائل محدودیت هایی را برای ما به وجود می آورد و باعث می شود تا جایی که توان مالی داریم به فعالیت بپردازیم. بنابراین در رشد و توسعه یک شرکت صنعتی  حمایت دولتی چندانی وجود ندارد. اگرچه پارک علم و فناوری از لحاظ معنوی و رسانه ای حمایت های خوبی از ما می کند اما در کل یاور زیادی نداریم. در زمینه مشکلاتی که بین کارگر و کارفرما ایجاد می شود نیز به هیچ وجه از تولید کننده حمایت نمی شود در حالی که در بسیاری موارد حق با کارفرماست و این موضوع برای ما نیز ایجاد شده است. دادگاه صرفا متولی حقوق کارگر است و استیفای حقوق کارفرما از مجاری دادگستری و در یک سیکل چند ساله و با رفت و آمد های زیاد باید صورت بگیرد. در حالی که به عنوان تولید کننده باید از ما حمایت وجود داشته باشد نه اینکه به جای کارهای تحقیقاتی به دادگاه رفت و آمد داشته باشیم.

 سخن آخر؟

 برخی مواقع مشکلاتی که به وجود می آید انگیزه ما را کم می کند. تحمل سختی ها در بخش صنعت و تولید که منافع جامعه  را تامین می کند بسیاری مواقع تحمل سختی ها انگیزه را می کشد. در حالی که چندین نفر در شرکت صنعتی و تولید مشغول به کار می شوند و بیمه می شوند بنابراین جامعه نیز امنیت می یابد و می طلبد برخورد دولت، ادارات مختلف چون  کار، تامین اجتماعی، قوه قضاییه و... با این شرکت ها بهتر باشد.

 شیما عبداله خانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار