کد خبر: ۸۷۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷ 05 July 2020

طبق اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان، روز دوشنبه، شانزدهم تیرماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی آغاز می‌شود.

اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی، نظامی و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهره‌برداری حداکثری از سواحل مکران با تامین زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه، اهمیت این کلان پروژه را دو چندان کرده است.

طول راه‌آهن زاهدان-چابهار ٦٢٨ کیلومتر است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، ریل‌گذاری ۱۵۰ کیلومتر از این محور تا پایان امسال انجام خواهد شد.

ایجاد کریدور تمام ریلی شرق کشور، اتصال چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد حمل و نقل ریلی، اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده‌ایی، ایجاد توسعه و امنیت پایدار در منطقه و ایجاد همکاری‌های دائمی با کشور‌های منطقه و سایر کشور‌ها با تبادلات تجاری و ترانزیتی از اهداف طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان و ادامه زاهدان-زابل-بیرجند-مشهد برشمرده شده است.

 

بندر چابهار، شهر جدید تیس، بخشی از شهرستان کنارک، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان از جمله شهر‌های واقع در این خط ریلی هستند.

 

جابجایی ۹۲۷ هزار مسافر و دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار برای سال ۱۴۰۱ از اهداف اقتصادی کوتاه‌مدت این طرح عنوان شده است.

 

منابع مالی این طرح از محل فروش سهام، منابع اعتباری قانون بودجه، تسهیلات صندوق توسعه ملی و نیز منابع مالی قرارگاه سازندکی خاتم‌الانبیا تامین خواهد شد.

 

طول این خط ۶۲۸ کیلومتر و عرض آن ۷ متر است. سرعت طراحی برای قطار مسافری در این خط۱۶۰ کیلومتر و قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است. همچنین تعداد ایستگاه‌های در مسیر ۳۴ دستگاه خواهد بود. همچنین ساخت ۳۹ دستگاه تونل به‌طول ۱۵هزار و ۶۰۰ متر، ۱۲۸ دستگاه پل به‌طول ۱۵ هزار و ۴۰۰ متر و ۸۰ تقاطع با راه‌های اصلی و فرعی از دیگر ویژگی‌های فنی این خط ریلی است.

به گفته مسوولان، راه‌آهن چابهار-زاهدان، اشتغال ۱۳ هزار نفر را در پی خواهد داشت که سه هزار نفر از این تعداد به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار