کد خبر: ۸۷۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ 05 July 2020
 
تابناک گیلان/ در بحث کنترل قیمت‌های پزشکی هم شاهد سو مدیریتی‌هایی بودیم. در بخش‌هایی که کار به دلیل کرونا و عدم مراجعه مردم و مواردی از این دست سبک شده بود و موجبات سو استفاده‌هایی را فراهم آورد. مثل دریافت ۱۵۰ میلیون تومان از یک بیمار برای قطع پایش یا دریافت زیرمیزی یا ظلم‌های دیگری که در حق مردم روا داشته شد و بایستی پیگیری شود.
 
 
موج دوم کرونا در پیش است؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد که هست، بایستی عملکرد ماه‌های گذشته را به دقت مورد واکاوی و موشکافی قرار داد تا بی اشکال‌تر از گذشته مهیای اوج گیری دوباره کرونا شد. این نکته‌ای کلیدی است که یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اتکا به آن تذکراتی جدی به وزارت بهداشت داد.

به گزارش «تابناک»، در روز‌هایی که آمار مبتلایان به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در کشورمان اوج گرفته و موجب شده تدابیری ویژه مانند اعمال تعطیلی در برخی استان‌ها در دستور کار قرار گیرد و از آن مهم تر، تدابیری سراسری مانند اجباری شدن استفاده از ماسک در ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس جمهور تصویب و ابلاغ شود، مرور عملکرد مسئولان در ماه‌های گذشته و تدابیر اتخاذ شده در مقابله و مبارزه با کرونا اهمیت به سزایی یافته است.

اتفاقی که به نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی و به طور ویژه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مقدمات رقم زدنش را فراهم آورده است. این را می‌شود از مذاکرات اخیر این کمیسیون با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت که حالا بخش‌هایی از آن منتشر شده و احتمالا انتشار مشروح آن، تصویر بهتری از ریل گذاری نظام سلامت برای مقابله با موج دوم احتمالی کرونا به دست می‌دهد.

در یکی از فیلم‌های منتشر شده از نشست یاد شده، عبدالحسین روح الامینی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر بهداشت و همراهان وی، ضمن تکریم مشدد از مجموعه نظام سلامت و تاکید بر این نکته که این مجموعه توانست در مقابله و مبارزه با کرونا خوش بدرخشد و مورد اعتماد ملت و در راس آن رهبری قرار گیرد، برخی اشکالات رقم خورده در ایام مقابله با کرونا را گوشزد کرد و بر اهمیت درست و عبرت گرفتن از آن‌ها برای آینده تاکید کرد.

وی با تاکید بر این مهم که نظام سلامت در بحران کرونا مدال افتخار دریافت کرد، تنها بودن دست اندرکاران نظام سلامت در برخی برهه‌ها را یادآور شد و گفت: به رغم آنکه کوشیدیم از روز‌های بعد از انتخابات زمینه ساز تسهیل امور شویم، در جریان تنها بودن شما قرار داریم که موجب شد بخشی از تایم طلایی ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین را از دست بدهید.

عضو کمیسیون بهداشت افزود: در جریان هستم که ۲۵ اسفند مجموعه دست‌اندرکاران در تهران تصمیم گرفتند که تهران را لاک دان اعلام کنند، اما این اتفاق تا یک هفته بعد از آن رخ نداد و نکات مشابهی از این دست مدیریت‌ها در این حوزه نشان دهنده عدم هماهنگی‌های اولیه است که برای تکرار این وضعیت و بروز موج دوم، اتفاق خوبی نیست؛ مسئولی چیزی می‌گفت و مسئول دیگر چیز دیگر. به عنوان مثال دکتر حریرچی [معاون کل وزارت بهداشت]که از دوستان قدیمی بنده است قرنطینه را قرون وسطایی می‌خواند یا دکتر ملک زاده [معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت]از ایمنی گله‌ای سخن به میان می‌آورد.

وی افزود: یا شاهد بودیم که در آن ایام در بحث استفاده کردن یا نکردن از ماسک تشتت آرا وجود داشت یا حتی بحث دپوی بسیاری تجهیزات که بی مورد بود و چه بسا اگر به گذشته برگردیم، مانع از آن شویم چراکه موجبات هدر رفت را فراهم آورد. یا حتی در بحث تخصیص بیمارستان‌ها به بخش‌های کرونایی که موجب شد بسیاری از بیماران غیر کرونایی از مراجعه به بیمارستان هراس داشته باشند. مجموعا به نظر تجارب خوبی به دست آمده که باید بازنگری و دسته بندی شود تا در آینده از آن‌ها استفاده شود.
 
در «لاک داون» تهران، بحث ماسک و استفاده از همیاری نیرو‌های مسلح تعلل صورت گرفت/ مبادا یک میلیارد یورو هم به سرنوشت ۵۰۰ میلیون دو سال قبل منجر شود/ مقابل اجتهاد در وزارت صمت بایستید

روح الامینی با اشاره به ضرورت تجدید بحث برخی زیرساخت‌ها برای مقابله با موج دوم کرونا، خواستار توجه به مطالعات به شکل کاربردی شد و گفت: امروز بسیاری از متخصصین نگرانند که بسیاری از تحقیقات صورت گرفته به درد بخور نباشد و با مطالعات تایید نشده مواجه باشیم. این در حالی است که شما [خطاب به وزیر]به اهمیت بحث‌های ایمونولوژی واقف هستید و می‌دانید که بایستی سرنوشت ویروس و موتاسیون‌های آن مورد بررسی قرار گیرد.

در دسترس نبودن آمار‌ها اشکال دیگری بود که عضو کمیسیون بهداشت مورد اشاره قرار داد و در تشریح آن گفت: بحث دیگر درباره آمار‌ها و عدم دسترسی به آنهاست. سیستم us باید به روز باشد. به عنوان مثال یکی از همکاران ما که نماینده مهاباد است در تذکرش یادآور شد که تنها ده تخت از ۲۰۰ تخت ویژه اختصاص داده شده به بیماران کرونایی در این منطقه خالی است و این موضوع نگرانی‌هایی به دنبال داشته است. این در حالی است که باید همه این آمار‌ها در همه کشور آنلاین و برخط وجود داشته باشد و البته زیر ساخت آن هم وجود دارد.

وی در ادامه به بحث‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: یک میلیارد یورو در شرایط کرونایی در حالی به وزارت بهداشت و درمان تخصیص یافته است که فرمان آن هنوز در دست سازمان برنامه و بودجه است و تاکنون کمتر از یک سوم آن به وزارت بهداشت پرداخت شده است. خواهش من این است که پیش‌دستانه جدول توزیعِ بخش دریافتی و پیش‌بینی دو سوم باقیمانده این بودجه را به مجلس ارائه کنید و در آن انحراف معیاری هم وجود نداشته باشد.

این نماینده مجلس یادآوری کرد: از زمانی که من به مجلس آمده‌ام، همه گزارشات مربوط به حوزه سلامت را از معاونین و آقای عادل آذر در دیوان محاسبات گرفته‌ام. در گزارشات دیوان محاسبات، ۵۰۰ میلیون یورویی که دو سال پیش تخصیص داده شده بود (و ما هم در گزارش مشورتی که خدمت مقام معظم رهبری برای دریافت آن نقش داشتیم) دیده می‌شود که توزیع عادلانه‌ای رقم نخورده و برخی بنا به دلایل نامشخص از بخش‌های دیگر بیشتر بودجه دریافت کرده‌اند و انحراف معیار هم در جداول آن مشهود است که ممکن است در نتیجه چاله‌های فراوان موجود در نظام سلامت باشد. باید به شدت مراقبت کرد تا این یک میلیارد یورو به سرنوشت آن ۵۰۰ میلیون یورو دچار نشود.

وی افزود: از جمله نکات مهم دیگر، وضعیت سفارش ملزومات مورد نیاز است که دپوی آن‌ها مقداری کم شده است. دیده می‌شود که برخی مسئولان در وزارت صمت برای خودشان در امورات حوزه سلامت، اجتهاد می‌کنند که در این زمینه باید جلوی ایشان بایستید و مجلس کمک شما در این موضوع است. در بسیاری از موارد دیده می‌شود که اولویت‌هایی غیر از بهداشت و درمان و یا تجهیزات غذا و دارو را اولویت می‌دهند در حالی که دود این رقابت شکننده در تخصیص ارز میان وزارت بهداشت و صمت، در موج دوم در چشم مردم می‌رود.

روح الامینی که خبر از تداوم چالش به وجود آمده میان وزارت بهداشت و وزارت صمت داده بود که پیشتر هم بروز کرده و موجب نامه نگاری وزیر به رئیس جمهور در ایام اوج کرونا در ابتدای سال جاری شده بود، در ادامه گفت: در حال حاضر در تخصیص ارز یک میلیون یورو برای اقلام ضروری پزشکی در بانک مرکزی وجود دارد، اما وزارت صمت آن را به عقب انداخته که باید در این زمینه پیگیری کنید و ما هم همراه شما هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درخصوص هیئت امنای ارزی نیز عنوان کرد: این که در هیات امنای ارزی تاکنون در تامین ملزومات و توزیع آن چه میزان صرفه جویی ارزی صورت گرفته است جای سوال دارد! به نظر می‌رسد در معاونت درمان در توزیع برخی بودجه‌ها سوء مدیریت وجود داشته است. به عنوان مثال در بودجه ماده ۹۲ مختص بیماران تصادفی یا بودجه استاندارد و بهبود که گزارشاتی داریم که در این حوزه‌ها سلیقه‌ای عمل می‌شود درحالی که روا نیست.

روح الامینی در ادامه گفت: در دو سه هفته اول شیوع کرونا تلاش بسیاری شد و نیرو‌های مسلح نیز اقداماتی از جمله برپایی قرارگاه انجام داده و آمادگی خود را اعلام کردند، اما استفاده از این همیاری ها، دو سه هفته عقب افتاد که اگر این امر به موقع انجام می‌شد، شاید برخی از مسائل جانی و اقتصادی وجود نداشت.

پایان بخش سخنان عضو کمیسیون بهداشت هم اشاره به ایراد دیگری بود که در سایه توجه به کرونا به وجود آمده است؛ اینکه توجه به این بخش موجب بی توجهی به بخشی دیگر از حوزه‌های بهداشت و درمان شده است. او در این باره گفت: در بحث کنترل قیمت‌های پزشکی هم شاهد سو مدیریتی‌هایی بودیم. در بخش‌هایی که کار به دلیل کرونا و عدم مراجعه مردم و مواردی از این دست سبک شده بود و موجبات سو استفاده‌هایی را فراهم آورد. مثل دریافت ۱۵۰ میلیون تومان از یک بیمار برای قطع پایش یا دریافت زیرمیزی یا ظلم‌های دیگری که در حق مردم روا داشته شد و بایستی پیگیری شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار