آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی در متن هجدهمین خطبه مکتوب جمعه که در اختیار رسانه‌ها قرار داده، گفته است: حمله مجدد ویروس کرونا با استفاده از اصل غفلت، بی‌توجهی و ساده‌انگاری مردم، موجب شد که قسمت زیادی از امور جامعه مختل و تعطیل شود.
کد خبر: ۸۷۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲ 04 July 2020

 به گزارش «تابناک البرز» اجتماع مؤمنین در مصلی جهت اقامه نماز پر خیر و باعظمت جمعه در هفته نوزدهم هم به جهت اهمیت حفظ سلامت آحاد جامعه و رفع قسمتی از نگرانی‌های رهبر عزیزمان نماز جمعه را اقامه نکرده و نکات موردنظر و مناسبت‌ها را مکتوب ارائه می‌کنم.

امروز جمعه ۱۳ تیر مصادف با یازدهم ذی‌القعده و آخرین روز از ایام پر خیر دهه کرامت؛ امام رضا علیه‌السلام، سال ۱۴۸ قمری در شهر مدینه و در بیت امام هفتم حضرت موسی بن جعفر علیهم السلام به دنیا آمد و موجب شادی قلوب مؤمنان و ارادتمندان به خاندان اهل‌بیت شد. امام غریبی که مشهدش این روزهایی که کرونا اجازه حضور گسترده نمی‌دهد باز چشم‌وچراغ عاشقان و نور امید ایرانیان است.

زیارت بامعرفت حضرت به فرموده امام صادق علیه‌السلام ثواب زیارت رسول گرامی اسلام را دارد. جلد سوم اثبات الهداه نقل می‌کند امام صادق علیه‌السلام به مردی از اهالی طوس فرمودند: «به‌زودی از صلب فرزندم موسی، مردی به دنیا می‌آید که مورد خشنودی خداوند سبحان در آسمان و خرسندی بندگانش در زمین خواهد بود. در سرزمین شما از روی ستم و دشمنی مسموم و کشته می‌گردد و در همان‌جا غریبانه به خاک سپرده می‌شود. آگاه باش! هرکسی وی را در غربتش زیارت کند و بداند که او امام و پیشوای شیعیان پس از پدرش بوده و از جانب خداوند متعال مفترض الطاعه می‌باشد، همانند کسی است که رسول خدا را زیارت کرده باشد.»

همان‌طور که مکرر عرض کردم لازم است همه به‌خصوص جوانان عزیز با دقت، تفکر و تدبر در سیره و سبک زندگی معصومین به‌ویژه امام رضا علیه‌السلام، برای زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی خود الگوبرداری کرده و برای طی مسیر از آن نورِ الهی بهره ببرند.

امام هشتم در طول مدت بیست‌ساله‌ی امامت خود با شرایط اجتماعی و فرهنگی که مواجه بود با استفاده از قرآن و سیره رسول اکرم و آباء گرامش و عمل به آموزه‌های اخلاقیِ دین و سلوک معنوی که شایسته مقام امامتشان بود و در رفتار حاکمان چیزی از آن دیده نمی‌شد، حرکت عظیمی را برای نشر احکام دین و معارف اهل‌بیت و به‌خصوص بحث امامت و جایگاه شامخ و رفیع امام طراحی کردند و نتیجه‌اش این شد که همه مردم با تمام وجود، برگزیده بودن امام را حس کردند و با دل به آن حضرت ایمان داشتند و اطاعتش می‌کردند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، در اثر این شیوه رفتاری و مبارزاتی حضرت در دوران امامت، شاهد آن هستیم که محبت اهل‏بیت علیهم‌السلام همه‏گیر شده است؛ حضور آن‌ها و وجود آن‌ها در جامعه‏ی اسلامی به اعماق دل‌های مردم نفوذ پیداکرده است. پس یکی از روش‌های مبارزه حضرت با ظالمان دوران همین ارائه سبک زندگی اسلامی و عمل به آن بود.

درباره سیره و رفتار حضرت از ابراهیم بن عباس نقل است که: «هرگز ندیدم حضرت رضا علیه‌السلام کسی را با سخن خویش بیازارد و ندیدم هرگز سخن کسی را قطع کند و می‌گذاشت تا حرف او تمام شود، هرگز حاجت کسی را درصورتی‌که قدرت برآوردن آن ‫را داشت رد نمی‌کرد، هرگز نزد کسی پای خود را دراز نمی‌کرد، و تکیه هم نمی‌زد، و هرگز ندیدم سخن درشتی به خادمان خود بگوید، هرگز ندیدم که آب دهان بر زمین بی اندازد و همین‌طور ندیدم که با صدای قهقهه بخندد بلکه تبسم می‌کرد. زمانی که به اندرون خانه می‌رفت و سفره می‌انداختند تمام خدمتگزاران حتی دربان را بر آن می‌نشانید. آن حضرت شب‌ها را بیشتر بیدار بود و کمتر می‌خوابید. بیشتر شب‌ها را تا صبح بیدار بود، روزه بسیار می‌گرفت، هرگز سه روز روزه در ماه از آن حضرت ترک نمی‌شد، آن حضرت در پنهانی نیکی و تصدق بر فقرا بسیار داشت، و بیشتر آن در شب‌های تاریک بود، بنابراین هر کس ادّعا کند که مانند او را در فضل دیده است او را راست‌گو مپندارید.»

حضرت رضا (ع) جایگاه امامت را تثبیت کردند

حضرت در معرفی و شناساندن جایگاه ارزشمند علمی و اجتماعی امام به جامعه و فهماندنِ این مطلب که علمِ امام به منبع لایزال علمِ الهی متصل است از همه فرصت‌ها استفاده می‌کرد و لو با مناظره و پاسخ به سوالات شرعی و اعتقادی مردم. محمد بن عیسی یقطینی می‌گوید: «وقتی مردم، در مسأله امامت امام رضا علیه‌السلام اختلاف پیدا کردند من که مسئول جمع‌آوری پرسش‌های مردم و پاسخ‌های آن حضرت بودم، پانزده هزار مسأله گردآوردم که از حضرت سوال شده بود و وی به تک‌تک آن‌ها پاسخ فرموده بودند.» و این شهرتِ علمی حضرت را ملقب به عالم آل محمد صلی‌الله علیه و آله گرداند.

این را هم باید توجه داشت که فهم مقام عصمت و ملکوتی امامت به‌سادگی برای انسان محقق نمی‌شود. دربیانی به شیعیان فرموده‌اند: «امامت منزلتش والاتر، شأنش بزرگ‌تر، مقامش عالی‌تر، مرتبه‌اش بلندتر و ژرفایش عمیق‌تر از آن است که عقل‌ها به آن برسد و اندیشه‌ها آن ‫را دریابند. امام همانند خورشید فروزانی است که خود در کرانه افق و دور از دسترس و چشم‌انداز است. و نورش سراسر هستی را فراگرفته است. امام همان ماه تابان، چراغ فروزان، نور درخشان و ستاره رهنما در ظلمت شب‌ها برای رهگذر شهرها و کویرها و گرداب بر تلاطم دریاهاست.»

خدای تعالی همه ما را از شیعیان و موالیان حضرت قرار داده؛ توفیق زیارتش را به‌زودی با از بین رفتن بیماری روزی همه علاقه‌مندان بگرداند. ان‌شاءالله.

کار آمریکا تمام‌شده است / نباید به آمریکا اعتماد کرد

اتفاقاتی که در عراق می‌افتد باید برای مسئولین و گروه‌های مختلف آن کشور درس باشد که هرگز از اتحاد و انسجام بین خود فاصله نگیرند که رخنه را قطعاً دشمنان پر می‌کنند. اعتماد به دشمن و به‌خصوص آمریکا نتیجه‌اش ذلیل شدن و از دست دادن همه منافع ملت عراق خواهد بود. آمریکا این را فهمیده و می‌داند که باید هرچه زودتر و قبل از اینکه بیشتر مفتضح شود از این منطقه برود و برای او آینده‌ای در این منطقه متصور نیست. اما گمان می‌کند که اگر به اختلافات دامن بزند برای او فرصتی فراهم می‌شود.

به نظر بهترین راه برای مسئولین عراق عمل به مصوبه پارلمان و پیمانی است که با مردم مبنی بر اخراج آمریکایی‌ها بسته‌اند می‌باشد. البته همان‌طور که ملاحظه می‌کنید آمریکا مواجه با مسائل فراوانی است که در داخل و خارج گرفتارش کرده است. همه شنیدید که چند روز پیش در شورای امنیت سازمان ملل مورد اعتراض و انتقاد قرار گرفت و نتوانست اجماعی به نفع خودش برعلیه ایران درست کند، این‌ها حاکی از آن است که کار آمریکا تمام‌شده است. اما متأسفانه عده‌ای فرصت‌طلب و واداده سیاسی که نه بنیه علمی دارند و نه تقوای سیاسی، با خوش‌رقصی تا می‌بینند اربابانشان در حال مرگ هستند اقدام به تنفس مصنوعی می‌کنند که شاید مرده احیا شود.

از گوشه و کنار سروصدا می‌کنند و حرف آمریکایی‌ها را تکرار می‌کنند و به تحریم ملت و نظام و مشکلات موجود به نفع دشمنان کمک می‌کنند. با فرافکنی و بیانات سخیف، ایجاد دوقطبی‌های کاذب و القا مطالب خلاف واقع و تفرقه‌افکنانه، اشتباهات خود و همراهانشان را به گردن دیگران می‌اندازند تا شاید طرفی ببندند و بین مردم و حاکمیت مقابله‌ای ایجاد کنند، که البته مردم ما هوشیارند و خوب می‌فهمند که این حرف‌ها سرریز چه تفکری است و این عقیده هر وقت که قدرت داشته تا امروز چه بلائی بر سر ملت و نظام آورده است.

امروز همه آحاد مردم از اقشار مختلف باتحمل تمام سختی‌های اقتصادی و مشکلات دیگر بر این باور هستند که نباید به آمریکا اعتماد کنند و لذا زیر بار فشار مذاکره و ارتباط با آمریکا نخواهند رفت. جبهه واحدی که توسط عناصر داخل و خارج برای فشار بر ملت و نظام مهیا شده و هرروز عرصه را تنگ‌تر می‌کنند که طرح آمریکایی براندازی یا مذاکره را به هدف خودش نزدیک‌تر کنند بدانند که خود را به‌زحمت انداخته‌اند. دچار توهم شده‌اند، مگر فرزندان خمینی و خامنه‌ای مرده باشند تا شما به اهدافتان نزدیک شوید.

به کسانی که نوک پیکان را به سمت امام جامعه گرفته‌اند که شاید بتوانند مسیر مستقیم انقلابیون را منحرف کنند و به این وسیله نیروهای ارزشی و انقلابی را کلافه کنند و مجبور به ورود در مسیر انحرافی آنان کنند و برای خود و اطرافیانشان وقت بخرند، سخت در اشتباه هستند ولو کینه‌توزانه نامه بنویسند و سیاه نمائی کنند و به دشمن گرا دهند که راه نفوذ کجاست!! ما ضمن پاسخ مستند به یاوه‌گوئی‌ها از مسائل اصلی و مطالبه گری فاصله نمی‌گیریم. و هشدار می‌دهیم که از عاقبت کار خود بترسید و در مسیر مردم و انقلاب حرکت کنید نه دشمن.

کسانی که تا امروز به حال مردم هیچ سودی نداشته‌اند قابل‌اعتماد نیستند

همان‌طور که قبلاً عرض کردم دوستان مواظب جنگ روایت‌ها و جنگ اراده‌ها و مارپیچ سکوت باشید. فضای مجازی که ابزاردست این گروه است دائماً یاس و ناامیدی را القا می‌کنند و با روایت‌های دروغ و ناامیدکننده طرف مقابل خود را به حالت انفعال می‌اندازند و از او اقدام می‌خواهند.

این قاعده را یادتان باشد هر کاری که آمریکا و دشمنان را عصبانی می‌کند قطعاً تیری بوده که به هدف خورده است اگرچه عده‌ای در داخل با زبان خیرخواهی حتی همان حرف آمریکا را بزنند. مثل فروش نفت به ونزوئلا که این‌همه برای ایران آورده‌های مادی و معنوی داشت. استکبار و آمریکا را ناراحت کرده و دوستان انقلاب را خوشحال و امیدوار کرده، ولی متأسفانه در داخل بعضی‌ها به نحو دیگر حرف دشمن را تکمیل می‌کنند. این همان جنگ روایت‌هاست، بصیر باشید.

دشمن با استفاده از همه ابزارهایش، کاری را که می‌خواهد در آینده انجام دهد برای مردم عادی جلوه می‌دهد و حساسیت نسبت به آن را می‌گیرد، لذا به هر وسیله‌ای القا می‌کند که می‌خواهد در آینده چنین شود و چنان شود و دیگران هم همین حرف‌ها را ناخواسته و بی‌توجه تکرار می‌کنند. باید متوجه باشید که کسانی که تا امروز به حال مردم هیچ سودی نداشته‌اند جز اینکه مشکلات را بیشتر کرده‌اند قابل‌اعتماد نیستند ولو در لباس خودی باشند. مگر مشکلات اختلاس‌ها و حقوق‌های نجومی و امثال این‌ها را بیگانگان انجام دادند؟ افرادی بودند که در لباس خودی نفوذ کردند و ضربه زدند و برای نظام و مردم مشکل درست کردند و امروز که به مبارزه با آن‌ها اقدام شده جور دیگری اذهان مردم را تخریب می‌کنند.

از همین‌الان دقت خود را بالا ببریم در مسائل پیش رو که داریم درست تصمیم بگیریم تا در چرخه دشمن نچرخیم و خواسته‌اش را دامن نزنیم. آنچه امروز مهم است و موضوع اصلی کشور است حل مشکلات معیشتی، اقتصادی، مهار گرانی، کنترل بازار و مسائل فرهنگی است که احتیاج به بکار گیری افراد مجاهد، انقلابی و با اهتمام دارد.

تعطیلات مجلس به ضرر جامعه است

نکته‌ای راجع به مجلس عرض می‌کنم و آن اینکه عزیزان فکری برای تعطیلات مجلس (تابستانه و حوزه انتخابیه) داشته باشید واقعاً به ضرر جامعه است با مشکلات فراوانی که احتیاج به تصمیم دارد. به آقایان مرخصی داده شود بدون اینکه مجلس تعطیل و یا از نصاب برای رأی‌گیری بیفتد. گاهی دیده می‌شود اتفاقات مهمی در کشور مطرح است که باید تصمیم فوری گرفته شود ولی مجلس در مرخصی است بعد هم که آمدند، تصمیم‌گیری آن تأثیر لازم را ندارد.

شهید ثالث

در استان: ۱۷ تیر امسال مصادف با ۱۵ ذی‌القعده سال ۱۲۶۴ یا ۱۲۶۳ قمری فقیه بزرگوار حضرت آیت‌الله ملأ محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث در حال عبادت به شهادت رسید. یاد این شخصیت برجسته علمی که از مفاخر شیعه و متولد این منطقه است را گرامی می‌داریم.

مسئله آب را جدی بگیرید / لزوم برخورد جدی با متخلفان منابع آبی

مسئله آب را در استان جدی بگیرید در مصرف و بهره‌برداری ملاحظات لازم را داشته باشید. مسئولین محترم هم باکسانی که در مورد آب تخلفاتی دارند با جدیت برخورد کنند تا حقوق عامه ضایع نشود. در ضمن به وضعیت قطعی آب در مناطق مختلف رسیدگی جدی شود. با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح آب‌رسانی صورت پذیرد که نارضایتی فراهم نشود و قطعی آب از قبل اعلام شود و امثال‌ذلک.

۱۶ تیر روز مالیات است. در فرصتی راجع به این موضوع مطالبی عرض خواهم کرد، اما اینجا تذکر این نکته را لازم می‌دانم که عرض کنم. قسمتی از درآمدهای مالیاتی مستقیماً به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود که می‌توانند وقتی در ساخت و تکمیل پروژه‌ها استفاده کردند، اعلام کنند با مالیات مستقیم مردم ساخته‌شده، این اقدام مردم را خوشحال و دلگرم می‌کند.

دستگاه‌های مختلف در محدوده وظایف هم دخالت نکنند / شوراهای شهر گزارش عملکرد خود را به مردم ارائه دهند

دستگاه‌های مختلف در محدوده وظایف هم دخالت نکنند. شوراهای شهر حق‌دارند از شهردار سوال کنند و اگر قانع نشدند او را تغییر بدهند و فرد صالحی که به حال مردم نافع هست را انتخاب کنند. البته نباید اجازه بدهند که افرادی از خارج استان برای آنان تصمیم سازی کنند.

و خیلی مناسب است با توجه به اینکه آرام‌آرام به آخر دوره‌ی شوراهای شهر می‌رسیم، عزیزان گزارشی از عملکرد خود برای مردم آماده کنند و بفرمایند با داشتن فرصت و بودجه‌هایی که در اختیار بوده چه خدماتی و یا چه فرصت‌هایی برای خدمت بیشتر را فراهم کرده‌اند.

قدردانی امام‌جمعه کرج از کادر درمانی البرز / مردم نکات بهداشتی و خود مراقبتی را رعایت کنند

ضمن تشکر مجدد از کادر پزشکی استان به خاطر زحمات فراوانی که می‌کشند. به خاطر شیوع دوباره ویروس کرونا از مردم عزیز استان می‌خواهم که مثل دور اول نکات بهداشتی و خود مراقبتی و تذکرات مسئولین را جدی بگیرند. اگر درست عمل نکنیم گستردگی بیماری مشکلات اقتصادی را بیشتر خواهد کرد.

 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار