جامعه ما در بحث طراحی لباس مشکل دارد، بسیاری دختران جوان در پی لباس با دوخت زیبا، طرح دار و شیک هستند ولی در بازار طرحی برای لباس‌ها وجود ندارد و آنها مجبورند هر آن چیزی که در بازار وجود دارد، آن را بخرند.
کد خبر: ۸۷۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 03 July 2020

از تیرماه سال ۹۷ در آستانه هفته عفاف و حجاب جمعی از خواهران فرهنگی مسجد امام صادق (ع) ولیعصر تبریز دور هم جمع شده و برای اجرای یک طرح و برنامه فرهنگی آستین‌ها را بالا زده بودند.

طرح‌های مختلفی توسط خواهران مطرح شد، مکان اجرای طرح، روش‌های اجرا، عکس‌العمل‌ها و بازخوردها بررسی گردید، هدایا و لوازمی که برای اجرای طرح مورد نیاز بود، تهیه شد.

مکان اجرای طرح پارک بزرگ ولیعصر تبریز انتخاب شده بود. بانوان فرهنگی مسجد امام صادق (ع) ولیعصر با حضور در این پارک با دختران نوجوان و جوانی که در پارک بوده و نسبت به رعایت پوشش و حجاب خود مقید نبودند هم صحبت شده و آنان را به مشارکت در این طرح دعوت می‌کردند.
 

این بانوان فرهنگی با اهدای یک شاخه گل از این دختران می‌خواستند تا با پوشیدن چادر یک عکس یادگاری از آنها گرفته شود.

حالا اینکه این طرح چگونه اجرا شد و استقبال دختران نوجوان و جوان از این طرح به چه صورت  بود به سراغ یکی از بانوان فعال فرهنگی مسجد امام صادق (ع)ولیعصر تبریز رفته‌ایم تا از اجرای این طرح برایمان سخن بگوید.

فریده بهرامی‌نژاد، یکی از بانوان فعال فرهنگی تبریز در منطقه ولیعصر است که فعالیت‌های خود را از سال ۶۶ در مسجد امام صادق (ع) ولیعصر آغاز کرده است.

وی درباره اجرای طرح‌های هفته عفاف و حجاب گفت: در تیرماه سال ۹۷ در پایگاه مقاومت حضرت سکینه مسجد امام صادق (ع) از دوستان در مورد اجرای یک برنامه فرهنگی برای هفته عفاف و حجاب نظرخواهی شد. دوستان نظرات مختلفی مطرح کردند. یکی از دوستان این طرح را پیشنهاد کرد، بانوانی که نسبت به حجاب و پوشش خود توجه کمتری دارند را دعوت کرده و از آنها درخواست کنیم یک بار چادر سر کنند و ما از آنها عکس بگیریم.

بهرامی‌نژاد ادامه داد: این طرح مورد استقبال  همه دوستان  قرار گرفت. بررسی‌های اولیه صورت گرفت و همزمان با آغاز هفته عفاف و حجاب این طرح را در پارک بزرگ ولیعصر تبریز اجرا کردیم.

  وی با اشاره به نحوه اجرای این طرح گفت: در این طرح دوستان ما به سراغ دختران جوان رفته و با آنها صحبت کرده و درخواست خود را مطرح می‌کردند، تعدادی از دختران جوان عکس‌العمل خوبی داشته و به راحتی با ما صحبت می‌کردند، تعدادی از آنها علاقه‌ای نداشتند و تعدادی از آنها مایل بودند عکس خانوادگی بگیرند.

بهرامی‌نژاد ادامه داد: ما از آنها درخواست می‌کردیم روسری و چادر سر کرده و ما از آنها عکس بگیریم.برایشان جای سوال بود که ما عکس‌ها را چکار می‌کنیم ،ما به آنها اطمینان دادیم  این عکس‌ها را قاب گرفته و به شما تحویل می‌دهیم، به این ترتیب اعتماد دو طرفه حاصل شد.

فعال فرهنگی تبریز افزود: همچنین تعدادی از آنها به همراه برادر، مادر یا همسر خود آمده بودند ما از آنها عکس خانوادگی گرفته و بعد از اینکه عکس‌ها قاب گرفته شد و به خودشان تحویل دادیم.
 

مسوول فرهنگی پایگاه حضرت سکینه مسجد امام صادق (ع) با اشاره به عکس‌العمل‌ها و واکنش‌های دختران نسبت به اجرای این طرح گفت: وقتی اعتماد حاصل شد تعدادی از آنها در پایگاه مقاومت مسجد امام صادق (ع) عضو شده‌اند و در برنامه‌های پایگاه و مسجد حضور داشته و مشارکت می‌کنند و گاهی اوقات نیز برای تداوم ارتباط با پایگاه برای حضور در جلسات دعوت می‌شوند تا از آنها نیز درباره موضوعات مختلف نظرخواهی شود. در برنامه‌های فرهنگی و اردویی مشارکت می‌کنند.

 بهرامی‌نژاد، در مورد اجرای این طرح در سال‌های بعد گفت: این طرح سال 97 در پارک بزرگ ولیعصر و در سال 98 در سنگفرش ولیعصر اجرا شد.
 

طراح لباس نداریم

بهرامی‌نژاد با اشاره به صحبت‌هایی که با این افراد داشته است، ۳ادامه داد: وقتی با این دختران جوان صحبت می‌کنم، می‌بینم واقعا در برخی مواقع این جوانان هم بی‌تقصیرند. جامعه ما در بحث طراحی لباس مشکل دارد. جوانان تنوع طلب‌ هستند ولی در بازار طرحی برای لباس‌ها وجود ندارد. بسیاری از این دختران جوان می‌گویند ما لباس با دوخت زیبا، طرح دار و شیک در بازار پیدا نمی‌کنیم و مجبوریم هر آن چیزی که در بازار موجود است، آن را بخریم و الان در فروشگاه‌های بزرگ لباس به جز این مانتوهای جلو باز مانتوی دیگری وجود ندارد و جوانان ما به عنوان مصرف‌کننده مجبور به خرید آن هستند.

بی‌تفاوتی مردان نسبت به حجاب همسران

بهرامی‌نژاد با اظهار تاسف از وضعیت عفاف، حجاب و پوشش در جامعه خاطرنشان کرد: متاسفانه و صد متاسفانه نوعی بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع در جامعه به وجود آمده است. در بسیاری از موارد مشاهده می‌کنیم آقایان نسبت به پوشش همسران خود بی‌تفاوت هستند. رعایت کردن یا نکردن حجاب برایشان بی‌معناست، از این رو هیچ توجه و تذکری به همسران یا خواهران خود نمی‌دهند و متاسفانه باید گفت، تعدادی از آقایان این نوع رفتار را باعث افتخار خود می‌دانند.

وی، موضوع بی‌تفاوتی نسبت به پوشش را بسیار آسیب‌زا اعلام کرد و گفت: متاسفانه در اثر رعایت نکردن عفاف و حجاب خانواده‌ها دچار نوعی از هم گسیختگی شده و حریم‌های خانوادگی رعایت نمی‌شود.
 

عملکرد مسوولان باعث شکاف فرهنگی

بانوی فعال فرهنگی مسجد امام صادق (ع) رفتار تعدادی از مسوولان که به گفته‌های خود عمل نمی‌کنند را باعث به وجود آمدن رفتارهای نامتعارف و غیراخلاقی در جامعه ذکر کرد و افزود: وقتی در جامعه فرزندان تعدادی از مسوولان در خارج از کشور بوده و پوشش‌های بسیار نامناسبی دارند، چگونه می‌توان از زبان همان مدیران و مسوولان به جوانان گفت، حجاب خود را رعایت کنید یا برخی از مدیرانی که همسر و دخترانشان در داخل کشور هیچ توجهی به این امر ندارند، پس حرف آنها در بین جوانان خریداری ندارد.

وی تصریح کرد: دیدن این رفتارها باعث کاهش اعتماد جوانان شده و از سوی دیگر معضل بیکاری، تورم، گرانی و عدم ازدواج جوانان نیز باعث می‌شود هر روز روحیه جوانان آسیب‌پذیرتر شده و آسیب‌های اجتماعی در جامعه افزایش پیدا کند.

چادرها گران، مانتوهای جلوباز ارزان

وی با اشاره به گرانی چادر و مانتوهای پوشیده خاطرنشان کرد: چطور ممکن است یک چادر یا مانتویی که مناسب و آبرومند باشد قیمت میلیونی دارد ولی مانتوهای بسیار نامتعارف بدن نما به اصطلاح مانتوهای شیشه ای  به قیمت ۶۰ یا ۷۰ هزار تومان در بازار به تعداد زیاد در دسترس بوده و فروخته می شود. چرا مانتوهای جلوباز با این حجم انبوه و ارزان در بازار وجود دارد ولی قیمت یک چادر سر به فلک گذاشته است.

 این فعال فرهنگی تاکید کرد:گاهی اوقات مانتوهایی در بازار دیده می‌شود که  حتی یک متر هم پارچه برای دوختن آنها صرف نشده است و همه اینها نشان از عدم نظارت‌ها بر بازار پوشاک است.یعنی در واقع دچار خودباختگی فرهنگی شده‌ایم.

مسوول فرهنگی پایگاه حضرت سکینه مسجد امام صادق (ع) ولیعصر تبریز با اشاره به اقدامات ضد فرهنگی دشمنان در کشور افزود: مزدوران داخلی دشمنان در جهت رایج کردن فساد و فحشا سی‌دی‌های مبتذل را در بین جوانان به صورت رایگان یا بسیار ارزان پخش می‌کنند، آن وقت ما نمی‌توانیم یک سی‌دی سخنرانی فرهنگی را بین جوانان پخش کنیم.

وی ادامه داد: صنعت پوشاک و نساجی یکی از صنایع بسیار فعال و قدیمی در این کشور است، چرا ما نباید خودمان طراح لباس داشته باشیم تا لباس‌های ایرانی مطابق با فرهنگ و آداب ایرانی طراحی و دوخته شود.

هنرپیشه‌ها الگوی دختران

در مرکز خرید دیگری یک مادر که پوشش چادر دارد به همراه دختر نوجوانش که وضعیت حجاب مناسبی ندارد توجهم را جلب می‌کند.

در ابتدا با مادر حرف زده و می‌پرسم که آیا خودش این نوع پوشش را برای دخترش انتخاب کرده است که می‌گوید: دیگر دختران نوجوان از کنترل خانواده‌ها بیرون شده‌اند و نمی‌توان حرفی به آنان گفت.

این مادر ادامه داد: البته آنها نیز مقصر نیستند وقتی در صدا و سیما می‌بینیم هنرپیشه‌ها، بازیگران و هنرمندان با چنان مانتوهایی روی صحنه می‌روند و تشویق می‌شوند خب دختر نوجوان من نیز فکر می‌کند نوع پوشش آن هنرپیشه یک الگوی خوب برای بقیه زنان و دختران می‌تواند باشد بنابراین نمی‌توانم او را مجاب کنم که مانتوی پوشیده تری انتخاب کند.

عرضه و تقاضا تابع کدام قانون؟

حالا معلوم نیست بحث عرضه و تقاضای مانتوهای تابستانی تابع کدام قانون است.آیا این مصرف‌کننده است که در بازار به دنبال مانتوهای شیشه‌ای می‌گردد و تولیدکننده را مجبور می‌کند تا چنین لباسی را دوخته و روانه بازار کند، با مصرف‌کننده وقتی می‌بیند انتخاب دیگری ندارد، مجبور است همان مانتویی که در بازار وجود دارد را بخرد.

موضوعی که در این میان مطرح بوده و مهم به نظر می‌رسد، انبوه و تنوع پوشاک موجود در بازار است که زنان و دختران را به سمت و سوی این پوشش‌ها سوق می‌دهد،موضوع پوشش در کشور ما این روزها حرف و حدیث‌های زیادی به دنبال دارد و با شروع فصل تابستان پوشش زنان و دختران با نوع پوشش و فرهنگ کشورمان زمین تا آسمان تفاوت می‌کند.

همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا در لایه لای مختلف جامعه شاهد پوشش‌های جلف،ناهنجار و نامتناسب با اصول و ارزش‌های دینی و هویت اسلامی و اعتقادی کشور باشیم.

وضعیت فرهنگی پوشش در جامعه آنقدر دچار آسیب‌ها و هنجارها شده است که زنان و دختران جوان پوشش‌های غیر از این را اصلا جایز نمی‌دانند و وقتی فردی را می‌بیند که لباس پوشیده‌ای استفاده می‌کنند، رفتار تمسخرآمیز و توهین‌آمیزی نسبت به آنها دارند.

البته باید گفت بسیاری از این افراد که با این نوع پوشش بیرون می‌آیند، نه از روی سلیقه و نیاز طبیعی این لباس‌ها را می‌پوشند بلکه آنها به تبع تقلید کورکورانه از مد و فرهنگ غربی و به واسطه دیدن و تماشای برخی الگوهای نامتعارف از رسانه‌ها به دنبال چنین پوشش‌هایی هستند.

کمبود و نداشتن طراح لباس یکی دیگر از آسیب‌های این حوزه است، بسیاری از زنان و دختران از نبود الگوی پوشش خوب و مناسب گلایه مند هستند، برخی از افرادی که در کار طراحی و دوخت و دوز هستند، معمولا  لباس‌های مجلسی می‌دوزند و لباسی که متناسب با حضور در جامعه و مناسب با پوشش همه جانبه باشد وجود ندارد.

احمد عظیمی، یکی از شهروندان تبریزی که دارای دو دختر دانشجو است با اظهار ناراحتی و تاسف از اینکه مانتوی مناسبی برای دختران خود نمی‌تواند تهیه کند به خبرنگار فارس در تبریز گفت: متاسفانه اکثر فروشگاه‌ها مانتو دگمه‌دار نمی‌فروشند،آیا همه مردم مجبور به خرید این مانتوها هستند؟ بسیاری از خانواده‌ها که نسبت به حریم خانوادگی خود حساسیت دارند، با دیدن این وضعیت دچار آشفتگی روحی می‌شوند.

وی ادامه داد: وقتی انتخاب دیگری ندارم، ناچار می‌شوم این مانتوها را خریداری کرده و سپس یک هزینه اضافی پرداخت می‌کنم تا خیاط برای آنها دگمه دوخته و به شکل متعارف درآورد.

عظیمی، با انتقاد از عملکرد نهادهای فرهنگی در این زمینه ادامه داد: متاسفانه مسوولان فرهنگی در این زمینه هیچ‌گونه احساس تعهدی ندارند. وضعیت حجاب در جامعه هر روز بدتر از دیروز می‌شود. حساسیت‌ها و تعصبات نسبت به حجاب کمتر شده و این روال کم کم  جامعه را دچار آسیب‌های جدی‌تر خواهد کرد.

موضوع حجاب و بدحجابی هر ازگاهی و به مناسبتی موضوع روز می‌شود و بحث‌های داغی به همراه می‌آورد که با گذشت زمان دوباره فراموش می‌شود. تابستان و فصل گرما همواره بازار بحث بدحجابی را داغ‌تر می‌کند. آنچه در این سال‌ها تقریباً برای همه روشن شده این نکته است که کارهای مقطعی همیشه با شکست مواجه می‌شود. و برخوردهایی که در این سالها با مسئله حجاب صورت گرفته اغلب تدابیر و تصمیم‌هایی مقطعی بوده‌اند. و این ابتدای ماجرای تمام‌ناشدنی حجاب در ایران است.

برای ترویج فرهنگ عفاف و رفع معضل بدحجابى، فرهنگ‌سازی بیشترین طرفدار را دارد؛ بنابراین باید کار فرهنگی کرد که صد البته پیش قراولان این حرکت، دستگاه‌های فرهنگی‌اند و سایر نهادهای اجتماعی هم در این مورد باید کمک کنند.

در واقع ما باید مراقب باشیم و به خود و یکدیگر تذکر دهیم. به این ترتیب اولین جایی که باید عفت، حجاب و حیا  نهادینه شود، خانواده است؛ به شرطی که تمام پدران و مادران  دلیل پوشیده بودن را برای فرزندان خود توضیح دهیم.

عده‌ای با برنامه ریزی دقیق، مدل یا مدل‌هایی از لباس را تبدیل به الگو می‌کنند و مدام در برنامه‌های ماهواره‌ای خود از آن استفاده می‌کنند، بخشی از این لباس‌ها به شکل قاچاق وارد کشور ما می‌شود و بخشی دیگر دانسته یا ندانسته توسط تولیدکنندگان داخلی کپی برداری و تولید می شود، مدل ها به مغازه ها و بازار فروش راه می یابند عده ای آنها را بر تن می کنند و در شهر جولان می دهند و بعد از مدتی مثل یک ویروس واگیردار با قیمتی ارزان تر از پوشش اسلامی همه جا را فرا می گیرند و مثلاً «مد روز» می شوند تا حدی که دیگر  پیدا کردن یک لباس اسلامی کیمیا می شود و این موج، تلاش می کند سبک ترها را با خود ببرد.

سخن پایانی
کوتاه سخن اینکه در هشدارها و فرموده‌های مقام معظم رهبری شاخص‌ها نشان داده شده است. در دین ما راه حل ها و شاخصه ها روشن بیان شده است. ولی ما راه حل های دینی را غریب کرده ایم. از نگاه دین در ترویج و پیاده سازی تفکرات دینی در جامعه، همه مسئول هستند.
کوتاه سخن آنکه: تنوع گرایی و تحول در پوشش خوب است، نوگرایی زیباست به شرط آن که متأثر از فرهنگ وارداتی غرب، به عنوان قبله نمای مُدگرایی نباشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار