کد خبر: ۸۶۹۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹ 03 July 2020
 

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی پرونده‌ی اکبر طبری نوشت:

«در پرونده‌ی حاضر متهم ردیف اول، شخصی است که در طول حدود بیست سال حضور در قوه قضاییه علی‌رغم این که رابطه‌ی استخدامی نداشته و مامور به خدمت بوده، اقدامات مجرمانه‌ی وسیعی را رقم زده است».

این جملاتی بود که نماینده‌ی دادستان در دقایق ابتدایی نخستین جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات «اکبر طبری»، معاون اجرایی سابق حوزه‌ی ریاست قوه قضاییه مطرح کرد.

نام طبری برای اولین بار و‌ به شکل علنی در خرداد۹۸ و از سوی علیرضا زاکانی، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده‌ی فعلی مجلس مطرح شد. او در مناظره‌ای که با سیدمصطفی تاجزاده داشت گفته بود: «کسی که دو رئیس قوه را بیچاره کرده و دچار مشکل بوده و مایه‌ی بدنامی قوه قضاییه است را باید کنار گذاشت». زاکانی در ادامه‌ی مناظره و در واکنش به صحبت تاجزاده که گفته بود: «آنقدر فساد افزایش پیدا کرده که آقای زاکانی هم می‌ترسد اسم فاسد را بیاورد و فقط می‌گوید یک نفر هست، دو رئیس قوه قضاییه از دستش عاجز شده‌اند و عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود»، نام اکبر طبری را اعلام کرد.

اما چه کسانی از آنچه از سوی نماینده‌ی دادستان «اقدامات مجرمانه وسیع» اکبر طبری «در طول حدود بیست سال» عنوان شده اطلاع داشتند و چه اقداماتی برای مقابله با تخلفات او در این دو دهه صورت گرفت؟!

بر اساس آنچه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه می‌گوید برای رئیس سابق قوه قضاییه و معاونین عالی قوه در آن دوران احراز نشده بود که اکبر طبری متخلف است. آقای اژه‌ای در ۲۷ خرداد ۹۹ گفت: «برای ریاست قوه قضاییه وقت و سایر مسئولان و مدیران قبلی و برای اکثریت قریب به اتفاق، غیر از مرحوم آقای خلفی به صورت مصداقی چیزی ثابت نشده بود، البته شایعات بود و سوء ظن داشتند؛ اما چیزی ثابت نشد تا بشود او را تحت تعقیب قرار داد» [میزان]

بنا بر آنچه معاون اول دستگاه قضایی در دوره‌ی مدیریتی قبلی و فعلی می‌گوید تنها فردی که از تخلفات اکبر طبری آگاهی داشته حجت‌الاسلام خلفی بود. او در دوران آیت‌الله لاریجانی، رئیس حوزه‌ی ریاست قوه قضاییه را عهده‌دار بود و اکبر طبری نیز به‌عنوان معاون در همین بخش فعالیت می‌کرد!

سه مسئول ارشد دستگاه قضایی که علاوه بر رئیس پیشین آن به گفته‌ی حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای برای آن‌ها تخلف طبری اثبات نشده بود، حجت‌الاسلام رئیسی، معاون اول دستگاه قضایی (۸۳ – ۹۳) و دادستان کل کشور (۹۳-۹۵)، حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور از سال ۹۵ تا کنون و حجت‌الاسلام اژه‌ای، از سال ۹۳ تا امروز بودند.

اما ظاهراً تنها فردی که متوجه «اقدامات مجرمانه وسیع» طبری شده بود مرحوم خلفی نبوده است و‌ دیگرانی هم از تخلفات او با خبر بودند و هشدارهایی را در این باره داده‌اند. بر اساس آنچه اخیراً و‌ به شکل غیر رسمی از نامه‌ی مرحوم محمدهادی مروی، معاون اول اسبق دستگاه قضایی که در تیر ماه سال ۹۳ استعفا کرد منتشر شده است، او در نامه‌ای خطاب به رهبری انقلاب نسبت به عملکرد اکبر طبری هشدار می‌دهد.

فرد دیگری که علاوه بر مرحوم خلفی و مرحوم مروی درباره‌ی تخلفات طبری هشدار داده است، حجت‌الاسلام ناطق نوری، مسئول پیشین دفتر بازرسی رهبری است. رئیس دفتر ناطق نوری در گفت‌وگویی که با خبرآنلاین داشت گفت: «در زمان مسئولیت ریاست فقید قوه قضاییه [آیت‌الله هاشمی شاهرودی]، جناب آقای ناطق نوری صریحاً ایشان را از مخاطرات احتمالی حضور افرادی در قوه قضاییه از جمله همین آقای طبری مطلع نمودند، شاهدین این موضوع در قید حیات هستند».

به طور خلاصه می‌توان گفت بر خلاف آن که «اقدامات وسیع مجرمانه» اکبر طبری برای آقایان آملی لاریجانی، محسنی اژه‌ای، رئیسی و منتظری احراز نشده بود، ظاهراً برای آقایان مروی، خلفی و ناطق نوری محرز بوده است و این سه نفر نیز موضوع تخلفات طبری را با مقامات عالی در میان گذاشته بودند.

اما نهادهای امنیتی از چه زمانی بررسی پرونده‌ی اکبر طبری را آغاز کردند؟

بنا بر آنچه معاون اول دستگاه قضایی می‌گوید در سال ۱۳۹۷ و با ورود سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات «سرنخ‌هایی در مورد آقای طبری پیدا شد». در اظهارات حجت‌الاسلام اژه‌ای پاسخی برای این پرسش که «در چه زمانی حفاظت اطلاعات قوه قضاییه متوجه تخلفات طبری شده و در این باره چه اقداماتی انجام داده است؟» دیده نمی‌شود.

دفتر آیت‌الله صادق لاریجانی در تیر ماه سال ۱۳۹۸، حدود یک سال پس از آن که «سرنخ‌هایی از تخلفات طبری» توسط دستگاه‌های امنیتی پیدا شد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «برخی از اتهامات مطرح درمورد معاون اجرایی حوزه ریاست قبلا دردادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضاییه پیشین هم خود مستقلاً آنها را بررسی و خلاف بودن آنها برای وی محرز شده بود».

به بیان دیگر، حداقل تا تیر ماه ۹۸ برای رئیس سابق قوه قضاییه نه تنها تخلف طبری احراز نشده بود، بلکه خلاف بودن اتهامات علیه او برای آملی لاریجانی محرز بود.

از سویی دیگر با وجود آن که به گفته‌ی معاون اول دستگاه قضایی در سال ۹۷ «سرنخ‌های تخلفات طبری پیدا شد»، اما او تا آخرین روز اسفند ۹۷ به‌عنوان معاون اجرایی حوزه ریاست قوه ‌قضائیه فعالیت می‌کرد و در نهایت در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۷ با حکم سیدابراهیم رئیسی، یوسف باقری جایگزین اکبر طبری شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار