کد خبر: ۸۶۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵ 02 July 2020

معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه تدوین اسناد و سیاست‌های فرهنگی در کشور توفیق نسبی داشته و هم‌اینک با استاد فرهنگی موثری مواجه هستیم.

محمود حاجی­لویی روز چهارشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی با موضوع تدوین سند مهندسی فرهنگی(برش استانی) که در سرسرای اجتماعات استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد اظهارداشت: هم‌اینک سرمایه‌ای از اسناد و سیاست‌های فرهنگی در کشور داریم که حاصل تلاش‌های چندین ساله در این زمینه است.

وی بیان کرد: در حوزه فرهنگ ۲ سند عالی شامل نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش وجود دارد.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مطالبات فرهنگیان و جامعه فرهنگی کشور این بود که با مشارکت و هم‌افزایی تمام بخش‌ها و دستگاه‌ها اسناد بالادستی تدوین و اجرا شود.

وی اظهارداشت: اجرای اسناد فرهنگی در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با جدیت ویژه‌ای دنبال می‌شود.

حاجیلویی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید خود اجرایی کردن اسناد و مصوبات این شورا را در دستو کار قرار داده است.

وی بیان کرد: اجرایی کردن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره در فرمایشات رهبر معظم انقلاب و احکامی که برای اعضای این شورا صادر کردند مساله فرهنگی مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سه اقدام اساسی در حوزه فرهنگ کشور شامل یک اقدام در مرکز و ۲ اقدام اساسی دیگر در استانها دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در مرکز به دنبال این هستیم که بتوانیم مسیری را در جاری شدن اسناد و سیاست‌های فرهنگی در برنامه‌های فرهنگی کشور بازکنیم.

حاجیلویی اظهارداشت: نخستین وظیفه ستاد راهبری نقشه مهندسی کشور تمهید مقدمات و رقم زدن شرایط به گونه‌ای که سیاست‌های این نقشه در برنامه‌های پنج ساله نقش خودش را ایفا کند که سازمان برنامه و بودجه حضور ویژه‌ای در این برنامه‌ها باید داشته باشد.

وی بیان کرد: در تدوین برنامه هفتم توسعه با بودن نقشه مهندسی در کشور و شکل گیری ستاد مهندسی و مصوبات این ستاد و همچنین تشکیل ستاد اگر با یک تلاش مضاعف همراه باشد می‌توانیم برنامه فرهنگی در برنامه هفتم توسعه داشته باشیم.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگ گفت: شورای عالی فرهنگی اگر به دنبال اجرای سیاست‌های فرهنگی است باید به کنشگران فرهنگی کشور نزدیک شده و وضعیت فرهنگی کشور را در اجرای سند مدنظر قرار دهد.

وی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نزدیک شدن به کنشگران فرهنگی که رویدادها و تغییرات فرهنگی را رقم می‌زنند رویکرد محلی و استانی را دنبال می‌کند که برای آن دو اقدام اصلی وجود دارد که یکی از آنها برش استانی است.

حاجیلویی تصریح کرد: حرکت مبتنی بر واقعیت فرهنگ و جغرافیای اقلیمی کشور باید در رویکردهای برش استانی مدنظر باشد تا بتوان به اهداف مدنظر رسید.

وی آیین نامه تدوین و اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور را شرح داد و افزود: مساله اصلی ما بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن نقشه مهندسی فرهنگی کشور بوده که یکی از مهمترین تدابیر آن تدوین برش­‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است. 

معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگ با اشاره به اهم نکاتی که در تدوین، تصویب، اجرا و نظارت و ارزیابی برش­‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی مدنظر قرار گرفته است گفت: بازیگر اصلی تدوین برش‌­های استانی شورای فرهنگ عمومی کشور است که در قامت ستاد استانی نقشه مهندسی مسوولیت اجرای نقشه را بر عهده دارد.

وی بیان کرد: در استان‌ها یک برنامه جامع فرهنگی که مبنای حرکت منسجم دستگاه‌های فرهنگی باشد را نداریم.

حاجیلویی اظهارداشت: ما یک برنامه یکتا که با مشارکت و همراهی همه دستگاه‌های فرهنگی سیستان و بلوچستان شکل گرفته و معتبر باشد که نظام فرهنگی کشور را بپذیرد نداریم.

وی تصریح کرد: برنامه‌های مختلفی در استان‌ها وجود دارد که با هم ارتباط ندارند و یا ارتباط آنان بسیار کم است که این رویه باید اصلاح شود.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگ گفت:شورای فرهنگ و عمومی یک سرمایه ویژه در استان‌هاست که این شورا برای اثر گذاری بیشتر باید تقویت شود.

وی بیان کرد: شورای انقلاب فرهنگی به دنبال این است تا مردم در مسائل فرهنگی بتوانند اظهارنظر و مشارکت داشته باشد.

حاجیلویی اظهارداشت: فضای فرهنگی را اگر بتوانیم مردمی کنیم توانسته‌ایم در تمام مسائل به موفقیت برسیم.

وی تصریح کرد: سند استانی در رابطه با مسائل فرهنگی نوشته شود و تولیت آن بر عهده خود استان‌ها باشد تا بتوانیم با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه برنامه‌های فرهنگی را پیش ببریم.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگ گفت: هر نوع سند فرهنگی که با اسناد توسعه ملی و استانی ارتباطی نداشته باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند به موفقیت برسد.

وی بیان کرد: بخش فرهنگی سند آمایش سرزمین در استان‌ها متاسفانه قوی نیست و باید این بخش برای اثر گذاری در جامعه تقویت شود.

هیات نمایندگان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شامگاه سه‌شنبه به منظور سفر سه روزه وارد فرودگاه بین‌المللی زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان شدند.

دیدار با نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی استان با حضور سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی، نشست با مدیرکل، معاونان و سازمان‌های وابسته به فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، نشست با مدیرکل و معاونین اداره‌کل تبلیغات اسلامی، بازدید از موزه جنوب شرق و پارک علم و فناوری و دیدار با هنرمندان صنایع دستی از جمله برنامه‌های اعضای این شورا در نخستین روز سفر به زاهدان است.

همچنین این هیات روز پنجشنبه به منظور شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی، دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر و بازدید از یک مجموعه موفق به زابل سفر خواهند کرد و پس از بازگشت بازدید از حاشیه شهر زاهدان، دیدار با روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و نشست با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان از دیگر برنامه‌های این هیات در دومین روز سفر به زاهدان است.

دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان از دیگر برنامه‌های هیات نمایندگان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سومین روز سفر به زاهدان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار