کد خبر: ۸۶۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹ 25 June 2020
تابناک/به گفته عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، بعد از شروع شیوع کرونا و همچنین احکام صادرشده توسط شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایجاد مشکل و آشفتگی در بازار ارز و مسکن قابل پیش‌بینی بود که دولت با عدم تدبیر خود بر این مشکلات اضافه کرده است.
آشفتگی بازار ارز و مسکن حاصل بی‌تدبیری دولت است/ تأکید مجلس بر اخذ مالیات سنگین از واحدهای مسکونی خالی

جبار کوچکی نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه قطعنامه شورای حکام باعث ایجاد تلاطم در بازار ارز شده است، اظهار کرد: آمریکا همواره برای توجیه رفتار غیرقانونی خود را به مراجع بین‌المللی روی آورده و وقتی از اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ناتوان می‌شوند از این طریق علیه کشور ایران اعمال فشار می‌کنند.

وی بازار ارز را نقطه‌ضعف جمهوری اسلامی دانست و گفت: تمامی کشورهای دنیا بعد از کرونا دچار یک بحران اقتصادی شدند و این موضوع و بحران اقتصادی در جمهوری اسلامی بعد از کرونا و احکام صادرشده توسط شورای حکام کاملاً ملموس بود ولی دولت با عدم تدبیر خود باعث ایجاد مشکلات بسیاری در این حوزه شد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه دولت نباید در پیمان‌های پولی با دیگر کشورها فقط به ارز اتکا کند، تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه ششم، دولت را موظف کردیم تا پیمان‌های پولی را با دیگر کشورها در صورت ایجاد مشکل در ارز داشته باشد ولی دولت در این زمینه درست اقدام نکرده و این امر سبب ایجاد مشکل در بازار مسکن و ارز شده است.

کوچکی نژاد با تأکید بر لزوم توجه دولت به اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی از جمعیت افزود: در کشور، میلیون‌ها واحد مسکونی خالی وجود دارد لذا دولت می‌توانست از طریق نهادهای مختلف واحدهای مسکونی خالی را شناسایی کرده و با دریافت مالیات‌های سنگین صاحبان خانه را مجبور به فروش، رهن یا اجاره خانه کند زیرا در این صورت کمی بازار مسکن دچار آرامش می‌شد.

وی به قابل پیش‌بینی بودن ایجاد مشکلات ارز در کشور با توجه به عدم فروش نفت اشاره کرد و گفت: منابع ارزی کشور بسیار وابسته به نفت بوده و با توجه به عدم فروش نفت، عدم برگشت ۲۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشور و عدم کنترل دولت در توزیع و واردات برخی از ارزاق، ایجاد آشفتگی در بازار ارز و مسکن کاملاً قابل پیش‌بینی بوده است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به برنامه مجلس یازدهم در خصوص کنترل بازار ارز و مسکن در کشور بیان کرد: به اعتقاد من، مجلس در این حوزه باید محکم‌تر عمل کرده و با رئیس‌جمهور برخورد تندی داشته باشد زیرا مردم بسیار تحت‌فشار هستند لذا مجلس علاوه بر اینکه در کنار دولت است باید با رئیس‌جمهور برخورد مناسب و تندی داشته باشد تا مشکلات ارزی و اقتصادی برطرف شود.

کوچکی نژاد با بیان اینکه طبق قانون مجلس باید از حق مردم در برابر دولت دفاع کند، تصریح کرد: مجلس یازدهم از بطن مردم بوده و باید با دولت در خصوص مشکلات بازار ارز و مسکن طبق قانون از روش‌های مختلف به‌مانند سؤال و استیضاح برخورد کند زیرا در قانون پیش‌بینی‌شده که اگر دولت عامل ایجاد مشکل سیاسی و یا اقتصادی در کشور شود مجلس باید با آن برخورد کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار