در نشست خبری مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران مطرح شد؛
فروزش گفت: تا این لحظه استعلامی از مراجع قضایی برای بررسی پرونده قاضی منصوری نشده است، اما ما آمادگی داریم که این پرونده را بررسی کنیم.
کد خبر: ۸۶۶۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲ 24 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: مهدی فروزش مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در نشست خبری خود به مناسبت هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: رویکرد پزشکی قانونی استان تهران بر پایه دسترسی سریع و ارتقای سطح کارشناسی است.

فروزش تصریح کرد: توان خود را با استفاده از ظرفیت مربوطه به کار گرفتیم، حدود ۲۰ درصد خدمات سازمان پزشکی قانونی کشور را اداره کل استان تهران انجام می‌دهد. سال گذشته پرونده‌های مربوط به حوادث آبان ماه، سقوط هواپیما و کنارک در اداره کل پزشکی قانون استان تهران بررسی شد.

کاهش رسیدگی به معاینات سرپایی و متوفی در کمترین زمان ممکن

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: از اقدامات مهمی که در سال جاری برنامه ریزی شده است، کاهش رسیدگی به معاینات سرپایی و متوفی در کمترین زمان ممکن و رسیدگی به پرونده‌های موجود است.

وی افزود: با همت سازمان پزشکی قانونی با توجه به فرسودگی و غیراستاندارد بودن واحد‌های شرق و شمال تهران، قرار است بازسازی صورت گیرد.

فروزش بیان کرد: در سال ۹۸ کل معاینات بالینی که در اداره پزشکی قانونی استان تهران انجام شد، ۲۳۷ هزار و ۴۳۷ پرونده بود که نسبت به سال گذشته، ۰.۲ درصد کاهش داشته است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران ادامه داد: از کل معایناتی که در سال ۹۸ انجام شد، نزاع بیشترین حجم را به خود اختصاص داده بود که ۹۹ هزار و ۹۰۷ پرونده نزاع مورد بررسی قرار گرفته است و نسبت به سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش آمار را شاهد هستیم.

آمار سقط جنین در سال گذشته ۲ درصد کاهش داشت

وی ادامه داد: در سال ۹۸، یک هزار و ۸۷۰ پرونده سقط جنین بررسی شده است که نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش آمار را ثبت کردیم. همچنین در حوزه روانپزشکی تعداد پرونده‌های بررسی شده ۱۲ هزار و ۴۳۶ مورد بوده که نسبت به سال گذشته ۱۶.۸ درصد افزایش داشته است.

فروزش بیان کرد: در حوزه متوفیات، کل معاینات در سال ۹۸ انجام شده است، ۱۲ هزار و ۸۲۹ نفر تعیین علت فوت شدند که در این بخش نسبت به سال گذشته ۵.۷ درصد رشد آمار داشتیم.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران افزود: متوفیات مربوط به حوادث رانندگی یک هزار و ۲۴۱ مورد بوده که نسبت به سال گذشته ۵.۹ درصد کاهش آمار را ثبت کردیم.

کاهش ۱۹ درصدی تعداد متوفیات گازگرفتگی در سال  ۹۸

وی اضافه کرد: در سال ۹۸ متوفیات مربوط به گازگرفتگی ۱۳۶ مورد بوده است که نسبت به سال گذشته کاهش ۱۹ درصدی آمار را داشتیم. همچنین آمار مربوط به متوفیات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر یک هزار و ۱۴۴ مورد بوده که نسبت به سال گذشته ۲۷.۱ درصد افزایش داشتیم.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به اینکه در حوزه کمیسیون‌های تخصصی اداره کل استان تهران، در سال ۹۸ تعداد پرونده‌های بررسی شده در این کمیسیون ۷ هزار و ۲۳۵ مورد بوده است، گفت: تعداد پرونده‌های بررسی شده نسبت به سال گذشته کاهش ۶.۱ درصدی داشته است، در این کمیسیون ۳ حوزه قصور پزشکی، روانپزشکی و پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد که پرونده‌های مربوط به قصور پزشکی ۴ هزار و ۶۶۳ مورد بوده که نسبت به سال گذشته ۴.۵ درصد کاهش آمار داشتیم، در پرونده پزشکی قانونی، تعداد پرونده‌ها یک هزار و ۸۹۰ مورد بوده که نسبت به سال گذشته ۱۸.۶ درصد کاهش آمار داشتیم و در حوزه روانپزشکی، در سال ۹۸ تعداد پرونده‌ها ۷۹۲ مورد بوده که نسبت به سال گذشته افزایش ۹.۲ درصدی را ثبت کردیم.

«دندانپزشکی» و «زنان و زایمان» در صدر بیشترین شکایات قصور پزشکی

فروزش با اشاره به اینکه در حوزه قصور پزشکی بیشتر پرونده‌ها مربوط به جراحی‌های زنان و زایمان است، در سال ۹۸، ۸۹۳ مورد شکایت مربوط به جراحی زنان و زایمان داشتیم که از این پرونده ۳۰۴ مورد پرونده منجر به صدور احراز قصور شده و در ۵۸۹ مورد عدم احراز قصور ثبت شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه رشته دومی که بیشترین شکایت را داشته دندانپزشکی است، ادامه داد: در سال ۹۸، ۷۳۲ مورد پرونده در این حوزه داشتیم که ۲۷۰ پرونده عدم قصور پزشکی آن احراز شده است و رشته سومی که بیشترین شکایت را داشته، جراحی عمومی بوده است که ۶۵۱ مورد شکایت داشتیم و ۳۰۰ مورد قصور پزشکی به اثبات رسیده و ۳۵۱ پرونده تبرئه شدند، همچنین جراحی پلاستیک، رشته چهارمی است که شکایت داشتیم و ۵۱۶ مورد پرونده شکایت شده و ۲۸۷ مورد محکوم شدند و ۲۲۹ پرونده تبرئه شدند.

آمادگی پزشکی قانونی برای بررسی پرونده قاضی منصوری

فروزش درخصوص پرونده قاضی منصوری گفت: سازمان پزشکی قانونی تا زمانی که استعلام از مراجع قضایی دریافت نکند، اقدامی انجام نمی‌دهد که تا این لحظه استعلامی از مراجع قضایی برای بررسی پرونده قاضی منصوری نشده است، اما ما این آمادگی را در هر ساعت از شبانه روز داریم که این پرونده و پرونده‌های دیگر را بررسی کنیم.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران درباره عملکرد این اداره کل در سال جاری، گفت: کل معاینات سرپایی انجام شده در سه ماه نخست سال جاری ۴۸ هزار و ۵۲۶ پرونده بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۲ درصد کاهش داشت، در زمینه مصدومان ناشی از سوانح رانندگی در بهار ۹۹، ۶ هزار و ۳۹۲ پرونده بررسی شده که در مدت مشابه ۹ هزار و ۴۳۲ مورد یعنی ۳۲ مورد کاهش داشت.

 

تشکیل بیش از ۲۲ هزار پرونده نزاع در سه ماه نخست سال جاری

وی افزود: در سه ماه نخست سال جاری، ۲۲ هزار و ۵۲۷ پرونده درباره نزاع داشتیم که این تعداد در سال گذشته، ۲۵ هزار و ۷۴۵ مورد بود، یعنی ۱۲.۵ درصد کاهش داشت، در حوزه روانپزشکی در بهار سال ۹۹، ۲ هزار و ۷۲۶ مورد پرونده بررسی شد.

فروزش تصریح کرد: در بهار ۹۹، کل معاینات اجساد در حوزه پزشکی-آزمایشگاهی مجموعه کهریزک ۲ هزار و ۷۵۰ پرونده بود، همچنین ۱۸۱ نفر بر اثر سوء مصرف موادمخدر در بهار ۹۹ در استان تهران جان باختند که در مقایسه با سال قبل با آمار ۱۲۳ مورد حدود ۴۷ درصد افزایش یافته است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه سم‌شناسی ۶ هزار و ۲۰۶ پرونده مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: در بحث پرونده‌های همسر آزاری باید بررسی‌ها توسط مرجع قضایی در این زمینه به اثبات برسد و در وهله نخست با ادعای این موضوع به ما مراجعه می‌کنند، در سال ۹۸، ۱۷ هزار و ۸۰۴ مورد پرونده و در سال ۹۷، ۱۶ هزار و ۴۲۰ مورد ادعا در این زمینه به ثبت رسید، یعنی حدوداً ۸.۵ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه از این تعداد یک هزار و ۱۲۱ مورد مرد بودند، گفت: در بحث کودک‌ آزاری نیز ۵۲۷ پرونده در سال ۹۸ به ثبت رسید.

ثبت ۲۵۳ مورد مرگ ناشی از مسمومیت با الکل متانول در بهار ۹۹

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه در بهار ۹۹، ۲۵۳ مورد مرگ ناشی از مسمومیت با الکل متانول به ثبت رسید، گفت: این آمار در مدت مشابه سال قبل ۲۱ مورد بود.

وی بیان کرد: در سه ماه ابتدایی سال ۹۹، تعداد پرونده‌های همسر آزاری ۴ هزار و ۱۹۰ و در سه ماهه نخست سال ۹۸، ۴ هزار و ۶۰۹ مورد بود
 
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران افزود: در سال ۹۸، ۱۱۸ مورد پرونده (۸۵ مورد زن و ۳ مورد مرد) اختلال هویت جنسی داشتیم که در سال ۹۷، ۱۰۱ مورد بود، از این تعداد، ۸۵ مورد زن و ۳۳ مورد مرد بود.

فروزش درباره رسیدگی به پرونده‌های ناشی از مرگ بر اثر بیماری کرونا گفت: ما به عنوان یک مرجع کارشناسی در قوه قضاییه، با مواردی مواجه هستیم که در تعیین علت مرگ آن‌ها شک وجود دارد یعنی علت مرگ مشخص نیست، مرگ مشکوک به مرگی گفته می‌شود که درباره آن شکایتی وجود دارد، فوت به دنبال کرونا به پزشکی قانونی ارجاع نمی‌شود، زیرا مرگ طبیعی اطلاق می‌شود.

وی گفت: ۲۴۲ مورد پرونده درباره تصادفات ساختگی در سال ۹۸ تشکیل شده که نسبت به سال ۹۷ کاهش ۴.۷ درصدی داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار