گزارش کامل نشست خبری رئیس دادگستری کهگیلویه و بویراحمد
همزمان با هفته قوه قضائیه و در سومین روز از این هفته رئی کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در نشستی با حضور خبرنگاران به بیان مهمترین موضوعات مرتبط با این دستگاه پرداخت.
کد خبر: ۸۶۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳ 24 June 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، همزمان با هفته قوه قضائیه و در سومین روز از این هفته رئی کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در نشستی با حضور خبرنگاران به بیان مهمترین موضوعات مرتبط با این دستگاه پرداخت.
رئیس کل دادگستری استان در ابتدای این نشست آغاز دهه ی کرامت میلاد بانوی مهربانی و هفته قوه قضائیه خدمت قضات خدوم و دل سوز دستگاه قضایی و مردم استان تبریک و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی را گرامی داشت.
روحیه استقبال از نقد را دارم
نگین تاجی در این نشست با اظهار اینکه از نقد بسیار استقبال می کنیم ، گفت : این روحیه را دارم که از نقد رویکرد قابل قبولی داشته باشیم اما یک توجیه که رسانه ها وقتی می خواهند مطلبی منتشر نمایند با فردی که نسبت به مباحث حقوقی آشنایی دارند مشورت نمایند و از لحاظ حقوقی جنبه های آن را در نظر بگیریند.
وی در ادامه افزود:برخی مواقع مطلبی منتشر می شود که نشانگر آن است که آن فرد هیچ گونه اطلاعات حقوقی ندارد ، بنابراین مشاوره با یک حقوقدان برای رسانه ها بسیار مفید است.
دکتر نگین تاجی با اظهار این که از نقدی که منصفانه باشد استقبال می نمایم ، تصریح کرد : بپرسید اگر قانع نشدید ، نقد بنویسید.
آخرین وضعیت کارخانه قند یاسوج
مقام ارشد قضایی استان در خصوص وضعیت کارخانه قند که از سوی برخی از رسانه های استان ، برخی مواقع مطالبی به علت عدم توجه به قوانین کیفری و حقوقی در فضای مجازی منتشر می نمایند نیز واکنش نشان داد و اظهار داشت : در خصوص کارخانه قند یک وضعیت این چنینی وجود دارد دارد که ، بانک تجارت یک دادخواست حقوقی مبنی بر ابطال واگذاری بود ارائه داد و به یکی از شعب حقوقی دادگاه های عمومی و انقلاب مرکز استان ارجاع شد.
دکتر نگین تاجی افزود : با توجه به این مطلب که موضوع کارخانه قند یک موضوع حقوقی بود ،2 ماه بعد از شروع به کارم در استان، رأی ابطال کارخانه قند صادر شد.
وی گفت: چون پرونده خواندگان متعددی داشت چند نفر تجدیدنظر خواهی و 2 نفر در دیوان عالی کشور در خصوص رأی صادره فرجامخواهی و 2 نفر هم هم واخواهی نمودند که با تجدیدنظرخواهی طبق روال معمول ، پرونده به همکاران خوب، ارزشی و با سواد مجموعه دادگاه تجدید نظر استان ارجاع شد و با یک کار شبانه روزی پرونده ی سنگین کارخانه ی قند در کمتر از 3 ماه رأی تجدید نظر صادر شد.
دکتر نگین تاجی در همین خصوص افزود : پرونده سنگینی که نگاه های همه ی مردم به این پرونده بود. 3 ماه کار بر روی 6 هزار برگ این پرونده و تلاش شبانه روزی قضات تجدیدنظر داشتند رأی دادگاه بدوی تأیید و در یک زمان مطلوب و متعارف کار این پرونده انجام شد.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به بخش دیگری از خبرهای رسانه در خصوص چرا پرونده ی کارخانه ی قند به تهران ارسال شده ،پاسخ داد و گفت: اصل پرونده برای فرجامخواهی در دیوان عالی کشور به تهران ارسال شده و در پاسخ این رسانه ها باید گفت،این متن قانون است که، اولاً موضوع صلاحیت در دیوان عالی کشور در این زمینه است و دادگستری استان هیچگونه دخالتی نمی تواند در این موضوع داشته باشد و اگر رسانه ها اطلاعات حقوقی داشته باشند این مطالب را نمی نویسند که ذهن مردم را درگیر موضوعات حاشیه ای کنند ، دوماً هر متهمی میتواند فرجام خواهی کند.
مقام ارشد دستگاه قضایی در استان در ادامه به موضوع کیفری پرونده ی کارخانه قند پرداخت و اظهار داشت : در خصوص وضعیت کیفری که موضوع تبانی مدیران بانک تجارت با شخص طرف قرارداد که شکایتی مطرح شد که پرونده در حال رسیدگی و در صلاحیت دادگستری تهران است.
وی افزود: چرا رسانه ها می نویسند  دادگستری استان شفاف سازی نمی کند؟ آن اعتمادی که شما به دستگاه قضایی دارید. این پرونده در دادگستری استان تهران در حال رسیدگی است و منتهی به تصمیم خواهد شد.
رئیس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه در استان تأکید کرد: رسانه ها از نگاشتن مباحث حاشیه ای که بدور از واقعیت است در این زمینه خودداری نمایند.
وی افزود: انتشار چنین مطالبی نشر اکاذیب محسوب می شود.
دکتر نگین تاجی با اظهار این که درب اتاقم بر روی اصحاب رسانه باز است،گفت :قبل از اینکه مطلبی منتشر شود مشورت حقوقی انجام دهید.
وی در ادامه در خصوص رأی صادره کارخانه قند در دادگستری استان افزود: حکم حقوقی پرونده کارخانه قند یک حکم اعلانی است، از مبنای حقوقی، حکم مبنی بر بطلان معامله است.
آخرین وضعیت کارخانه قند یاسوج / موضوع اعتبارنامه یک نماینده / نگین تاجی : نقد پذیرم
 
انتخابات و اغتشاشات
دکترنگین تاجی در ادامه با بیان این که، هماهنگی و تعامل بین دستگاههای استان وجود دارد.، اظهار داشت:در بحث انتخابات و اغتشاشات و مبارزه با مفاسد جایگاه و اقتدار دستگاه قضایی کاملاً مشخص بود.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار داشت: نقطه امید مردم امروزدستگاه قضایی است و عملکردش رضایتبخش است.
دستگاه قضایی و موضوعات اقتصادی
دکتر نگین تاجی در این نشست درباره ورود دستگاه قضایی استان به حمایت در موضوعات اقتصادی  گفت: جلسات کارگروه رفع موانع اقتصادی منظم و در هر ماه 2 جلسه برگزار می شود.
وی افزود: بیش از 50 مورد در کارگروه رفع موانع اقتصادی از تعطیلی کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بیکار شدن عده زیادی از کارگران جلوگیری شد.
فساد در هیچ جایی را تحمل نمی کنیم
وی در پاسخ به سئوالی که برای برخورد با فساد چه برنامه ها و راهکارهایی را در دستور کار قرار داده اید؟،گفت: این نعمت است که دستگاه قضایی فساد درون قوه قضائیه درون قوه را تحمل نمی کنند و این قابل تقدیر است حتی در آموزه های دینی و نهج البلاغه هم به صراحت آمده است.
دکتر نگین تاجی افزود: اگر کسانی که پست های مدیریتی دارند و مردم به آنها اعتماد می کنند تخلفات آنها هم برای مردم عنوان تا برای مردم روشن شود دستگاه قضایی حتی نسبت به مجموعه ی درون سازمانی خود ،با هیچ کس تعارف ندارد.
این مقام قضایی به ویژگی های قضات در آموزه های دینی و در نامه 53 نهج البلاغه حضرت امام علی (ع) اشاره نمود و گفت: امام علی (ع) در این نامه نظارت بر قضات را برای جلوگیری از فساد لحاظ کرده است ، بنابراین در هر حوزه ای امکان فساد وجود دارد و برخورد با آنها یک امر طبعی است.
موضوع اعتبارنامه نماینده فرا استانی است
 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پرسش خبرنگاری که از رانت یکی از نمایندگان که گفته می شود مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است و ورود دستگاه قضایی استان در این زمینه اظهار داشت: کسانی که سالها نماینده بودند و صلاحت آنها را در شورای نگهبان تأیید نشد یا بحث تأیید اعتبار نامه این نماینده در مجلس،اجازه دهید درباره ی این موضوع کمیته تحقیق در این خصوص اظهار نظر نماید و سیاست کلی دستگاه قضایی قطعاً در این خصوص اعلام خواهد شد.
وی افزود:این مسئله، یک موضوع فرا استانی است.
ماجرای جعل سند در شهرداری دوگنبدان
دکترحسن نگین تاجی در ادامه از صدور حکم سنگین برای متخلفین جعل در شهرداری و شورای شهر دوگنبدان خبرداد و با تاکید بر برخورد با تخلفات دستگاهی، افزود: چند روز پیش در خصوص یکی از رئیس اسبق شورای شهر گچساران و نیروهای شهرداری حکمی صادر شد عناوین اتهامی این افراد اختلاس، استفاده از سند جعلی و تحصیل مال از طریق نامشروع است.
وی اظهارکرد: متخلفین وجوه دریافتی از شهروندان برای تمدید پروانه ساخت، عوارض ساختمان و سایر خدمات شهرداری را با استفاده از اسناد جعلی به حساب خود واریز می‌کرد.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جعل، تحصیل مال از طریق نامشروع از جمله موارد تخلفات محرز شده است، خاطرنشان کرد: احکام قطعی و سنگین مانند ۱۲ سال حبس، انفصال دائم از شغل دولتی و رد مال و احکامی دیگر با قاطعیت کامل و بر اساس چارچوب‌های قانونی صادر شد. 
وی در ادامه افزود:در چند شهرداری دیگر استان هم مواردی وجود دارد که پرونده هایشان در دادسرا در حال رسیدگی است و برخورد دستگاه قضایی،جدی، محکم و قاطع خواهد بود.
موضوع استخدام های خارج از ظابطه
رئیس کل دادگستری استان به ورود دستگاه قضایی استان به موضوع استخدام های خارج از ضابطه خبر داد و گفت: در همین زمینه در دادسرای مرکز استان برای چند مدیر متخلف کیفرخواست صادر شده است .
دکتر نگین تاجی گفت:عقلانیت تدبیر و تکریم در دستگاه قضایی استان حکم فرماست.
وی به طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در استان اشاره و گفت: در مورد آسیب های اجتماعی کارهای تخصصی را با نیروی انتظامی ، دانشگاهها و حوزه های علمیه شروع کرده ایم، در حوزه کافی شاپ ها یک ورود کارشناسی شده را باید داشته باشیم، تا مسئله اشتغال را حل نکنیم نمی توان جلوی خیلی از مسائل را گرفت.
اختلاف شهرداری و شورای شهر یاسوج
دکتر نگین تاجی به ایجاد اختلاف شهردار با شورای شهر یاسوج اشاره نمود و اظهار کرد: این اختلافات به هیج وجه قابل پذیرش نیست نتیجه این اختلافات باعث شده که در زیبایی شهر و پرداخت حقوق کارگران شهرداری اثر داشته باشد.
وی درخصوص افزایش آگاهی های عمومی در جامعه اظهار داشت: در رابطه با آشنایی مردم با مباحث حقوقی، برنامه مشاوره حقوقی، برای اولین بار هر هفته روزهای یک شنبه ساعت 6 عصر از شبکه استانی دنا پخش می شود و شنوندگان سئوالات حقوقی را بصورت آنلاین از کارشناس حقوقی که از همکاران قضایی است پرسیده و جواب خود را دریافت می نماید.
دستگاه قضایی ، تکریم ارباب رجوع و حقوق عامه / کار هیجانی نداریم
رئیس کل دادگستری استان در ادامه در راستای تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی به آنان گفت: در 7 ماهه گذشته 3 هزار ملاقات عمومی داشته ایم  و وقتی جلسه نداشته و مأموریت نباشم، پاسخگوی مردمی هستیم.
وی افزود : بمنظور اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان موضوع شروع شد، و الان بخاطر مسئله کرونا تعطیل شده است.
رئیس کل دادگستری استان درخصوص ورود دستگاه قضایی استان به موضوع حقوق عامه اظهار کرد: رفع تصرف از اراضی ملی و منابع طبیعی از مباحثی که دادگستری استان آن تمرکز نمود رعایت حقوق عامه و در خصوص اراضی ملی، کارگروهی را با حضور دادستان مرکز استان ،معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و ادارات منابع طبیعی، محیط زیست، آب منطقه ای که بنا به موضوع در کارگروه حضور دارند.
وی افزود :در 2 موضوع رودخانه های بشار و مهریان درکمتر از یک ماه، پس از کارشناسی اقدام کردیم و هیچ کس هم نتوانست اشکال حقوقی بگیرد چون تمام مباحث حقوقی معارضین و هر کسی که ادعایی داشت مد نظر کارگروه قرار گرفت و بررسی شد.
مقام ارشد قضایی استان گفت: در موضوع رودخانه مهریان برای مدیران متخلف پرونده تشکیل داده ایم.
نگین تاجی در همین زمینه عنوان کرد:کار هیجانی ،نمادین و نمایشی نداریم ،زمانی باید به موضوعب ورود نمود که بتوان آن کار را انجام دهیم.
وی درپایان در موضوع رعایت حقوق عامه گفت:در هفته های آینده موضوع دهنو ورود خواهیم کرد، کارشناسی آن انجام شده و سراسر استان را رصد کرده ایم.
وی افزود : در منطقه چیتاب 40 مورد را در دستور کار و بررسی داریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار