کد خبر: ۸۶۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸ 23 June 2020
 
این پیمانه تیتر‌هایی همچون از ضریب جینی (شکاف طبقاتی) چه خبر؟، بورس همچنان سبزپوش و صعودی، کارمزد معاملات بورس باید کاهش یابد، نوسان سهام آسیایی و نرخ دلار با افزایش مبتلایان کرونا در آمریکا، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی بدون تغییر بود و بررسی اصلاح ساختار بودجه و قیمت ارز اولویت کمیسیون بودجه را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون از ضریب جینی (شکاف طبقاتی) چه خبر؟، بورس همچنان سبزپوش و صعودی، کارمزد معاملات بورس باید کاهش یابد، نوسان سهام آسیایی و نرخ دلار با افزایش مبتلایان کرونا در آمریکا، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی بدون تغییر بود و بررسی اصلاح ساختار بودجه و قیمت ارز اولویت کمیسیون بودجه را در بر دارد.

از ضریب جینی (شکاف طبقاتی ) چه خبر؟

جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران در مورد ضریب جینی (شکاف طبقاتی) سال 98، اظهارداشت: براساس نتایج بدست آمده ضریب جینی سال 98 بالغ بر 39.92 محاسبه شده است. وی با بیان اینکه هنوز نمی توان تحلیلی از علل کاهش ضریب جینی نسبت به سال 97 ارائه کرد و این موضوع در روزهای آینده مشخص می‌شود، گفت:‌ یکی از ارزیابی‌های اولیه این است که تورم دهک‌های بالای درآمدی در قیاس با تورم دهک‌های پایین درآمدی بالاتر بوده است. ‌در سبد مصرفی دهک‌های بالای درآمدی خوراکی‌ها کمتر بوده و تمرکز آن روی اقلام غیرخوراکی و کالاهای سرمایه‌ای است. /فارس

بورس همچنان سبزپوش و صعودی

بر اساس آمارهای معاملاتی، در نیمه دوم بازار در روز جاری بیشتر شاخص‌های بورس با رشد مواجه بودند. شاخص کل با 40719 واحد صعود معادل 3.13 درصد به یک میلیون و 341 هزار و 105 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 10794 واحد افزایش معادل 3.13 درصد به 355 هزار و 534 واحد، شاخص کل هم وزن با 8103 واحد رشد معادل 1.97 درصد به ۴19 هزار و 173 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 5349 واحد افزایش معادل 1.97 درصد به ۲۷6 هزار و 713 واحد، شاخص آزاد شناور با 50845 واحد افزایش معادل 2.91 درصد به یک میلیون و ۷97 هزار و 529 واحد، شاخص بازار اول با 30176 واحد افزایش معادل 3.08 درصد به یک میلیون و 8 هزار 142 واحد و شاخص بازار دوم با 80732 واحد صعود معادل 3.20 درصد به ۲ میلیون و 599 هزار و 727 واحد رسید. 

در نیمه اول بازار، کدام سهام متقاضی بیشتری داشتند؟/سبزپوشی یک دست گروه شرکت های چند رشته ای صنعتی

کارمزد معاملات بورس باید کاهش یابد

رئیس سازمان بورس گفت: در سال گذشته، ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر در سامانه سجام ثبت نام کرده و یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر احراز هویت کرده بودند. قالیباف افزود: در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۹ تعداد کل ثبت نام کنندگان در سجام به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید و ۶ میلیون نفر تاکنون احراز هویت کرده اند. رئیس سازمان بورس ادامه داد: ورود نقدینگی به بازار سرمایه در کل سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد بود اما در ۳ ماهه نخست امسال، به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. وی در مورد امتیازهای مالیاتی برای برخی شرکت ها نیز گفت: در حال پیگیری هستیم تا یک امتیاز مالیاتی برای شرکت هایی که از محل صرف سهام افزایش سرمایه می‌دهند در نظر گرفته شود. حسن قالیباف اصل در پاسخ به پرسش خبرنگار نبض بورس در مورد کارمزد معاملات گفت: کارمزد معاملات باید کاهش یابد و این دقت را هم داریم که صنعت کارگزاری به دلیل کاهش کارمزد آسیب نبیند. اینکه چقدر یا در چند مرحله باید انجام شود نیاز به بررسی دارد، کارمزد سازمان باید در شورای عالی بورس تصمیم گیری شود و پیشنهاد را هم آماده کرده ایم. جزئیات بیشتر

نوسان سهام آسیایی و نرخ دلار با افزایش مبتلایان کرونا در آمریکا

روز دوشنبه، با افزایش مجدد موارد ابتلاء به ویروس کرونا در جهان و به‌ویژه آمریکا، سهام آسیا اقیانوسیه معاملات این هفته خود را با نوسان شروع کردند. پس از اینکه در گزارش جمعه شب دانشگاه جان هاپکینز اعلام شد که تعداد مبتلایان جدید روزانه آمریکا به ۳۰ هزار نفر رسیده (که این بالاترین سطح از ۱ می تا کنون است) سرمایه‌گذاران با نگرانی تحولات بازارها را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر بانک مرکزی چین هم روز دوشنبه اعلام کرد که نرخ بهره خود را ثابت نگاه می‌دارد. نیکی ژاپن ۰.۳۱ درصد رشد کرد، در حالی که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن درصد آمد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۲۸ درصد افزایش داشت، در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۳۲ درصد پایین آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۳۴ درصد رشد کرد اما کوسپی کره‌جنوبی با افت ۰.۱۱ درصدی روبرو شد. در بازار ارز، نرخ برابری دلار با یوآن چین به ۷.۰۷۶۵ واحد رسید و در برابر ین ژاپن در ۱۰۶.۹۲ واحد باقی ماند.

قیمت دلار در صرافی های بانکی بدون تغییر بود

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد عدم تغییر نرخ ارز در تابلوی صرافی های بانکی و رشد نسبی در بازار آزاد بودیم. به گونه ای که، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 18500 تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ 18800 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که این نرخ نسبت به روز قبل، تغییری نداشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 20600 تومان از مردم خریداری و بدون تغییر نرخ نسبت به روز قبل، به قیمت 20900 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

همتی: این شوک‌ها گذراست؛ دلار نیمایی زیر ۱۶ هزار تومان است

همتی دوشنبه شب در یک گفت وگوی تلویزیونی گفت:‌ تمام تلاش خود را برای کنترل بازار ارز انجام می دهیم تا تعادل به این بازار بازگردد. سیاست‌های پولی به نحوی برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم نقدینگی را کنترل کنیم و هدف‌گذاری تورمی برای یک سال آینده را اعلام کرده‌ایم که همان ۲۲ درصد است و امیدواریم با امکاناتی که داریم در راه تحقق آن بکوشیم. در یک سال گذشته رشد نقدینگی ۳۱ درصد بوده که اگر با میانگین بلندمدت مقایسه کنیم ۰.۶ درصد زیاد شده که این ۰.۶ درصد نمی‌تواند التهابی را در بازار ارز ایجاد کند. اتفاقاتی در اواخر سال گذشته و دو ماهه اول سال به خاطر کرونا افتاد و از نظر ارزشی نیز برخی از کالاهای صادراتی ما مانند نفت و پتروشیمی دچار مشکل شده‌اند، همچنین بعد از این که مرزها باز شد و ورود کالا به کشورهای طرف تجاری راه افتاد، طبیعی بود که ناترازی بین عرضه و تقاضای ارز در بازار وجود آمد که همه این موارد و جو روانی که بعد از تصمیم آژانس انرژی اتمی و صدور قطعنامه علیه ایران ایجاد شد، عوامل بر هم خوردن بازار بود.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این شوک‌ها گذرا است و علت آن این است که قیمت ارز در سامانه نیما مهم است که تجارت کشور در آنجا صورت می‌گیرد، میانگین قیمت ارز در سامانه نیما زیر ۱۶ هزار تومان است و امروز نزدیک ۱۲۰ میلیون دلار تامین ارز در نیما صورت گرفته است. میانگین یک ماه گذشته درهم ۴۴۰۰ تومان و دلار ۱۶ هزار تومان است که نشان می‌دهد این یک شوک موقتی است که برای شوک‌های موقتی نمی‌توانیم سیاست‌های پولی را تغییر دهیم. اگر نرخ ارزی که برای تولید استفاده می‌شود دچار تغییر شود، سیاست‌های پولی را متناظر آن تغییر می‌دهیم اما اکنون کنترل‌ها انجام شده و در روزهای آینده تعادل بین عرضه و تقاضا در سامانه نیما برقرار می‌شود و سعی می‌کنیم ثبات و تعادل را به اقتصاد بازگردانیم.

بررسی اصلاح ساختار بودجه و قیمت ارز اولویت کمیسیون بودجه

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بررسی اصلاح ساختار بودجه یکی از اولویت‌های مهم این کمیسیون است، گفت: "دعوت از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه گزارشی درباره بودجه سال جاری و کسری احتمالی آن در دستور کار ما قرار گرفته است. با توجه به اینکه هنوز لایحه اصلاح ساختار بودجه با وجود اعلام نوبخت به مجلس ارائه نشده و اقدام اساسی هم در دور دهم مجلس در این مورد صورت نگرفته است، کمیسیون برنامه و بودجه بررسی این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده است. وی با اشاره به نوسانات و افزایش قیمت ارز اظهار کرد: اگرچه بررسی موضوع قیمت ارز در حوزه تخصصی کمیسیون اقتصادی مجلس است اما به دلیل تاثیر این موضوع بر روی بحث بودجه، ما از کارشناسان دولتی مانند رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و دارایی و ... حتما دعوت خواهیم کرد تا راهکارهای خود را برای مهار قیمت ارز ارائه دهند. /خانه ملت

دستور مهم جهانگیری درباره تسریع در واردات کالا‌های اساسی

اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در جلسه ترخیص کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی از بنادر کشور ضمن تاکید بر تخصیص ارز مورد نیاز برای ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، دستگاه‌های مرتبط را ملزم به فراهم ساختن شرایط برای واردات سریعتر این کالاها از بنادر کرد.

افزایش قیمت تایر در ستاد تنظیم بازار

وحید منایی عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر کالاهای اساسی و سرمایه‌ای سازمان حمایت با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل یک شرکت تولیدی تایر با موضوع «ابلاغ نرخ جدید تایر» اعلام کرد که در جلسه ستاد تنظیم بازار مورخ 99.3.31 با افزایش 30 درصدی قیمت تایر موافقت شده است. 

نوسان قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت در معاملات امروز تقریبا ثابت ماند. تقویت قیمت نفت تا سطح ناشی از کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ بوده است اما نگرانی در مورد افزایش شیوع کرونا در جهان که می‌تواند بهبود تقاضا برای سوخت را متوقف کند، مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شده است. هر بشکه نفت برنت با 18 سنت کاهش 42.01 دلار فروخته و هر بشکه نفت خام آمریکا با 25 سنت کاهش 39.50 دلار معامله شد. کره جنوبی امروز برای نخستین بار اعلام کرد این کشور در میانه موج دوم شیوع کرونا قرار دارد. سازمان بهداشت جهانی یک افزایش بی سابقه ابتلا به کرونا در روز یک‌شنبه گزارش کرد که بیشترین افزایش در شمال و جنوب آمریکا بود.

به گفته تحلیلگر رایستاد انرژی، «انتشار عفونت در بازارهای اصلی جهان در حال افزایش است و نگرانی های درستی وجود دارد که جهان با دوره طولانی مواجهه با پیامدهای آن دست در گریبان است.» پس از اینکه فعالیت‌های اقتصادی با کاهش محدودیت‌ها از سر گرفته شد، قیمت نفت با بهبود تقاضا برای سوخت در جهان تقویت شد. هر دو شاخص نفتی برنت و WTI هفته گذشته، 9 درصد افزایش قیمت را ثبت کردند. به گفته تحلیلگران و تاجران، اما پس از هفته‌ها افزایش قیمت، قیمت نفت به علت حاشیه سود پایین پالایش و افزایش ذخایر شروع به کاهش کرد.

اسلامی: استطاعت خرید مردم متفاوت شده؛ بیشترین تقاضا واحد‌های زیر ۸۵ متر

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که قدرت خرید مردم به سمت افزایش تقاضا برای متراژهای کمتر از ۸۵ متر سوق پیدا کرده است گفت: با توجه به این که استطاعت خرید مردم متفاوت شده است در حال حاضر بیشترین تقاضا برای خرید مسکن برای واحدهای زیر ۸۵ متر است. به نقل از ایسنا؛ وی با  اشاره به شرایط کلان اقتصاد اظهار کرد: در این شرایط اقتصادی حوزه اقتصاد کلان و بازارهای موازی عامل اصلی وجود التهاب در بازار مسکن است وضعیت کنونی بازار مسکن از اختیار وزارت راه و شهرسازی خارج بوده و این وزارتخانه هم به عنوان یک تابع متاثر از وضعیت اقتصاد کلان است البته کشور سال‌ها این وضعیت را تجربه کرده و مسکن تحت تاثیر بازارهای موازی قرار گرفته است. وزیر راه در مورد احتمال افزایش قیمت مسکن ملی پس از تورم اخیر گفت: مسکن ملی هنوز قیمت گذاری نشده است. وی همچنین در مورد آغاز فرآیند اخذ  مالیات از خانه‌های خالی که قرار بود از ابتدای تابستان آغاز شود اظهار کرد: امروز دوم تیر است واین اقدام حتما در تابستان انجام می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار