دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان گفت: کاهش نرخ اعتیاد در استان نیازمند عزم همگانی در حوزه پیشگیری است زیرا درمان اعتیاد بسیار سخت است.
کد خبر: ۸۶۶۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵ 22 June 2020

محسن یارمحمدیان با اشاره به نامگذاری هفته مبارزه با مواد مخدر با عنوان "دانش بیشتر و مراقبت بهتر" گفت: مضمون این شعار نیز مربوط به حوزه پیشگیری است.

وی ادامه داد: در این راستا طرح‌های پیشگیرانه سال گذشته از جمله "یاریگران زندگی" امسال نیز کماکان با مشارکت گروه‌های ذینفع که ۹۷ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، ادامه دارد.

وی طرح یاریگران زندگی را اقدامی فرهنگی و پیشگیرانه در جامعه و با اولویت آموزش و پرورش عنوان کرد که تمام مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا آخر متوسطه را شامل می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر افزود: در این طرح، آموزش‌ها بصورت همزمان برای سه گروه تأثیرگذار در نظام آموزشی شامل دانش‌آموزان، والدین و اولیای مدارس ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌ای با عنوان "خانواده دارایی محور" نیز امسال در ادامه سال گذشته با آموزش والدین دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی اجرا می‌شود که در آن ۴۰ رفتار و اطلاعاتی که یک خانواده باید داشته باشد و بر اساس آن عمل کند به والدین آموزش داده می‌شود.

یارمحمدیان افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های میان مدت، درازمدت و  اقدامات صورت گرفته باید بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه نرخ بروز اعتیاد را تا ۲۵ درصد کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه هر سه سال یکبار شیوع‌شناسی اعتیاد در کشور انجام می‌شود، گفت: آخرین شیوع‌شناسی اعتیاد در استان مربوط به سال ۹۵ است که نرخ آن در استان .۲،۴ درصد و رتبه اصفهان در کشور بیست و سوم گزارش شده است.

وی با بیان اینکه شیوع اعتیاد مربوط به افرادی است که در سال تنها یکبار مواد مخدر مصرف کرده باشند، ادامه داد: این در حالیست که در شیوع شناسی سال ۹۰ رتبه استان ۱۹ و نرخ شیوع آن ۱،۹ درصد بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان افزود: در مجموع نرخ شیوع اعتیاد در استان در گروه سنی نوجوانان و دیگر موارد از کشور پایین‌تر است.

یارمحمدیان با اشاره به میزان کشفیات مواد مخدر  در استان گفت: سال گذشته در استان ۴۲ تُن مواد مخدر کشف شد که نسبت به سال ۹۷ معادل ۲۰ درصد افزایش داشت.

به گفته وی، کشف ماده مخدر شیشه ۳۰۰ درصد افزایش و هرویین ۶۷ درصد کاهش داشته و بیشترین ماده مخدر کشف شده و مورد مصرف در استان، تریاک است.

وی همچنین با اشاره به اینکه دستگیری معتادان متجاهر از زمان شیوع کرونا در استان متوقف شده بود، گفت: این طرح در سه مرحله در استان پیش‌بینی شد و از هفته گذشته مرحله اول آن آغاز و ۱۶۰ نفر دستگیر شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان افزود: هر مرحله به فاصله ۱۴ روز اجرا می‌شود و معتادان دستگیر شده پس از غربالگری و تفکیک به ۲ مرکز واقع در قلعه شور و مبارکه انتقال داده می‌شوند.

وی همچنین با وجود ۴۸۸ مرکز ترک اعتیاد سرپایی در استان اشاره کرد که سالانه حدود ۸۰ هزار نفر به این مرکز مراجعه و خدمات دریافت می‌کنند.

یارمحمدیان افزود: همچنین ۸۷ مرکز مجاز بهبود و بازتوانی اعتیاد در استان وجود دارد که سالانه حدود ۳۰ هزار نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند و تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی گفت: ۲ مرکز "موبایل سنتر" برای خدمات کاهش آسیب و ۲ مرکز بعنوان "سرپناه شبانه" برای زنان و مردان معتاد در استان وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار