کد خبر: ۸۶۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷ 22 June 2020

اهدا عضو نوجوان گیلانی به سه بیمار زندگی دوباره بخشید

تابناک/مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: اهدا عضو نوجوان ۱۶ ساله دچار مرگ مغزی در این استان به سه بیمار نیازمند به پیوند عضو، زندگی دوباره بخشید.

فیروز نصیرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اهدای عضو جمشید نایبی ۱۶ ساله اهل شهرستان صومعه سرا که  سی ام خرداد به دلیل تصادف دچار مرگ مغزی شده بود با رضایت خانواده اش انجام شد.

وی اظهار داشت: دو کلیه این نوجوان دچار مرگ مغزی،  در مرکز فراهم آوری عضو رازی رشت برداشته و به بیماران نیازمند پیوند زده شد و کبد این نوجوان برای پیوند به بیماران نیازمند به بیمارستان شیراز منتقل شد.

این اولین اهدا عضو در سال جاری است.

اعلام رضایت برای اهدای اعضا از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام شد؛ باربد چمن زیبای ، کودک چهارساله اولین اهدا کننده عضو در این استان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهد، می تواند جان هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد، بر اساس آمارها، هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

کلیه ها، قلب ، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم ، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضا، فروردین ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، بر اساس این اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگز مغزی آنها آشکار و مسلم شده را می توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستیگی دارد، استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار