شهردار اصفهان:
شهردار اصفهان با اشاره به بازدید اخیر مدیران شهری از محوطه تپه باستانی اشرف، گفت: رسیدگی ویژه به تپه اشرف به جد در دستور کار شهرداری قرار گرفت.
کد خبر: ۸۶۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱ 21 June 2020

به گزارش تابنا‌ک اصفهان به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان قدرت اله نوروزی افزود: تپه اشرف یکی از میراث گذشته ماست. از ابتدای کار به لحاظ اهمیتی که این مکان داشت و تخریب هایی که متاسفانه در گذشته صورت گرفته بود، تصمیم گرفتیم انجام مجدد کاوش ها را پشتیبانی و از پروژه های کاوش حمایت کنیم. کارشناسان خبره در این زمینه اقدامات زیادی انجام دادند. در همین راستا ساماندهی بدنه منتهی به سمت خیابان مشتاق که مربوط به دوره ساسانی است، در دستور کار قرار گفت.
شهردار اصفهان ادامه داد: در کاوش های جدید مواردی متعلق به دوره اشکانیان، سلجوقیان، آل بویه و ساسانیان کشف شده است، درصدد هستیم وضعیت این تپه باستانی که مورد توجه ویژه باستان شناسان قرار دارد، از طریق همکاری و پشتیبانی میراث فرهنگی، بهبود یابد.
وی ادامه داد: در همین راستا بهبود وضعیت بدنه منتهی این محوطه باستانی به سمت خیابان مشتاق که مربوط به دوره ساسانی است، در فاز نخست با همکاری میراث فرهنگی در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت.
گفتنی است سارویه یا کهن دژ نام بنایی در اصفهان است که در کنار پل شهرستان و در کناره شمالی زاینده رود قرار دارد و اکنون تنها بقایای آن به صورت تپه‌ای باقی‌مانده‌ که به «تپه اشرف» معروف است. این تپه در عرصه‌ ای به وسعت هفت هکتار از اراضی حاشیه رودخانه زاینده رود و خیابان مشتاق واقع شده که در اختیار میراث فرهنگی و در محدوده شهرداری منطقه 4 است.
نخستین کاوش های مربوط به این تپه باستانی از سال 1389 آغاز شده است. اما متاسفانه این محوطه همواره در معرض رفت‌وآمد اتومبیل و موتورسیکلت‌ها قرار داشت. در سال جاری با همکاری شهرداری منطقه ۴ پس از ۱۰ سال با گذاشتن موانع بتونی و پر کردن پشت تپه با خاک، راه ورود موتورسواران به این محدوده بسته شد.
همچنین در سال 97 با پیگیری های انجام شده یک مرحله کاوش در تپه اشرف به مدت زمان دو ماه انجام شد و شهرداری منطقه چهار برای ادامه و اتمام کاوش تپه اشرف آمادگی خود را اعلام کرد تا بتوان این محوطه باستانی را به مکانی درخور توجه به ویژه برای استفاده گردشگران تبدیل کرد.
در روزهای اخیر، خبر کشف آثاری از دوره اشکانیان، سلجوقیان و آل بویه و چاه سنگی متعلق به ساسانیان به عمق 6 متر در تپه اشرف اصفهان، در رسانه ها منعکس شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار