کد خبر: ۸۶۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴ 21 June 2020

 

گروه استان‌ها- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه تاکنون ۶۸ اثر ناملموس گیلان در فهرست میراث آثار ملی جای گرفته است گفت: پرونده ۱۱ اثر ناملموس گیلان برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال شد

68 اثر ناملموس گیلان در فهرست میراث آثار ملی جای گرفت

مسعود حلاج‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه پرونده 11 اثر ناملموس استان گیلان برای ثبت در فهرست آثار ملی به دفتر ثبت آثار تاریخی - فرهنگی کشور ارسال شده است، اظهار داشت: تاکنون و با تلاش‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان 68 اثر ناملموس استان در فهرست آثار ملی جای گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان به برخی از پرونده‌هایی که برای ثبت در فهرست آثار ملی از این استان به دفتر ثبت آثار تاریخی - فرهنگی کشور ارسال شده اشاره کرد و ابراز داشت: مهارت شالبافی ویسرود، چوب‌بازی حوزه فرهنگی البرز و تهیه پنیر سیاهمزگی شفت از جمله این پرونده‌ها محسوب می‌شوند.

حلاج‌پور روش سنتی معماری گیلان و فرآیند پخت سنتی اربادوشاب گیلان را از جمله میراث ناملموس استان خواند و تصریح کرد: مراسم گلابگیری روستای گیلده شفت، مراسم صبح عزا(صبح اذان) شفت، فرآیند پخت سنتی کلوچه فومن، مراسم پره‌کشی نیز از دیگر مواردی هستند که پرونده آنان جهت ثبت در آثار ملی ارسال شده است.

وی ساخت و نوازندگی تنبور تالشی و میراث دریایی گیلان را از دیگر آثار و جنبه‌های قابل توجه استان که انتظار می‌رود نام آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد تلقی کرد و ابراز داشت: تا کنون 68 اثر ناملموس گیلان در فهرست میراث آثار ملی جای گرفته است که امیدواریم بر تعداد این آثار در آینده افزوده شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان اهمیت حفظ ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم، روش‌ها و جنبه‌های کارکردهای انسانی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با یک برنامه‌ریزی دقیق و مستمر برای تحقق اهداف اشاره شده تلاش می‌کند.

حلاج‌پور با اشاره به اینکه استان گیلان ذخایر فرهنگی بی‌نظیری دارد نگهداری، حفاظت و صیانت از این گنجینه‌های فرهنگی پرارزش را بسیار پراهمیت تلقی کرد و افزود: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از تمام ابزارها و ظرفیت‌های موجود برای صیانت و پاسداری از میراث ناملموس استان استفاده می‌کند.

وی ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار جهانی در 14 تیر سال 98 را نیز مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه سه سایت آن متعلق به استان گیلان است افزود: ثبت جهانی آثاری مانند جنگل‌های هیرکانی علاوه بر تحقق امر حفاظت و صیانت از آثار طبیعی تأثیر به‌‌سزایی نیز می‌تواند در ارتقاء جایگاه گردشگری خارجی کشور داشته باشد.

حلاج‌پور ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را فرصتی مناسب در راستای حفظ این میراث طبیعی، فرهنگ و زیست‌بوم دانست و عنوان کرد: تپه مارلیک، شکوه تمدن گیلان زمین از دیگر ظرفیت‌های میراث فرهنگی استان است که پس از کاوش‌های باستان‌شناسی در دهه 40 آثار 3 هزار ساله سیمین، زرین، سفالی و بلورین از آن کشف شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار