معاون اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: شناسایی تب کنگو در حیوانات آسان نیست.
کد خبر: ۸۶۴۶۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱ 20 June 2020

به گزارش «تابناک البرز» مهرداد صنعتی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو، گفت: این بیماری برای نخستین بار در سال ۱۹۴۲ میلادی در شبه جزیره کنگو مشاهده شد و دو سال بعد اپیدمی این بیماری در همان منطقه تلفات سنگین انسانی را به همراه داشت، در سال ۱۹۵۶ میلادی نیز مجدد این بیماری در منطقه کنگو مشاهده و تلفات زیادی را بر جای گذاشت.

وی در ادامه گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی بوده و زمان ماندگاری آن در محیط پایین است، این ویروس در دمای ۵۶ درجه سانتی گراد به مدت ۳۰ دقیقه دوام دارد، به عبارتی ویروس تب کریمه کنگو در معرض اشعه خورشید طی مدت بسیار کمی از بین می‌رود.

معاون اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز افزود: ناقل و مخزن بیماری تب کریمه کنگو کنه‌ها هستند و طبق نتایجی که تاکنون حاصل شده است بالغ بر ۳۱ گروه از کنه‌ها می‌توانند ناقل این بیماری باشند که مهمترین آن «هیالوما» و «درماسنتور» است.

صنعتی با اشاره به اینکه میزبان این بیماری می‌تواند یکی از دام‌های اهلی مانند گاو، گوسفند، بز و یا شتر باشد، عنوان کرد: در گروه جوندگان حیواناتی مانند خرگوش، موش، خارپشت جوجه تیغی و در گروه پرندگان نیز شترمرغ می‌توانند میزبان تب کریمه کنگو باشند و این بیماری را انتقال دهند.

وی با این توضیح که کنه‌ها می‌توانند حدود ۸۰۰ روز ماندگاری داشته باشند، گفت: اگر در این مدت کنه به ویروس تب کریمه کنگو مبتلا شود می‌تواند آن را در بدن خود حفظ کنند، به مردم توصیه می‌شود که به هیچ عنوان بدون وسایل محافظتی به کنه‌ها دست نزنند.

معاون اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز با این توضیح که بیماری تب کریمه کنگو می‌تواند از طریق نیش زدن کنه به حیوان منتقل شود، بیان کرد: در حالتی دیگری کنه‌ای که پاک است با مکیدن خون حیوانی که درگیر این بیماری است، به تب کریمه کنگو مبتلا می‌شود.

صنعتی افزود: بروز بیماری تب کنگو در حیوانات تنها با تب همراه است و علائم بالینی دیگری ندارد، به همین دلیل به راحتی نمی‌توانیم از وجود این ویروس در بدن حیوان مطلع شویم.

وی در خصوص نحوه انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان نیز گفت: نیش زدن انسان توسط کنه، ارتباط انسان با حیوان آلوده به این ویروس و یا مصرف گوشت حیوان ذبح شده‌ای که به این بیماری آلوده است از جمله روش‌های انتقال تب کریمه گنکو به انسان است.

معاون اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: وقتی حیوانی ذبح می‌شود حدود ۵۰ درصد خون آن در بدنش باقی می‌ماند و با توجه به اینکه ویروس تب کریمه کنگو می‌تواند نزدیک به ۱۰ روز در دمای ۴۰ درجه سانتی گراد باقی بماند، این قضیه مخاطرات زیادی را متوجه انسان می‌کند.

صنعتی بیان اینکه بعد از ذبح حیوان فرایندی تحت عنوان جمود نعشی انجام می‌شود، گفت: در کشتارگاه‌ها بعد از کشتار دام، لاشه آن حدود ۲۴ ساعت در اتاق پیش سرد و در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود و این فرآیند همان جمود نعشی است.

وی گفت: در فرآیند جمود نعشی منابع گیلوکوژن بدن حیوان به اسید استیک تبدیل می‌شود و این اسیدی شدن به سرعت موجب از بین رفتن ویروس تب کریمه کنگو در بدن حیوان می‌شود.

معاون اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز به مردم توصیه کرد و گفت: از خرید و مصرف گوشت‌هایی که از مراکز غیرمجاز تهیه شده و یا فرآیند کشتارگاهی را طی نکرده است، به جد خودداری کنید زیرا در کشتارگاه‌ها، بازرسان دامپزشکی حضور دارند و قبل از کشتار دام‌ها آنها را بازرسی می‌کنند؛ در نتیجه اگر دامی تب دار باشند به هیچ عنوان وارد چرخه کشتار نمی‌شود.

صنعتی در خصوص انتقال بیماری کرونا از طریق حیوانات خانگی به انسان گفت: در حال حاضر گزارش‌هایی در مورد انتقال این بیماری از افراد ناقل به حیوانات خانگی وجود داشته است اما بر عکس آن یعنی انتقال بیماری کرونا از حیوان به انسان تاکنون موردی گزارش نشده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه حیوانات می‌توانند ناقل مکانیکی ویروس کرونا باشند، افزود: زمانی که حیوان خانگی را به بیرون از خانه می‌بریم، ممکن است به هنگام بازگشت مجدد حیوان همراه با آن ویروس نیز وارد منزل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار