کارشناس حقوقی فوتبال معتقد است نامه چند باشگاه لیگ برتری در صورت ارسال به فیفا و AFC می‌تواند عواقب بدی برای فوتبال ایران در پی داشته باشد.
کد خبر: ۸۶۳۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴ 17 June 2020

به گزارش تابناک؛ دکتر رضا شاه‌منصوری در گفت‌و‌گو با تسنیم درباره نامه هفت باشگاه لیگ برتری به فدراسیون فوتبال در خصوص تعطیلی مسابقات لیگ برتر و تهدید این باشگاه‌ها به ارسال نامه به فیفا و AFC اظهار داشت: موضوع قابل تأمل و با اهمیت، این است که پروتکل‌هایی که توسط وزارت ورزش و وزارت بهداشت برای برگزاری مسابقات لیگ برتر و لیگ دسته اول به باشگاه‌ها و فدراسیون ابلاغ شده، در حکم قانون است، یعنی به حدی احترام دارد که قانون احترام دارد.

وی افزود: رویکرد فیفا نیز دقیقا تابع همین موضوع یعنی رعایت پروتکل‌ها و برگزاری مسابقات است. در این شرایط اگر از انجام این پروتکل‌ها ممانعت کنیم یا اینکه بگوییم از مسابقات انصراف می‌دهیم، یعنی نه تنها به پروتکل‌ها عمل نکرده‌ایم، بلکه طبق موازین قانونی، حقوق میزبانی خودمان را هم سلب کرده‌ایم. در قانون صدور مجوز حرفه‌ای یکی از موارد بحث ایمنی و امنیت ورزشگاه‌ها است،‌ وقتی شما با این نامه اقرار می‌کنید که توانایی انجام پروتکل‌های بهداشتی را ندارید، یعنی حق میزبانی خودت‌تان را سلب می‌کنید. در این شرایط مطمئن باشید در آینده حق میزبانی ما در سایر مسابقات هم سلب خواهد شد. در حال حاضر بدون اینکه مشکلی داشته باشیم کشورهایی مثل بحرین، عربستان و امارات برای مسابقات به ایران نمی‌آیند یا بهانه می‌آوردند،‌ وای به حال زمانی که باشگاه‌های خودمان هم بگویند به خاطر مسائل بهداشتی نمی‌خواهند در مسابقات شرکت کنند.

کارشناس حقوق بین‌الملل تصریح کرد: شنیدم یک نفر می‌گفت بازیکنانم مثل فرزندانم هستند و نمی‌توانم با آنها روبوسی نکنم! این مسائل حرفه‌ای نیست. این اتفاق نقض پروتکل‌های بهداشتی است و براساس قانون مجوزهای حرفه‌ای یکی از شاخصه‌های مهم، تست ایمنی ورزشگاه است. یعنی در واقع شما با این عمل یکی از شاخصه‌های اصلی مجوز حرفه‌ای را زیر پا گذاشته‌اید. در این شرایط آب به آسیاب دشمن می‌ریزیم و در واقع از حق میزبانی خودمان چشم‌پوشی می‌کنیم و مطمئن باشید مشکلات جدی برای‌مان به وجود خواهد آمد.

شاه‌منصوری در پاسخ به این پرسش که آیا فیفا و AFC در صورت ارسال نامه از سوی باشگاه‌ها به این موضوع ورود خواهند کرد یا خیر؟ گفت: سازمانی داریم به نام سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران. باشگاه‌های ایران هم زیر مجموعه‌ و اعضای این سازمان هستند و تمام این مسائل باید درون سازمان لیگ حل شود. AFC و فیفا از یک سو صلاحیت رسیدگی به این موضوعات را ندارند و از سوی دیگر هم اصلاً دخالت نمی‌کنند؛ آن هم به سه دلیل، اول اینکه این موضوع یک امر داخلی است، دوم اینکه موضوع قضایی یا حقوقی نیست و سوم اینکه در حیطه صلاحیت کمیته مسابقات فیفا نیست، چون لیگ ایران توسط کمیته مسابقات فیفا برگزار نمی‌شود و از سوی سازمان لیگ داخلی برگزار می‌شود. مطمئن باشید این اتفاق هیچ منافعی برای فوتبال ایران نخواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار