یادداشت روز تابناک تبریز
به گزارش تابناک تبریز، دیروز جناب رئییس جمهور چند دستور مهم صادر کردند . یک دستور مهم به قیمت ها بخصوص به شخص دلار دادند،یک دستور مهم به تورم و چند دستور غیرمهم هم داشتند که فعلا مجال بحث مان نیست .مطمئن نیستم که بازار و بخصوص آقای دلار چقدر از ایشان تبیعت دارند اما روی سخنم دراین نوشته اصلا دولت نیست. دولت از فردای خروج آمریکا از برجام تقریبا هیچ حرفی برای گفتن نداشته و ندارد و بالاترین کنش آن در میدان ، انفعال است. دغدغه مهم این روزهای نیازمندان بازار مسکن است.
کد خبر: ۸۶۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶ 16 June 2020

به گزارش تابناک تبریز، دیروز جناب رئییس جمهور چند دستور مهم صادر کردند . یک دستور مهم به قیمت ها بخصوص به شخص دلار  دادند،یک دستور مهم به تورم و چند دستور غیرمهم هم داشتند که فعلا مجال بحث مان نیست .مطمئن نیستم که بازار و بخصوص آقای دلار چقدر از ایشان تبیعت دارند اما روی سخنم دراین نوشته اصلا دولت نیست. دولت از فردای خروج آمریکا از برجام  تقریبا هیچ حرفی برای گفتن نداشته و ندارد و بالاترین کنش آن در میدان ، انفعال است. دغدغه مهم این روزهای نیازمندان بازار مسکن است.

بازاری که رئییس جمهور ، همان دستورهای کلیشه ای و بی معنی را هم در مورد آن بکار نمیگیرد. بازاری که مرزهای آشفتگی را هم در نوردیده است. قیمت یک متر آپارتمان در شهرک اندیشه به مرز 8 میلیون رسیده است و در داخل شهر تبریز هم به طور متوسط قیمت یک متر آپارتمان اقلا از 10 میلیون به بالاست .

اگر یک کارگر و یا حتی یک کارمند بخواهد کل درآمدش را پس انداز کند و اهل و عیالش به جای آب و نان ، فقط هوای آزاد مصرف کنند(البته اگر دولت به آنها هم مالیات نبندد!) 40 تا 50 سال طول میکشد تا وی صاحب خانه ای 70 متری شود.

حالا این حرفهارا برای که می گوئیم ؟ این حرفها را به ثروتمندان  و نمایندگان مجلس می گوئیم . مردم نشان داده اند که در بحران های اقتصادی تمام توان شان را به کار میگیرند تا سرمایه هایشان حفظ شود .بخصوص سرمایه داران  دقیقا مانند دولت فکر و عمل میکنند . همان مدلی که دولت ها در آخر سال یک مقدار دلار را این ور و آنور می کنند ،اینها هم ملک و مغازه هایشان را ان طور میکنند. این روش آموخته شده ای در بازار هست لذا اینجا دیگر چیزی به نام فرهنگ سازی و درخواست رحم و ومروت از سرمایه دار به درد نمی خورد . اینجا باید قانون و ضمانت قوی اجرائی اش بیاید وسط کار.

مجلس باید دو  قانون مهم را به تصویب برساند . نخست قانون منع تولی بیش از دو خانه برای هر فرد بعد از این.

 با این تبصره که اگر کسی تمایل به تملک دو خانه داشت باید مالیات سنگین برای مسکن دومش پرداخت نماید . دوم وضع مالیات های فوق سنگین به واحدهای خالی . البته میتوان قانون سومی را هم مطرح نمود که به نظرم برای وضع آن کمی زود است و بع دز پایان التهاب مسکن میتوان به ان فکر نمود . آن قانون عبارت است از وضع مالیات بالای 20 درصد برای خرید و وفروش ملک . به گونه ای که آرام آارم ، ملک از سبد سرمایه ای مردم و سرمایه داران آزاد شود . اگر این اتفاق بیفتد تورم مسکن به طرز مناسبی احتمالا کنترل خواهد شد . در کنار همه اینها اگر سیاست عرضه مسکن توسط دولت برای متقاضیان و یا تسهیل عرضه توسط شرکت های خصوصی صورت نپذیرد ، مهار تورم بخش مسکن تنها درکوتاه مدت اتفاق خواهد افتاد.

البته دولت و کارشناسان محترم این حوزه راه حل های مناسب دیگری هم در ذهن دارند اما فکرمیکنم هنوز امیدوارند که مثلا به مسکن بگویند ارزان شو، آن هم به احترام بزرگواران فتیله گرانی را پئین بکشد . بهرحال مردم منتظر اقدام نمایندگان در این زمینه ها هستند . بخصوص اینکه نمایندگان فعلی ، اغلب در پاسخ به این سئوال انتخاباتی که ملک و منالتان چیست ، رقبات من بدبخت ترم راه انداخته بودند و حتی یکی ازکاندیداها تلویحا میگفت کارتن خواب است !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :