مسئولان در شهر قدس زندگی نمی‌کنند، تا درد این مردم را بدانند و درک کنند، گفتن قطعی آب راحت است، اما اگر آب قطع باشد و مجبور باشی دبه دبه آب بیاوری متوجه عمق فاجعه خواهی شد.
کد خبر: ۸۶۲۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱ 13 June 2020

داستان تکراری قطعی آب در شهر قدس/مدیرآبفا: مشکل حل شد

اسفندماه ۹۸ بود، که افزایش مصرف آب به دلیل خانه‌تکانی‌ها و نیز شیوع ویروس کرونا و ملاحظات بهداشتی سبب شد که مصرف آب در کشور به‌ویژه استان تهران افزایش یابد و به گفته محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آبفا استان تهران میزان مصرف آب در این استان رکورد ۵۰ ساله را شکست.

این مصرف سبب قطعی آب در برخی مناطق استان تهران ازجمله شهر قدس در غرب شهر تهران به‌عنوان یکی از پرتراکم‌ترین مناطق این استان شد.

آن روزها بود، که لیلا واثقی، فرماندار قدس در گفتگویی اظهار داشت: تراکم جمعیتی در شهر قدس بالاست و خدمات‌رسانی موجود در محله‌های پرجمعیت پاسخگوی نیاز شهروندان نیست، منبع آب «قورت داغی» در برخی مواقع آب ندارد و درنتیجه شهروندان در محله‌های مصلا و امام حسین (ع) با قطعی آب مواجه شدند، تا ۱۵ فروردین هرگونه حفاری ممنوع است اما در تلاش هستیم که مشکلات مردم رفع شود و قرار است که پس از تعطیلات نوروز به میزان ۴۰۰ متر از کوچه هجرت شش تا هجرت یک لوله‌کشی به منبع آب صفایی وصل شود.

اما این روزها و با گرم شدن هوا بازهم سریال تکراری قطعی آب که در برخی از مناطق شهر قدس قدمتی ۹ ساله دارد، آغاز شد و گلایه‌های مردمی را در پی داشت، یکی از شهروندان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: از بعدازظهر شنبه ۱۷ خرداد آب قطع شد و این قطعی تا صبح چهارشنبه ۲۱ خرداد نیز ادامه داشت و متأسفانه کسی نیست، که پیگیر مشکلات مردم باشد.

مسئولان شهر قدس بومی نیستند

وی گفت: متأسفانه مسئولان در شهر قدس زندگی نمی‌کنند، تا درد این مردم را بدانند و درک کنند، گفتن قطعی آب راحت است، اما اگر آب قطع باشد و مجبور باشی دبه دبه آب بیاوری متوجه عمق فاجعه خواهی شد.

این شهروند شهر قدسی ادامه داد: در طول هفته نیز شاهد قطعی‌های مکرر آب بوده‌ایم، اما خدا را شکر از چهارشنبه ۲۱ خرداد تاکنون آب قطع نشده است، هوا هرروز گرم‌تر می‌شود و آب در این گرمای طاقت‌فرسا یکی از مهم‌ترین نیازهای مردم است و می‌بایست، فکری اساسی برای حل مشکلات این‌چنینی کرد.

درخواست رئیس شورای شهر قدس از آبفا برای اصلاح فرسودگی شبکه آب

رئیس شورای اسلامی شهر قدس نیز از قطعی‌های مکرر آب در این شهر گلایه‌مند بود و در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: انتظار داریم، شرکت آب و فاضلاب تدابیر و طرح‌های کاربردی برای حل معضل قطعی آب بی اندیشد و از مسئولان استانی آب و فاضلاب نیز می‌خواهیم، بیشتر به شهر قدس توجه داشته باشند.

حسین جناقچی فرسودگی شبکه‌های آب‌رسانی را مهم‌ترین عامل قطعی‌های مکرر آب در این شهر دانست و گفت: می‌بایست، مسئولان امر هر چه سریع‌تر کاستی‌های موجود را اصلاح کنند.

آتش سوزی کابل و ترانس برق عامل قطعی اخیر آب

 

مدیر آبفای شهر قدس در توضیح دلیل قطعی مکرر آب در این شهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مشکل قطعی آب از چهارشنبه در شهر قدس به‌طور کامل حل‌شده است.

بهزاد رضوانی گفت: هفته گذشته از یکشنبه ساعت ۱۴:۳۰ کابل برق و پایه ترانس تأمین برق مخزن امام حسین (ع) که پمپاژ و ذخیره پنج الی شش محله اصلی شهر دچار حریق شد و بلافاصله بنده به محل استقرار مخزن رفتم، اما با توجه به اینکه کابل برقی که دچار حریق شده بود، بسیار قطور بود، در شهر قدس چنین کابلی وجود نداشت.

وی ادامه داد: به‌سرعت نیروهای آبفا به انبار شهریار اعزام‌شده و از انبار کابل موردنظر را تحویل گرفتند و حدود ساعت ۲۰ کابل به شهر قدس رسید و با هماهنگی با اداره برق، برق بالای ترانس قطع شد و حدود ساعت ۲۳ شب‌کار برق تمام شد، اما پس از اتصال برق یکی از فیوزها دچار اتصالی می‌شد و برق وصل نمی‌شد، که اداره برق از انبار خود قطعه موردنظر را تهیه کرد.

مدیر آبفای شهر قدس بابیان اینکه این قطعی برق امکان پمپاژ آب از ۱۸ چاه به داخل مخزن را سلب کرده بود، گفت: درنهایت در بامداد دوشنبه مخزن وارد مدار شد و پمپاژ آب شروع شد و مخزن تا ساعت ۳ بامداد آب‌گیری شد، اما امکان خروج این آب جمع شده از داخل مخزن به مناطق شهر وجود نداشت.

وی افزود: در جریان حریق کابل و قطعی برق حدود ۱۱ کیلومتر لوله اصلی ۶۰۰ نیز از آب خالی‌شده بود، ما از حدود ساعت ۷ صبح به دنبال یافتن دلیل عدم خروج آب از مخزن بودیم و تک‌تک گزینه‌ها را بررسی کردیم و از مخزن امام حسین (ع) تا تأمین اجتماعی چندین شیر و شیر تخلیه هواداریم، که همه شیرها را بررسی، کنترل و باز و بسته کردیم، اما جواب نداد.

رضوانی اضافه کرد: از طریق منابع آبی دیگر توانستیم، به قسمت اعظمی از شهر آب‌رسانی کنیم و تنها محلات «مفتح»، «عوارضی» و چند قسمت دیگر ماند، که به‌سرعت با نصب چندین شیر تخلیه هوا اقدام به تخلیه هوای موجود در لوله‌ها کردیم، چراکه هوا عاملی است که اگر در لوله‌های قطور ۶۰۰ ایجاد شود، تا تخلیه کامل هواآب از شیر خارج نخواهد شد.

قطعی آب مربوط به ۲۰ درصد از مشترکان شهر قدس بود

وی گفت: با تخلیه هوای موجود در شبکه از چهارشنبه صبح و با تخلیه ۴۰ الی ۵۰ شیر تهویه آب به شهر روال اصلی خود بازگشت، البته این مشکل در لحظات اول برای ۲۰ درصد و پس‌ازآن در روز بعد برای ۱۵ درصد و در روزهای بعد برای ۷ الی ۸ درصد مشترکین پیش‌آمده بود و از چهارشنبه صبح نیز آب با فشار خوب در همه مناطق جاری‌شده است.

رضوانی در توضیح دلیل اینکه اعضای شورای اسلامی شهر قدس قطعی آب را برای حدود ۵۰ درصد از مردم این شهر اعلام کرده بودند، گفت: اطلاعات فنی دوستان زیاد خوب نیست، ما در شهر قدس ۱۰ مخزن داریم، که هرکدام مناطق مرتبط با خود را آب‌رسانی می‌کنند و تنها یک مخزن ما دچار مشکل بود، که در این مدت نیز ۱۰ تانکر هماهنگ کرده بودیم که در محلات دچار مشکل آب مستقر بود.

وی افزود: البته امکانات ژنراتور دیزل هم داریم، که اگر نتوانیم، برق را در درازمدت تأمین کنیم، این ژنراتور را وارد مدار خواهیم کرد.

مدیر آبفای شهر قدس در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر فرسودگی شبکه آب‌رسانی این شهر گفت: ما سالانه با توجه به بودجه‌ای که از سوی سازمان برنامه‌وبودجه برایمان در نظر گرفته می‌شود، برای اصلاح شبکه آب، راه‌اندازی فاضلاب و نیز رفع فرسودگی شبکه برنامه داریم، که در سال گذشته برای ۱۳ کیلومتر لوله‌کشی تعویض لوله‌های فرسوده را داشتیم و بیش از یک هزار و ۴۰۰ انشعاب فرسوده را نیز تعویض کردیم.

وی گفت: در سال جاری نیز همین برنامه راداریم، که سه الی چهار کیلومتر را در حال حاضر در حال اصلاح و تعویض لوله‌ها هستیم و این اصلاح شبکه جزو وظیفه سالانه ما است.

به نظر می‌رسد، وقت آن رسیده تا مسئولان مشکلات متعدد و ۹ ساله قطعی آب در شهر قدس را برای همیشه حل کنند، تا دیگر شاهد تیترهای تکراری «قطعی آب» در شهر قدس نباشیم، مطالبه‌ای که با توجه به پیشرفت تکنولوژی‌های روز نباید سخت و غیرممکن باشد.

برچسب ها: قطعی آب ، شهر قدس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار