کد خبر: ۸۶۱۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴ 12 June 2020
 
تابناک/ایران قلب تاریخ و تمدن خاورمیانه است. این کشور چهار فصل که مهد جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و تاریخی بسیاری است، در خود خیابان‌هایی را جای داده که نه تنها در میان مردم ایران بلکه در جهان هم دارای شهرت و محبوبیت هستند. این خیابان‌ها که هر کدام از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار هستند را شاید بتوان خیابان‌های بهشت ایران نامید که قدم زدن در آن‌ها روحی تازه به جان می‌بخشد. در ادامه همراه ما باشید تا معروف‌ترین خیابان‌های ایران را بیشتر بشناسیم.

اولین خیابان‌ها در گذشته، جاده‌های طبیعی و آبراه‌ها بوده‌اند که امکان تردد را فراهم می‌کردند. با شروع شهرنشینی و تشکیل شهرها، خیابان‌ها کم‌کم به معابر اصلی تردد در میان شهرها تبدیل شدند. در حال حاضر خیابان‌ها بافت جدا نشدنی از شهرها هستند که محل تردد وسایل نقلیه و مردم به شمار می‌روند.

اما خیابان‌ها فقط یک محل تردد ساده نیستند، محلی برای قدم زدن‌ها و ثبت خاطرات به یاد ماندنی هم هستند. خاطراتی که بعضی از خیابان‌های ایران را به دوست‌داشتنی‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها تبدیل کرده است. خیابان‌هایی که بسیاری از مردم در یکی از آن‌ها حداقل یک خاطره خوش و ماندگار دارند. این خیابان‌ها که سرگذشت‌های بسیاری را به خود دیده‌اند و یک تاریخ زنده در سطح شهر هستند، حالا نه فقط برای مردم بومی بلکه برای گردشگران داخلی و خارجی هم به یک مقصد گردشگری در ایران تبدیل شده‌اند.

 

۱. خیابان سپه؛ اولین خیابان ایران

خیابان-سپه-۰۱.jpg

در صورتی که نام عکاس را می‌دانید، به ما اطلاع دهید.

خیابان سپه در قزوین به عنوان اولین خیابان مدرن ایران در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. در دوره صفویه زمانی که قزوین پایتخت ایران بود، این خیابان طراحی شد. این خیابان از مهم‌ترین آثار دوران صفویه است که به عنوان اولین فضای شهری متفاوت جهت تردد اجرا شده است.

خیابان سپه قزوین از جنوب به مسجد جامع عتیق و از شمال به عمارت عالی قاپو می‌رسد. به همین دلیل این خیابان را با نام عالی قاپو هم می‌شناسند. در حال حاضر این خیابان در قلب بافت تاریخی شهر قزوین واقع شده و به صورت سنگ‌فرش میزبان گردشگران بسیاری است. گردشگران با بازدید از این خیابان می‌توانند فرهنگ و تاریخ شهر قزوین را لمس کنند.

 

۲. خیابان ولی‌عصر - تهران؛ طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه

خیابان-ولی-عصر.jpg

در صورتی که نام عکاس را می‌دانید، به ما اطلاع دهید.

خیابان ولی‌عصر طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه و طولانی‌ترین خیابان درخت‌کاری شده تهران است. این خیابان به طول ۹/۱۱ کیلومتر از میدان راه آهن در جنوب تهران به میدان تجریش در شمال تهران می‌رسد. خیابان ولی‌عصر به فرمان رضاشاه پهلوی طراحی شد و به همین دلیل نام ابتدایی آن تا پیش از انقلاب در سال ۱۳۷۵، «خیابان پهلوی» بود. این خیابان که طولانی‌ترین خیابان درخت‌کاری شده تهران محسوب می‌شود، بیش از هشت هزار چنار را در خود جای داده است.

بسیاری از مهم‌ترین مکان‌های پایتخت همچون تئاتر شهر، صدا و سیما، پارک ملت، پارک ساعی، کاخ مرمر، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های متعددی در اطراف این خیابان ساخته شده‌اند. رستوران‌ها، موزه‌ها، مراکز خرید، مراکز فرهنگی و پارک‌های بسیاری در خیابان ولی‌عصر قرار دارند. به همین دلیل یک پیاده‌‌روی طولانی در خیابان ولی‌عصر می‌تواند رنگ و بوی تهران را برای شما به نمایش بگذارد.

خیابان ولی‌عصر را می‌توان یکی از خاطره‌انگیزترین خیابان‌های تهران دانست. خیابانی که شاهد خاطرات کودکی تا بزرگسالی بسیاری از مردم تهران بوده است. در حال حاضر یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌ها در این خیابان، پله‌های رنگارنگ آن است، این پله‌های رنگارنگ از پله اول تا پله هشتم میزبان بسیاری از عکاسان و گردشگران هستند. این خیابان یکی از معروف‌ ترین خیابانهای ایران است که گردشگران خارجی هم به آن بسیار علاقه‌مند شده‌اند.

 

۳. خیابان چهارباغ عباسی - اصفهان؛ خیابانی از نصف جهان

خیابان-چهارباغ.jpg

عکس از: isfahan.irib.ir

خیابان چهارباغ عباسی یکی از تاریخی‌ترین و اصلی‌ترین خیابان‌های اصفهان است. این خیابان در زمان شاه عباس اول به طول ۵/۵ کیلومتر طراحی و اجرا شد. این خیابان میزبان درختان چنار و نارون است و به صورت سنگ‌فرش مسیر پیاده‌روی و دوچرخه سواری دارد. این خیابان در حال حاضر بین دروازه دولت و سی‌وسه پل قرار دارد و از معروف‌ ترین خیابان های ایران محسوب می‌شود که میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

در گذشته جوی آبی از این خیابان عبور کرده و به زاینده رود می‌رسید و اطراف آن هم از باغ‌های سرسبزی به نام چهارباغ پوشیده شده بود. چهارباغ درحقیقت یک نوع باغ ایرانی است که توسط معابر و گذرگاه‌ها به چهار قسمت تقسیم می‌شود. به دلیل آن که در اطراف این خیابان چند چهارباغ قرار داشته، از گذشته این خیابان را چهارباغ نامیدند.

 

۴. خیابان تربیت - تبریز؛ شاخه‌ای از جاده ابریشم

خیابان-تربیت.jpg

در صورتی که نام عکاس را می‌دانید، به ما اطلاع دهید.

خیابان تربیت از قدیمی‌ترین و مشهورترین خیابان‌های تبریز است که در سال ۱۳۰۸ احداث شد. این خیابان به نام محمدعلی خان تربیت، شهردار تبریز در آن سال‌ها به این نام شناخته شد. در گذشته این خیابان قبل از آنکه به شکل امروزی‌اش طراحی شود، شاخه‌ای از جاده ابریشم بوده و به همین دلیل شهرت بسیاری داشته اشت.

این خیابان عمارت شهرداری و دیک‌باشی را به هم متصل می‌کند. عمارت شهرداری و دیک‌باشی از مهم‌ترین مکان‌های تبریز هستند. بازارچه شیشه‌گرخانه، مسجد قدیمی شعبان و خانه شاهزاده ضیاءالدوله امان‌الله میرزا از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری هستند که در اطراف خیابان تربیت واقع شده‌اند.

این خیابان به دلیل قدمت بسیاری که دارد، میزبان بناهای تاریخی بسیاری در شهر تبریز است. در حال حاضر تردد خودرو در این خیابان ممنوع بوده و برای بازدید از بافت تاریخی شهر و لمس زندگی و فرهنگ بومی مردم تبریز، باید این خیابان را پیاده گز کرد.

 

۵.  خیابان علم‌الهدی - رشت؛ پیاده راه هنر

rasht2.jpg

عکس از: اسماعیل مژدهی / https://www.instagram.com/e.g.mojdehi/

خیابان علم‌الهدی از قدیمی‌ترین و البته زیباترین خیابان‌های رشت است که میدان شهرداری را به سبز میدان متصل می‌کند. این خیابان با ۲۷۵ متر طول به صورت سنگ‌فرش میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. عبور وسایل نقلیه در این خیابان ممنوع بوده و با پیاده‌روی در آن به عنوان یکی از خیابان‌های مرکزی رشت، می‌توان از این شهر گیلک‌نشین بازدید کرد.

این خیابان که به پیاده راه هنر و فرهنگ هم شناخته می‌شود، به نام آیت‌الله علم‌الهدی از روحانیون مبارز نام‌گذاری شده است. او از مشروطه ‌خواهان متعصب و قاضی میرزا کوچک‌خان جنگلی بود. پیاده‌روی در این خیابان در هر چهار فصل ایران، می‌تواند خاطره‌ای خوش و به یاد ماندنی برایتان به یادگار بگذارد.

 

۶. خیابان سی تیر - تهران؛ طعم خوش غذاهای خیابانی

خیابان-سی-تیر.jpg

در صورتی که نام عکاس را می‌دانید، به ما اطلاع دهید.

خیابان سی تیر یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران محسوب می‌شود که تاریخ بسیاری را به خود دیده است. این خیابان از جنوب به خیابان امام خمینی و از شمال به خیابان جمهوری می‌رسد. نام این خیابان از قیام سی تیر برگرفته شده و حدود یک کیلومتر طول دارد. بسیاری از دیدنی‌های تاریخی تهران همچون موزه ملی ایران، موزه آبگینه و سفالینه، بنیاد سینمایی فارابی و کلیسای انجیلی در اطراف این خیابان سنگ‌فرش قرار گرفته‌اند.

این خیابان یکی از معروف ترین خیابانهای ایران است که به عنوان یکی از بهترین استریت فود‌های شهر تهران شناخته می‌شود. کافه‌ها و رستوران‌های بسیاری از گذشته در اطراف این خیابان قرار داشته و در حال حاضر هم خیابان سی تیر میزبان غذاهای خیابانی بسیاری است. خیابان سی تیر را می‌توان بازار غذاهای خیابانی تهران دانست که برای هر ذائقه و اشتهایی، طعم متفاوتی خواهد داشت. انواع کباب‌ها، نوشیدنی‌ها، بستنی‌ها و فست فودها در این خیابان سرو می‌شود. بازدید از این خیابان در هنگام شب که کافه‌ها و رستوران‌های سیار در آن مشغول به کار می‌شوند و خیابان پر می‌شود از عطر و طعم غذاهای خیابانی را نباید از دست داد.

 

۷. خیابان لاله‌زار - تهران؛ شانزه‌لیزه تهران

خیابان-لاله-زار.jpg

عکس از: tnews.ir

خیابان لاله زار که در عهد قاجار نماد نوگرایی و هنر در ایران بوده است، از آن سال‌ها تا کنون با نام شانزه‌لیزه تهران هم شناخته می‌شود. این خیابان یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران محسوب می‌شود که از جنوب به میدان امام خمینی و از شمال به خیابان انقلاب اسلامی می‌رسد.

خیابان لاله‌زار به دستور ناصرالدین شاه پس از بازگشت از سفر خارجه با هدف تاسیس شانزه‌لیزه ایرانی بنا شد. گراند هتل، کافه‌ها، تماشاخانه‌ها، سینماها و خانه‌های تاریخی بسیاری در این خیابان وجود داشتند که نشانه‌ای از هنر و فرهنگ تهران قدیم بودند. این خیابان در حال حاضر به عنوان یکی از خیابان‌های تاریخی ایران میزبان گردشگران بسیاری است که به تاریخ و فرهنگ این میراث بر جای مانده از تهران قدیم علاقه دارند.

 

۸. خیابان ارم - شیراز؛ همجوار دلنشین باغ ارم

خیابان-ارم-ایرنا.jpg

عکس از: ایرنا

خیابان ارم یکی از زیباترین خیابان‌های ایران و البته شیراز است که در کنار باغ ارم قرار دارد. این خیابان از شمال به دانشگاه شیراز و از جنوب به میدان آزادی می‌رسد. گردشگران بسیاری پس از بازدید از باغ زیبای ارم، به قدم زدن در خیابان ارم روی می‌آورند.

این خیابان در فصل‌های بهار و پاییز به ویژه در زمان عصر برای قدم زدن و تنفس هوای خنک بسیار دوست داشتنی است. گفته می‌شود که این خیابان در سال‌های ابتدایی تاسیس دانشگاه شیراز طراحی و اجرا شده است و همین همجواری با باغ ارم و مهم‌ترین دانشگاه شیراز، آن را به یکی از معروف‌ترین خیابان‌های این شهر تبدیل کرده است.

 

۹. خیابان کریم‌خان زند - شیراز؛ شاهراه تجاری شیراز

خیابان-زند-شیراز.jpg

عکس از: payju.ir

خیابان زند شیراز را می‌توان یکی از معروف ترین خیابانهای ایران و البته شیراز دانست. این خیابان با طول چهار کیلومتر، طویل‌ترین و البته قدیمی‌ترین خیابان شیراز است. خیابان کریم‌خان زند از مهم‌ترین مراکز تجاری و اقتصادی شیراز است که به تقلید از چهارباغ اصفهان در دوره صفویه بنا شد.

مراکز فرهنگی، تاریخی، گردشگری، سیاسی و اقتصادی بسیاری در اطراف این خیابان قرار دارد. ارگ کریم‌خان زند، بازار وکیل، باغ نارنجستان قوام، خانه زینت الملوک، هتل ارم و شهرداری شیراز بعضی از مراکز مهمی هستند که در این خیابان قرار گرفته و فعالیت می‌کنند.

 

۱۰. خیابان لشکرآباد - اهواز؛ طولانی‌ترین استریت فود خاورمیانه

ahwaz.jpg

بازار فلافل اهواز که به بازار لشکرآباد هم شهرت دارد در خیابان انوشه اهواز قرار گرفته است. به همین دلیل خیابان انوشه با نام خیابان لشکرآباد هم شناخته می‌شود. این خیابان به دلیل وجود همین بازار فلافل به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری اهواز تبدیل شده که میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

بوی فلافل‌های داغ، سمبوسه،‌ کپه و دیگر غذاهای جنوبی با طعم تند و بی‌نظیرشان در این خیابان هر اشتهایی را وسوسه می‌کند. بی دلیل نیست که از این خیابان و بازار فلافل‌های آن به عنوان پایتخت فلافل ایران و طولانی‌ترین استریت فود خاورمیانه نام برده می‌شود. شب هنگام به این خیابان سری بزنید و از مهمان‌نوازی مردمان خطه جنوب لذت ببرید. طعم بی‌نظیر فلافل‌های لشکرآباد را هرگز از یاد نخواهید برد.

 

درنهایت

ایران به عنوان یکی از زیباترین کشورهای خاورمیانه که آثار باستانی و فرهنگی بسیاری را در خود جای داده، در دل بافت شهرهای خود هم میزبان خیابان‌هایی خاطره‌انگیز و زیبا است. معروف ترین خیابانهای ایران را می‌توان در شهرهای تهران، اصفهان، قزوین، رشت، شیراز و تبریز پیدا کرد. خیابان‌هایی که سرگذشت تاریخی بسیاری را به خود دیده‌اند و در حال حاضر به مقاصد گردشگری منحصربه‌فردی تبدیل شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار