کد خبر: ۸۵۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶ 08 June 2020
خانه تاریخی سپهبد امیراحمدی در تهران بازسازی می‌شود

تهران - مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: با رای قاضی پرونده، خانه تاریخی سپهبد امیر احمدی مجدد بازسازی می‌شود.

خانه سپهبد امیر احمدی با توجه به ارزشمند بودن بنا و ثبت در آثار تاریخی کشور ۲۸ مرداد ماه ۹۶ تخریب شد.

سید هادی احمدی رویینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این رابطه با رای و اعتراض قاضی پرونده، خانه سپهبد امیر احمدی پس از تخریب دوباره عین به عین (رعایت تمامی جزئیات) بازسازی می‌شود.  

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به ارزشمند بودن زمین در تهران، موضوع خروج بناهای تاریخی از فهرست آثار ثبتی، در شهر تهران بیشتر از دیگر مناطق کشور رخ می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل خروج از ثبت چگونه بوده و چرا آرای متعددی از سوی مالکان برای خروج املاک از فهرست آثار ثبت شده از دیوان عدالت اداری گرفته می‌شود، گفت: در این خصوص باید بیشتر خبرنگاران تحقیق کنند چراکه هر شخصی بنای تاریخی را ببیند متوجه واجد ارزش بودن می‌شود.  

احمدی ادامه داد: مالکان برای خروج املاک خود از فهرست میراث فرهنگی راه‌های مختلفی از جمله وارد کردن ایراد به فرآیند ثبت و حتی ارایه دفاعیات به زیان خود در دادگاه طی می کنند.

مدیر کل دفتر حفظ و بناهای تاریخی در سوال دیگری مبنی براینکه با توجه به پرونده های متعدد در این رابطه آیا بهتر نیست دادگاهی اختصاصی برای بررسی بهتر پرونده ها دایر شود، خاطرنشان کرد: سالهالست که به دنبال تحقق این موضوع بوده ایم ولی تعداد پرونده ها در خصوص خروج آثار از فهرست ثبت تاریخی زیاد نیست ضمن آنکه تشخیص این موضوع با قوه قضائیه است.  

احمدی با یادآوری اینکه در پرونده های قضایی مربوط به بناهای تاریخی ریزه‌کاری هایی وجود دارد که باید کارشناس حقوقی پاسخگو باشد، اظهار داشت: نمی توان یکطرفه درباره ارزش بناهای تاریخی قضاوت کرد.

وی با یادآوری اینکه نگاه دستگاه قضایی نیز در سال‌های اخیر نسبت به موضوع ارتقا یافته است، ادامه داد: هم اینک بسیاری از قضات از کارشناسان میراث فرهنگی جلوتر بوده، رای های زیادی را برای حفظ بیشتر بنا به گونه ای صادر می‌ کنند که آرزوی همکاران ما در ۱۰ سال پیش بوده است.  

مدیر کل وقت میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران پیش از تخریب طی ۲ فقره مکاتبه موضوع واجد ارزش بودن این بنا و همچنین انجام فرآیند ثبت ملی آن را به مالک اعلام کرده بود.  

گفتنی است که در بازسازی مجدد بنای تاریخی همانند گذشته خود با همان شیوه و متریال(جنس) در زمان حاضر اثر تاریخی احیا می شود.

سپهبد احمد امیراحمدی نخستین سپهبد ایران و یکی از مهره‌های اصلی کودتای سوم اسفند، هشت بار وزیر جنگ، ۲ بار وزیرکشور، پنج بار فرماندار نظامی تهران، ۲ بار فرمانده کل ژاندارمری و نیز ۱۶ سال عضو مجلس سنا بوده است.  
خانه سپهبد امیر احمدی با قدمت دوره اواخر قاجار به مساحت ۷ هزار متر مربع دارای ۱۱ عمارت تاریخی بوده که در خیابان حافظ واقع شده است.

 کمیته امداد امام خمینی(ره) که مالک این بنا بود با انتشار آگهی عمومی، این خانه تاریخی را با رقم ۲۴ میلیارد تومان از طریق مزایده فروخت.  

 وی همچنین در خصوص آخرین اقدامات و جزئیات وزارت میراث در خصوص حفظ بنای کاخ ثابت پاسال(ورسای تهران) نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه رای دیوان بر روی این اثر تاریخی وجود داشته که اندکی دست ما را بسته در خصوص پیگیری است.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی ابراز امیدواری کرد که با تلاش بخش حقوقی وزارت و استان تهران بتوان از این اثر تاریخی حفاظت کرد.

خانه ثابت پاسال که به «کاخ ورسای» شهرت یافته به عنوان یک بنای شاخص، از جمله آثار منحصر بفرد در معماری تهران و کشور محسوب می شود که در سال ۹۶ به صورت ثبت اضطراری در فهرست آتار تاریخی قرار گرفت.  

بنای ثابت پاسال که با عنوان «کاخ ورسای ایران و یا قصر سنگی» از آن یاد می شود، متعلق به ایرج ثابت پسر حبیب‌الله ثابت (معروف به ثابت پاسال) سرمایه‌دار ایرانی در پیش از انقلاب بود این ساختمان به عنوان بزرگترین خانه تهران در انتهای شمالی خیابان افریقا قرار دارد.  
معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو در ورسای ساخته شده است که این خانه پیش از انقلاب، گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه شهر تهران بشمار می رفت که ارزش آن در آن زمان ۱۵ میلیون دلار برآورد شده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار