کد خبر: ۸۵۷۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰ 01 June 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی که معتقد است به دلیل هزینه بالای نفتکش‌ها، صادرات بنزین به ونزوئلا توجیه اقتصادی ندارد، می‌گوید: مراودات انرژی با این کشور نشان دهنده شکست‌پذیری تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران بوده و منافع سیاسی آن بیش از منافع اقتصادی آن است.

داده‌های موسسه رفینیتیو ایکون نشان می‌دهد پنجمین نفتکش حامل سوخت ایران به دریای کارائیب رسیده و انتظار می‌رود وارد آب‌های ونزوئلا شود. اقدامی که  از یک سو نشان دهنده تبدیل ایران از یک واردکننده بنزین در دور اول تحریم ها به صادرکننده بنزین است و از سوی دیگر عمق بخشی روابط دیپلماتیک و اقتصادی تا محدوده حیاط خلوت آمریکا است.

سید حمید حسینی می‌گوید: صادرات بنزین به ونزوئلا نمی تواند خیلی ادامه پیدا کند. و شاید از جنبه اقتصادی صادرات بنزین به ونزوئلا خیلی پر رنگ نیست. او  به نوعی این تبادل سوختی را سیاسی می‌داند و می گوید: «ایران و ونزوئلا سال‌هاست با هم در ارتباط هستند. به نوعی حتی هر دو از موسس‌های اولیه اوپک بوده اند. از طرفی این کشور همواره در جریانات اوپک با ما هم نظر بوده است. در دوره تحریم‌های قبلی این هوگو چاوز بود که ایران کمک کرد و محموله‌های بنزین را به کشور ارسال کرد، حالا هم کشورها قصد کمک به این کشور در شرایط بد اقتصادی دارد.

به گفته او، از آنجایی که این اقدام به نوعی با شکستن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و ونزوئلا همراه شده، این صادرات را می‌تواند اتفاق بزرگی در سطح جهان دانست. در حال حاضر بسیاری از کشورها از ترس تحریم‌ها وارد مراوده اقتصادی با ایران نمی‌شوند اما واردات بنزین از ایران به خوبی نشان داد که کشورها می‌توانند ارتباطات خود را حفظ کنند.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: مهمترین مشکل در بحث صادرات، بحث دریافت پول است که می‌توان برای آن هم راهکارهای دیگری در نظر گرفت که ساده‌ترین آن تهاتر کالایی است.

بی ثباتی در بازار نفت، قیمت‌های ارزان نفت خام و کاهش تقاضای فراورده‌های نفتی که در نتیجه شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد منجر به افزایش کرایه حمل تانکرهای حمل فراورده در آوریل ۲۰۲۰ میلادی (فروردین - اردیبهشت ۹۹) شد. آنگونه که مدیر عامل شرکت کشتی رانی آردمور (Ardmore) اعلام کرده، نرخ کرایه نفتکش‌های سایز متوسط (MR) با حدود ۴۵ درصد افزایش نسبت به فصل اول به ۲۸ هزار و ۲۰۰ دلار در روز رسیده است.

این افزایش نرخ کرایه عاملی است که به گفته دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های می‌تواند صادرات بنزین به این کشور واقع شده در آمریکای جنوبی را تحت تاثیر قرار دهد. او که صرفه صادرات محصولاتی همچون اکتان بوستر و کاتالیست و کمک‌های فنی مهندسی را بیش از صادرات بنزین می‌داند، می‌گوید: با توجه به افزایش کرایه نفتکش‌ها و همچنین دوری مسیر، بعضا شاهد هستیم که کرایه حمل بنزین معادل دو بشکه نفت خام که معادل بهای یک بشکه بنزین می‌شود در چنین شرایطی نمی توان خیلی روی درآمد حاصل از صادرات این سوخت حساب کرد.

او البته با اشاره به کمک‌های ونزوئلا در دور قبل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و صدور محموله‌های بنزین به ایران، می‌گوید: در این شرایط حالا ایران سعی دارد  در شرایط کرونایی و بحران‌های اقتصادی به این کشور جبران و کمک کند. ایران علاوه بر صادرات ۱.۵ میلیون بشکه ای، توانست با صادرات اکتان بوستر به کیفیت و توسعه تولید بنزین در این کشور کمک کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار