تابناک کهگیلویه و بویراحمد بررسی می کند
یکی از مدیرانی که همواره مورد توجه نمایندگان ادوار مجلس بوده است ، مدیر کلی آموزش و پرورش یا مدیران شهرستانی این دستگاه آموزشی ، تربیتی است که هر موقع شرایط برای هر نماینده ای ایجاد شود بی شک از فرصت بوجود آمده استفاده می کند !
کد خبر: ۸۵۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹ 28 May 2020

با شروع مجلس یازدهم و جلوس منتخبین بر صندلی بهارستان و البته پس از تایید اعتبارنامه ها ، این منتخبین به صورت رسمی به عنوان نماینده کار خود را در مجلس آغاز خواهند کرد.
آنچه که به عنوان وظایف نماینده مشخص است ، تصریح قانون است که برای وکلای مردم ، تصویب قوانین و نظارت بر حسن احرای آن است اما در حوزه عمل و میدانی ، نمایندگان معمولا وظایف دیگری برای خود در نظر می گیرند از جمله نفوذ در ارکان دولت و تلاش برای تغییر مدیران و جایگزینی آنان با افراد همسو با خود!

در لزوم تغییرات مدیریتی پس از گذشت یک دوره چند ساله مدیریتی (کمتر یا بیشتر) هیچ شکی نیست اما آنچه که انتظار از این تغییرات می رود ، تغییر در جهت بهبود شرایط است نه فقط توجه به برخی مسائل غیر شایسته سالاری مانند آنچه که گاها در کهگیلویه و بویراحمد مرسوم شده است !

با جلوس سه نماینده استان در مجلس یازدهم با توجه به تغییر دو نماینده از سه سه نماینده قبلی استان ، محتمل است که این نمایندگان بنابر آنچه که یک رسم غلط جا افتاده در استان است وزرا را برای تغییر مدیران کل و یا مدیران کل را برای تغییر مدیران شهرستانی تحت فشار قرار دهند .

یکی از مدیرانی که همواره مورد توجه نمایندگان ادوار مجلس بوده است ، مدیر کلی آموزش و پرورش یا مدیران شهرستانی این دستگاه آموزشی ، تربیتی  است که هر موقع شرایط برای هر نماینده ای ایجاد شود بی شک از فرصت بوجود آمده استفاده می کند !

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اخیر در برخی محافل زمزمه هایی از تغییر مدیران در آموزش و پرورش به گوش می رسد و برخی را بر این باور رسانده است که تغییرات حتمی و حتی فوری است اما آنگونه که تابناک کهگیلویه و بویراحمد شرایط را بررسی کرده است به نظر می رسد طرفداران تغییرات باید کمی بیش از آنچه که این روزها می گویند ، صبر پیشه کنند!

تغییر مدیر کل از شایعه تا واقعیت!

اولین و مطرح ترین گزینه مد نظر برخی از افرادی که بر طبل تغییرات می کوبند ، هادی زارع پور مدیر کل آموزش و پرورش است که البته به نظر می رسد بانیان این عقیده بحث بازنشستگی را مطرح و اینگونه اعلام می کنند که هادی زارع پور به زودی به دلیل بازنشستگی کنار خواهد رفت! اما بررسی ها نشان می دهد ، اولا هادی زارع پور به این زودی که این افراد اعلام می کنند بازنشسته نیست ! ثانیا آنچه که قانون بازنشستگی اعلام می کند ، چنانچه شخصی به موعد بازنشستگی برسد ، مافوق یا دستگاه می تواند وی را بازنشسته کند نه اینکه اجبارا باید بازنشسته کند به عنوان مثال وزارت می تواند پس از پایان موعد بازنشستگی هادی زارع پور از وی بخواهد که همچنان به کار خود ادامه دهد یا اینکه وی را بازنشسته کند.

ضمن اینکه باید گفت ، هادی زارع پور حداقل در بحث شاخص های مطرح وزارتی یکی از مدیران کل استانی موفق کشور بوده و همواره در دوران مدیریت خود کارنامه موفقی داشته است .

نکته دیگر اینکه در حوزه سیاسی و رویه معمول که همان نفوذ نمایندگان است می توان گفت ، حداقل یکی از پرنفوذترین نمایندگان استان نزد دولت یعنی غلام رضا تاجگردون حامی سرسخت هادی زارع پور است . مهدی روشنفکر نماینده بویراحمد ، دنا و مارگون هم چون خود از فرهنگیان است بر عکس دیگر نمایندگان غیر فرهنگی ، بهتر می داند که تغییرات در این زمان برای آموزش و پرورش یک سم خطرناک است لذا به احتمال زیاد به این زودی ها (در بدبینانه ترین حالت)قصد لابیگری بر علیه زارع پور را نخواهد داشت . سید محمد موحد شاید در حال حاضر تنها فردی باشد که آن هم به واسطه برخی اطرافیانش قصد تغییر در آموزش و پرورش را داشته باشد که فعلا و با توجه به بر سر کار بودن دولت روحانی نمی تواند چندان امیدوار به این تغییر باشد ضمن اینکه هنوز مشخص نیست اصلا موحد چنین قصدی را داشته باشد.

پس به نظر می رسد فعلا و حداقل تا پایان دولت روحانی هادی زارع پور مدیر کل خواهد بود چرا که تاکنون هیچ شاهدی مبنی بر نارضایتی وزیر آموزش و پرورش از عملکرد وی مشاهده نشده است. البته در حوزه سیاسی هیچگاه نمی توان تغییرات غیره منتظره را نادیده گرفت!

مدیران شهرستانی و مناطق

در خصوص مدیران شهرستانی و مناطق که تغییر انان از حقوق و وظایف مدیر کل است ، باید گفت اگر از تغییر مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد صرف نظر کنیم ، تاکنون هیچ شاهدی مبنی بر عزم برای تغییر این مدیران از طرف مدیرکل مشاهده نشده است و یا حداقل باید گفت به احتمال قوی تا پایان دولت روحانی چنین تغییراتی در مناطق و شهرستان ها بسیار بعید به نظر می رسد که دلایل مختلفی هم برای چنین عقیده ای وجود دارد!

اولا تاکنون نکته ای دال بر نارضایتی یا ضعف این مدیران در گفتار یا رفتار هادی زارع پور مشاهده نشده است و می توان گفت ، آموزش و پرورش مناطق و شهرستان ها تا حدود زیادی با آرامش مدیریت شده اند پس چندان دلیلی برای برهم زدن این آرامش وجود ندارد!

از طرف دیگر بدترین زمان برای تغییر در آموزش و پرورش موقعیت زمانی کنونی است و حتی بر تغییر مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد چنین انتقادی وارد شد که به نظر می رسد انتقاد بجایی بود و البته شاید همین حواشی هم خود مزید بر علت شود و اگر احیانا قصدی بر تغییر در این شرایط بوده باشد ، به بعدا موکول شود!

نکته ای که احتمال تغییر در مناطق را بر سر زبان برخی افراد می اندازد موضوع سهم خواهی نمایندگان حداقل برای مدیران شهرستانی است که این مورد هم احتمالا اگر نمایندگان به عقل خود رجوع کنند بسیار سخت است چرا که انتصاب مدیر اصولگرا برای دو نماینده بویراحمد و دنا و کهگیلویه و توقع هماهنگی آن ها با دولت تقریبا اصلاح طلب روحانی بسیار سخت و توقعی نابجا است ! پس به نظر می رسد این دو نماینده هم بر این موضوع اشراف داشته باشند و بی جهت خود را وارد بازی بدون برد نکنند و احتمالا تا پایان دولت روحانی تحمل خواهند کرد هرچند این احتمال وجود دارد که از طرفداران اصلاح طلب خود برای جایگزینی مدیران فعلی بخواهند استفاده کنند که در آن صورت چنین تغییراتی محتمل است.

نکته بسیار مهمی که این روزها تقریبا همه برنامه ها را به حالت ویژه درآورده است ، مربوط به شیوع کرونا است که خود به عنوان مانعی در انجام فعالیت های عادی عمل می کند . بی شک کرونا بر برخی تصمیمات تغییرات مدیریتی هم بی اثر نخواهد بود!

در مورد سه نماینده هم باید گفت " تاجگردون که احتمالا هیچگونه دغدغه ای برای تغییرات ندارد و نباید انتظار موضعگیری خاصی از وی داشت.

مهدی روشنفکر هم چون خود یک فرهنگی است به خوبی می داند آموزش و پرورش با چه شرایطی در پایان سال تحصیلی و روزهای کرونایی مواجه است و احتمالا فعلا اگر نکته ای مد نظر دارد ، دندان روی جگر بگذارد تا بعدا!

شاید تنها کسی که خیلی با شرایط اجرایی و میدانی آموزش و پرورش بیگانه باشد ، سید محمد موحد است که با توجه به شعار عزت خود که برخی هواداران وی این شعار را به تغییر یا انتصاب مدیران تعبیر می کنند ، دوست داشته باشد تغییراتی ایجاد کند اما به نظر می رسد تا فعلا وی هم چنین رویکردی را از خود نشان نداده است.

و نهایتا اینکه این روزها که آموزش و پرورش به شدت با بحث کرونا مواجه است و چگونگی پایان دادن به کار مدارس با برگزاری امتحانات پایانی از دغدغه های اصلی مسئولین آن است و البته مجموعه آموزش و پرورش به آرامش نیاز دارد ، احتمال تغییرات بسیار بعید به نظر می رسد و حداقل تا پایان شهریور و احتمالا تا پایان دولت روحانی در سطح مدیران تغییراتی نخواهد بود هر چند همانگونه که در بالا گفته شد تاثیرات حوزه سیاسی هر اقدامی را محتمل می کند!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مطلع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
ضعیف ترین مدیرکلی که تا کنون استان به خود دیده زارع پور بوده ما که وزیر آموزش و پرورش نداریم که راضی باشد یا نباشد خیانتی که آقای زارع پور همکاران ایشان کردند این است که خودش و معاونینش وتعدادی دیگر از مجموعه اداره کل مشغول تحصیل در مقطع دکتری و ارشد هستند و اصلا خبر از آموزش و تربیت فرزندان این استان مظلوم ندارند خواهشمند است نهادهای نظارتی ورود کنند و برخورد کنند و اخراج و مدرک تحصیلی آنها را باطل و عاطل کنند
دهدشت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
من کاری به تغییرات در آموزش و پرورش ندارم ولی مشخص است که هیچگونه اطلاعاتی از قوانین بازنشستگی شمای نویسنده ندارید..اولا به غیراز جانبازان ان هم با مدرک لیسانس کسی در استانها بیش از 30سال نمی تواند خدمت کند ثانیا مدیرکل آموزش و پروش چون جانباز نیست پس اگر به 30سالگی رسیده باشد باید بازنشسته شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
در جواب آقای دهدشت
کاری به تحلیل و اصل خبر ندارم اما مثل اینکه خودت هم خیلی آگاه نیستی برادر !!!
30 سال نه 35 سال با مدرک کارشناسی ارشد می تونه ادامه بده
جانباز هم با مدرک لیسانس فوق لیسانس محسوب میشه
فرهنگی دهدشت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
رفتن آدمها و آمدن دیگری تغییر اساسی ایجاد نمی کند مشکلات و راه حل ها را فهرست کنیم و به سیستم اداره کشور انتقال دهیم هنه با هم ایران را دوباره بسازیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار