کد خبر: ۸۵۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱ 21 May 2020

 

شبکه الجزیره گزارش داد سیاست‌های شکست خورده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی باعث ۱۶ برابر شدن بدهی‌های عمومی این کشور شده است.
 
                                                   افزایش ۱۶ برابری بدهی‌های عمومی عربستان

 

به گزارش تابناک، شبکه الجزیره گزارش داد: سیاست‌های شکست خورده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، سقوط بهای نفت در بازار‌های جهانی و شیوع ویروس کرونا، باعث ۱۶ برابر شدن بدهی‌های عمومی این کشور شده است.

جلال شهدا، مجری شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: عربستان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان تدابیر بی سابقه ریاضت اقتصادی برای نجات منابع مالی اش اتخاذ کرده است.

سه برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده و تعلیق پرداخت کمک معیشتی به خانواده ها از جمله این تدابیر است که محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان آن را دردناک توصیف کرد. تحلیلگران اقتصادی معتقدند این تدابیر، فقط سرآغاز تدابیر دیگری است که به طور مستقیم زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تلاش مقامات عربستان برای نجات اقتصاد این کشور، در حالی صورت می‌گیرد که این سوال مطرح می‌شود که آیا این تدابیر مانند گذشته فقط علیه شهروندان اتخاذ خواهد شد؟

آیا این تدابیر در سایه اسراف مستمر دیگر طرف‌ها مانند انعقاد قرارداد‌های تسلیحاتی، طرح‌های خیالی عمرانی، افشای تلاش برای خرید یک باشگاه فوتبال در انگلیس، هزینه‌های سنگین جنگ علیه ملت یمن و پرداخت به شاهزادگان برای جلب حمایت آن‌ها و تامین مالی عملیات شکست خورده در لیبی کارآیی دارد؟

او افزود: در برابر بحرانی که در نتیجه سقوط بهای نفت و کاهش تقاضای آن در سایه شیوع ویروس کرونا در جهان، ایجاد شد، عربستان مجبور است درخواست دریافت تسهیلات بیشتر ارائه کند که رویکرد ثابت مقامات سعودی از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان بوده است.

بر اساس آمار‌های بانک جهانی، بدهی‌های عربستان در چند سال اخیر، به سطح بی سابقه‌ای افزایش یافت و در اواخر سال ۲۰۱۹ به ۱۸۳ میلیارد دلار رسید، در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۴ فقط ۱۲ میلیارد دلار بود. یعنی بدهی‌های عمومی عربستان در مدت پنج سال، ۱۶ برابر شده است.

علاوه بر اینها، وزیر دارایی عربستان اعلام کرد دولت این کشور ۵۸ میلیارد دلار در طول سال ۲۰۲۰ استقراض خواهد کرد که در این صورت، بدهی‌های عمومی عربستان به حدود ۲۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

زمانی که سخن از سقوط بهای نفت باشد، نگاه‌ها به جنگ قیمت نفت جلب می‌شود که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی علیه روسیه به راه انداخت و عربستان در نتیجه آن، میلیارد‌ها دلار ضرر کرد. این شرایط، سیاست‌های نفتی و اقتصادی ولیعهد سعودی را زیرسوال می‌برد و طرح‌های او برای متنوع کردن منابع درآمد عربستان را با تردید روبرو می‌کند و شاید آن‌ها را بر باد دهد.

در سایه این بحران بی سابقه اقتصادی، پرونده حقوق بشر در عربستان هم با انتقاد بین المللی روبروست. با گذشت دو سال از بازداشت فعالان زن در عربستان، موضوع بازداشت این فعالان بار دیگر نگاه‌ها را به خود جلب کرده است. سازمان عفو بین الملل چند روز پیش با صدور بیانیه ای از ملک سلمان خواست این فعالان زن و نیز مدافعان حقوق بشر را آزاد کند.

در سایه سخنانی که درباره برخورد امنیتی با شماری از شاهزادگان سعودی مطرح است، بازداشت بعضی از شاهزادگان برجسته به دلایل نامعلوم ادامه دارد. احمد بن عبدالعزیز، پسر بنیانگذار سعودی و برادر ملک سلمان و نیز محمد بن نایف، ولیعهد سابق سعودی دو نفر از این شاهزادگان هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار