مدیرکل هواشناسی اصفهان گفت:80/6درصد از مساحت این استان درگیر خشکسالی است و بقیه شرایط عادی یا ترسالی متوسط دارد.
کد خبر: ۸۵۲۳۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸ 19 May 2020

حمیدرضا خورشیدی با بیان اینکه درجه‌های خفیف تا بسیار شدید خشکسالی دراز مدت، بسیاری از مناطق استان را فراگرفته است، اظهارداشت: از مجموع مقدار مساحت درگیر خشکسالی، ۱۴.۵ درصد خفیف، ۲۰.۳ درصد متوسط، ۲۱.۴ درصد شدید و ۲۴.۴ درصد بسیار شدید مواجه است.

وی ادامه داد: مجموع خشکسالی در فریدونشهر ۴۰.۵ درصد است که نسبت به سایر شهرستانهای استان کمتر است اما مجموع خشکسالی در شهرستانهای خمینی شهر، خوانسار و فلاورجان  صد در صد است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: خشکسالی دراز مدت با درجات مختلف در بیشتر مساحت شهرستان‌های استان قابل مشاهده است فقط در مساحت ناچیزی از شهرستان‌های اردستان، اصفهان، سمیرم، شاهین شهر و میمه، فریدونشهر و نائین ترسالی با درجات مختلف دیده می‌شود.

به گفته وی مجموع درصد مساحت ترسالی در شهرستانها ۲.۱ درصد از مساحت استان است.

وی بیان کرد: پهنه‌بندی خشکسالی بلند مدت(هیدرولوژیک) در اصفهان بر اساس شاخص استاندارد بارش، تبخیر و تعرق ( spei) در دوره ۱۰ ساله تا پایان زمستان گذشته بیانگر آن است که خشکسالی بلند مدت این استان در زمستان ۹۸ تغییر محسوسی نداشته و همچنان شرایط خشکسالی بلند مدت بر استان حکمفرماست.

خورشیدی اضافه کرد: افزایش دمای میانگین و کاهش بارش نسبت به دراز مدت می‌تواند موجب شرایط خشکسالی شود.

وی تصریح کرد: ۷۶.۱ درصد از مساحت کشور دچار خشکسالی است که ۴۵.۱ درصد آنرا خشکسالی شدید و بسیار شدید تشکیل می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیشترین پهنه خشکسالی شدید و بسیار شدید ۱۲۰ ماهه گذشته در استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، گیلان، مرکزی، هرمزگان و یزد دیده می‌شود.

بارش‌های بهاری امسال تاثیر چندانی بر منابع آبی استان ندارد

خورشیدی با بیان اینکه انتظار نمی‌رود که بارش‌های بهاری تاثیر چندانی بر منابع آبی استان داشته باشد گفت: پیش بینی فصلی بهار ۹۹ که با توجه به خروجی مدل‌های گردش عمومی جو و اقیانوس صادر شده، بیانگر تضعیف فعالیت سامانه‌های بارشی تا پایان فصل بهار است و بارش‌های مورد انتظار بطور عمده بصورت همرفتی و کوچک مقیاس خواهد بود.  

وی با اشاره به اینکه سهم بارش‌های تابستان در تامین آب نسبت به کل سال در اسنتان اصفهان ناچیز است، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش ۱۵ تا ۱۸ درصدی مصرف آب آشامیدنی در یک ماهه گذشته و انتظار تداوم آن، مدیریت بهینه مصرف آب در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات و مصارف شهری در بهار و تابستان ۹۹ مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: میانگین وزنی بارش استان تا پایان زمستان ۹۸ برابر با ۸۷.۵ میلیمتر بود که نسبت به مدت مشابه در بلند مدت ۲۱.۹ درصد ( ۲۴.۵ درصد) و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۵ درصد ( ۳۱.۴ میلیمتر) کاهش داشته است.

وی ادامه داد: میانگین دمای استان در اسفندماه ۹۸ برابر ۱۰ درجه سانتیگراد بود که در مقایسه با بلند مدت ۲.۴ درجه سانتیگراد گرم تر و نسبت به اسفندماه سال گذشته حدود چهار درجه سانتیگراد گرمتر بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار