کد خبر: ۸۵۲۲۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸ 19 May 2020

خداحافظی آقای نماینده به سبک خاتمی /وساطت کواکبیان برای حل پرونده محکومیت محمود صادقی /یک درخواست از علی مطهری/نطق و تذکرهای دقیقه ۹۰ نمایندگان

تابناک/نمایندگان از اخرین فرصت‌های خود برای بیان نطق و تذکر استفاده کنند. بسیاری در این نطق‌ها و تذکرات گزارش کار ارائه کردند و برخی هم نقدهای در گلو مانده را مطرح کردند. 

به گزارش خبرآنلاین، دیگر تا پایان مجلس دهم چیزی نمانده است و اگر اتفاق و تصمیم خاصی شرایط را تغییر ندهد فردا (چهارشنبه) آخرین جلسه علنی مجلس دهم خواهد بود از آنجا که گزارش‌های قرائت نشده و طرح‌های  بررسی نشده زیادی روی دست نمایندگان مانده است با نظر هیات رئیسه نطق و تذکر از دستورکار فردا حذف شد و همین موضوع موجب شد تا نمایندگان از اخرین فرصت‌های خود برای بیان نطق و تذکر استفاده کنند. بسیاری در این نطق‌ها و تذکرات گزارش کار ارائه کردند و برخی هم نقدهای در گلو مانده را مطرح کردند. 

خداحافظی به سبک خاتمی 

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان که پنجمین دوره نمایندگی خود را به پایان می‌رساند و به علت رد صلاحیت اجازه حضور در مجلس اتی را پیدا نکرد در آخرین نطقش گفت: به لطف شورای محترم نگهبان پس از پنج دوره نمایندگی مردم شریف اردکان در مجلس، تکلیف امانتداری بیشتر حق و رای مردم از دوشم برداشته شد، اگر چه پیش از آن  خود با تلاش در جهت تصویب طرح محدود کردن دوره‌های انتخاب به سه دوره، نشان داده بودم که به دنبال ماندن بیشتر در این مسئولیت نیستم، بنابراین اکنون فرصت را مغتنم می‌شمارم و در این ایام پایانی ماه مبارک رمضان برای همه همکاران گرانقدر، موکلان عزیز و وفادارم در اردکان، همشهریان مومن و فهیم در یزد و عموم مردم دیندار و آگاه ایران، آرزوی توفیق و سلامت هر چه بیشتر دارم و از همه بخاطر قصورها و ناتوانی‌ها در پیگیری خواسته‌ها و حقوقشان طلب عفو و مغفرت می‌نمایم.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این وقت کوتاه از خود، آئین و نظام اعتقادی و سیاسی خویش چیزی نمی‌گویم، چون هم به داوری خداوند بزرگ بیش و پیش از هر اعمال سلیقه و حتی استصوابی باور دارم و نظارت مردم حق‌شناس و آگاه حوزه انتخابیه‌ام و همه شهروندان ذی حق و صاحب نظر ایرانی را برتمامی کرده‌ها، اعتقادات و باورهای خویش بالاتر از هر رقابت سیاسی و جناحی می‌دانم.

وی تصریح کرد: از کوچکی پرورش یافته مکتب مدارای آیت الله خاتمی روشن‌اندیش و  وارسته‌ام و باورم به اسلام و انقلاب را در نوجوانی از اندیشه‌های امام خمینی(ره)، آیت الله طالقانی، آیت الله مطهری، شریعتی و خاتمی گرفته‌ام و امروز هم بر همانیم که بودیم و همان خواهد بود؛ اصلاحات و انقلاب را در امتداد هم آموخته‌ام و تجربه کرده‌ام و تمام توانم را در خدمت تقویت نظام جمهوری اسلامی و رهبری آن و توانمند کردن شهروندان و جامعه مدنی به کار گرفته و خواهم گرفت.

تابش با بیان اینکه در همین چارچوب و با توجه به تحولات جهانی و پیامدهای آن در کشور و انتظارات مردم شریف از حاکمیت، اکنون چند سخن کوتاه دارم، یادآور شد: مواجهه کشور با پدیده نوظهور و عالم گیر کرونا، مردم و حاکمیت ما را با انبوهی از مسائل و چالش‌های تازه روبرو کرده است وهم ما و هم رقیبان سیاسی ما، هم حکومت، هم نخبگان و هم شهروندان باید با درک مشترکی از این مساله، ابعاد شناخته و ناشناخته این پدیده را بهتر بشناسند، به ضرورت تغییرات و اصلاحات متناسب با مدیریت آن عمل کنند و از فرصت‌های پیش آمده از این تهدید به موقع استفاده نمایند.

تابش اظهار کرد: پیام کرونا پیام ترمیم اعتماد و سرمایه اجتماعی، پیام همبستگی و تفاهم ملی و پیام توجه به ظرفیت‌های فراوان اخلاقی، دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و پیام کشف و خلق فرصت‌های جدید برای تاب‌آوری جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: باید بیش از پیش در دولت و مجلس آینده و در همه نهادهای حاکمیتی، عمومی و مدنی در اندیشه حمایت از طبقات محروم و قشرهای آسیب‌دیده کشور باشیم و برای مهار موج‌های مخرب اقتصادی و اجتماعی آینده از هم‌اکنون تمهیدات شایسته‌ای بیندیشیم.

تابش همچنین گفت: از ریاست محترم قوه قضاییه تقاضا دارم نسبت به پاسداری از قانون اساسی و از جمله اصل مصونیت پارلمانی نمایندگان حساس باشند واجازه ندهند برخی محاکم قضایی به بهانه‌های واهی نمایندگان آزاده را در مقام دفاع  از حقوق مردم تحت تعقیب قرار دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: فرصت‌های جدید برای تقویت همبستگی اجتماعی و نزدیک شدن دل‌ها و دست‌ها به همدیگر را مغتنم شماریم و از تداوم سیاست‌هایی که در جهت مدارا و گفت و گو و بخشش در این ایام به کار گرفته شده است در همه قوا حمایت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در بیان سخن خداحافظی عنوان کرد: سخن خداحافظی من همانست که رئیس عزیز دولت اصلاحات در پایان دولت خویش با نمایندگان مردم در مجلس هفتم ، از اندیشمند و عارف بزرگ ایرانی، میر سید علی همدانی  بر زبان آورد: «هر که ما را یاد کرد ایزد مر او را یار باد / هر که ما را خوار کرد از عمر برخوردار باد / هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی / هر گلی از باغ وصلش بشکفد بی خار باد».

برای آشتی مردم با صندوق رأی چه باید کرد؟

احمد مازنی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به بزرگان، مسئولان، احزاب و رسانه‌ها با توجه به آغاز مجلس یازدهم اظهار داشت: علل عدم مشارکت حدود ۶۰ درصد از واجدین شرایط اخذ رأی را بررسی کنید، چرا حدود ۸۰ درصد از رأی‌دهندگان تهران که پایتخت جمهوری اسلامی ایران است به پای صندوق‌های رأی نیامدند.

نماینده مردم تهران، بیان کرد: میزان تأثیر عوامل مختلف در عدم مشارکت ۶۰ درصد مردم در انتخابات باید بررسی شود از جمله این عوامل می‌توان به تحریم ظالمانه بدخواهان، میزان مشارکت مردم در دوره‌های قبل برای تحقق وعده‌ها، عملکرد و جایگاه مجلس دهم، عملکرد دولت، رفتار افراطیون در تخریب مجلس و عملکرد شورای نگهبان اشاره کرد.

مازنی در پایان گفت: راستی مردم با چه چیزی قهر کردند و برای آشتی مردم با صندوق رأی چه باید کرد.

وساطت کواکبیان برای محمود صادقی 

مصطفی کواکبیان نیز در تذکری شفاهی، گفت: در روزهای پایانی مجلس دهم از اصحاب رسانه و مطبوعات که در ۴ سال گذشته اخبار نمایندگان را پوشش دادند، تشکر می کنم.

وی ادامه داد: به سردمداران و هیات حاکمه آمریکا می گویم؛ که علیرغم تلاش های گسترده نمی توانید قانون تحریم تسهیلاتی ایران را تفویض کنید.

وی افزود: به عنوان نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران از استاندار، شهردار و مردم نجیب تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس قدردانی می کنم ضمن آنکه در طول این ۴ سال ۸۸ جلسه مردمی و ۳۳ جلسه شورای اداری برگزار کرده ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به رئیس قوه قضائیه، تصریح کرد: به آقای رئیسی می گویم فرزند شهید حجت الاسلام صادقی، دکتر محمود صادقی است که پدرشان از شهدای هفتم تیر بودند که ان شاءالله در حکم ایشان تجدیدنظر شود و آقای رئیسی جانشین شایسته ای برای شهید بهشتی باشند. اکنون که آقای آملی لاریجانی گفته اند شکایتی از آقای صادقی ندارند بهتر است در حکم ایشان تجدیدنظر شود.

 ما هر آنچه که می دانستیم و بلد بودیم انجام دادیم

قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند نیز در تذکر شفاهی، گفت: از اهالی شریف دماوند و شهرها و روستاهای تابع که به من رأی دادند و پای انتخابات خود ایستاندند، تشکر می کنم، همچنین مدیران سختکوش همه ادارات و شورای شهر و روستایی، مدیران عالی شهرستان، فرمانداران و استانداران و جوانان پاک و متعهد که اتاق فکر بودند، از خود گذشته و پای آرمان و هدف های ایستادند و همه در کنار هم همراه و همدل ایستادیم تا نام این سرزمین ماندگار شود.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما هر آنچه که می دانستیم و بلد بودیم انجام دادیم، باشد که خداوند آن را اصلاح کند و رنگ اخلاص بگیرد. آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند/ آیا بود که گوش چشمی به ما کنند.

وی افزود: تک تک روزهای نمایندگی را ثبت کرده ام تا در قالب روزنگاری تقدیم شود تا یادمان بماند که بودیم.

ادامه توصیه‌ها به مطهری درباره وزیر کشور و حوادث آبان

 عزت الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل و لاهیجان هم ‌ طی تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس از مقام معظم رهبری، شورای نگهبان، هیأت رئیسه مجلس و علی لاریجانی تقدیر و تشکر کرد.

وی گفت:‌ الحق و والانصاف باید از دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که زحمات فراوانی در مقابله با کرونا کشیدند تشکر می‌کنم و از آقای امیری (معاون پارلمانی رئیس جمهور) تشکر می‌کنم که واقعا بهترین تعامل را از دولت با مجلس داشتند.

یوسفیان ملا به اظهارات علی مطهری در مجلس در خصوص حوادث آبان ماه ۹۸ و انتقاد وی از وزیر کشور اشاره و تصریح کرد: از برادرم آقای مطهری انتظار داریم در گفته خود از وزیر محترم کشور واقعا تجدیدنظر کنند؛ ‌چراکه وزیر خدوم کشور جز اجرای قانون کار دیگری انجام نداد.

وی در پایان از مردم ایران به ویژه خطه مازندران و آمل تقدیر و تشکر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار