از ۱۷۳ عکس ارسال شده به بخش مسابقه، ۱۳۴ اثر به نمایشگاه مجازی راه یافتند که در این بخش کمیته داوران متشکل از دکتر بهنام زنگی (رییس انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران) تقی حمیدی منش (عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا) و فرنوش امینی نسب (مدیر بخش عکس گروه ۲۰ در ۲۰) رضا زنگنه را نفر اول، هلیا بزم آرا را نفر دوم و مائده جان نثاری را نفر سوم معرفی کرده و آقایان یاسر محمدخانی و امیرحسین ترکمن و نیایش رحمتی را شایسته تقدیر اعلام کردند.
کد خبر: ۸۵۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴ 18 May 2020
نمایشگاه عرضه و فروش آثار عکاسی «شهر در برابر کرونا» در تهران و همدان برگزار می‌شود که تا برگی باشد بر مستندات تاریخ بشر از زاویه «هنر و انسانیت».

به گزارش فارس، «شهر در برابر کرونا» عنوان اولین مسابقه و نمایشگاه سراسری عکس گروه هنری «۲۰ در ۲۰» است که با همکاری انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران، انجمن علمی نقاشی دانشگاه بوعلی سینا و شهرداری همدان برگزار شد.

ایجاد انگیزه و شور هنری برای مقابله با بیماری کرونا در ایام نوروز، مستندسازی فعالیت‌های پیشگیرانه شهروندان در برابر ویروس کرونا و ترویج فرهنگ خرید و فروش آثار هنری از مهمترین اهداف این نمایشگاه عنوان شده است. معرفی نفرات برگزیده این مسابقه بهانه‌ای شد تا با «آزاده مرادی» موسس این جنبش و مدیر برگزاری این مسابقه به گفت‌وگو بپردازیم که در ادامه می‌خوانید:

فارس: تعداد آثار ارسالی به بخش مسابقه چه تعداد بود و چه افرادی برگزیده شدند؟

از ۱۷۳ عکس ارسال شده به بخش مسابقه، ۱۳۴ اثر به نمایشگاه مجازی راه یافتند که در این بخش کمیته داوران متشکل از دکتر بهنام زنگی (رییس انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران) تقی حمیدی منش (عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا) و فرنوش امینی نسب (مدیر بخش عکس گروه ۲۰ در ۲۰) رضا زنگنه را نفر اول، هلیا بزم آرا را نفر دوم و مائده جان نثاری را نفر سوم معرفی کرده و آقایان یاسر محمدخانی و امیرحسین ترکمن و نیایش رحمتی را شایسته تقدیر اعلام کردند.

فارس: میزان استقبال هنرمندان مورد رضایت شما بود؟

تعداد آثار شرکت‌کنندگان خوب بود به طوری که انتظار این تعداد عکس یعنی ۱۷۳ فریم، را نداشتیم و خوشبختانه از سراسر کشور در برنامه ما شرکت کردند که جای بسی خوشحالی است. البته انتظار داشتیم هنرمندان شهرمان بیشتر مشارکت کنند که انشاءالله با شناخت بیشتر گروه، این همراهی بیشتر خواهد شد.

فارس: کیفیت اثار ارسالی چطور بود؟

مطمئناً همه آثار کیفیت بالایی ندارند در مرحله اول، حدود ۴۰ عکس حذف شدند و به مرحله نمایشگاه مجازی راه نیافتند و با ۱۳۴ فریم این بخش ادامه پیدا کرد همچنین برای بخش نمایشگاهی که انشاءالله قصد داریم در همدان و تهران برگزار کنیم، باز هم انتخاب صورت خواهد گرفت.

فارس: تجربه داوری مسابقات و نمایشگاه‌های فضایی چگونه بود؟

داوری در فضای مجازی هم مشکلاتی به همراه داشت که اساتید لطف کردند و پذیرفتند و مراحل انتخاب با امتیازدهی به عکس‌ها پیش رفت؛ در صورتی که در جمع حضوری مطمئناَ با یک گفتگوی ساده به نتیجه میرسیدیم.

فارس: آیا نمایشگاه‌های مجازی می‌توانند تاثیر و کیفیت نمایشگاه‌های حقیقی بر مخاطب داشته باشند؟

در دنیای امروز نمایشگاه‌های مجازی هم جایگاه خودشان را یافته‌اند. البته نمایشگاه‌های حضوری ارتباط بهتری با آثار و مخاطبین برقرار می‌کنند و نمی‌توان این مساله را منکر شد. به همین دلیل ما هم قصد داریم نمایشگاه حضوری عکس «شهر در برابر کرونا» را با قطع ۲۰ در ۲۰، برگزار کنیم و آثار را به دست مخاطبین هم برسانیم، چراکه اقتصاد هنر یکی از اهداف اصلی گروه ما بوده است. البته به کمک هنرمندان، متولیان هنر و مخاطبین امروز.

فارس: گروه هنری ۲۰ در ۲۰ چه اهداف و آرمان‌هایی را دنبال می‌کند؟

ما یک گروه هنری متشکل از دانشجوها، اساتید و هنرمندان هستیم که برای حمایت از هنر و هنرمند در همدان جمع شدیم و پاییز ۹۷ اولین نمایشگاه خود را در مجتمع شهیدآوینی برگزار کردیم. اهداف ما ارتقای فرهنگ بصری و ترویج فرهنگ خرید و فروش آثار هنری است که هر هنرمندی با آن دردآشناست! اهداف هنری، فرهنگی و اقتصادی گروه ما باید اولویت سازمان‌های متولی هنر کشور باشد و ما را حمایت کنند. ولی آنچه که من دیده‌ام کلاً ضعفی است که در این ساختار وجود دارد و با نیاز‌های هنر و هنرمند به‌روز نشده است.

فارس: منابع مالی این نمایشگاه از کجا تامین می‌شود؟

برای این نمایشگاه‌ها تا به حال ورودی نگرفتیم! اهداف فرهنگی را به سختی دنبال کرده‌ایم این گروه هیچ بودجه اولیه یا کمک مالی نداشت و با این حال هیچ هزینه ورودی برای شرکت‌کنندگان هم در نظر نگرفتیم. البته به طور کلی این شیوه درآمدزایی برای برخی سوء استفاده‌کنندگان از هنرمندان را هم نمی‌پسندم و امیدوارم هیچوقت راضی به این کار نشوم!

فارس: چه راهکار‌هایی برای تحقق اهداف اقتصادی گروه خود دارید؟

در نمایشگاه‌های ۲۰ در ۲۰ آثار کوچک هنری، با این قطع، به قیمت ارزان به دست مخاطب علاقه مند می‌رسد که در ساختار تولید و عرضه آثار هنری جایگاه کلیدی دارد و باید برای رشد آن قدم برداشت که متاسفانه اصلاً مورد توجه نبوده است و با وجود فارغ‌التحصیلان بسیار این رشته‌ها در نسل جوان و نیاز به بازار کار آن‌ها زیرساخت‌هایی در کشور مخصوصاَ در شهرستان‌ها برای آن‌ها تعبیه نشده است.

برخی هنرمندان هم از همین ابتدا با ما مخالفت داشتند و قیمت ریالی آثار را از دید مخاطبین بی‌ارزشی آن می‌دیدند! البته من صحبت این دوستان را می‌پذیرم، اما نه در اوضاع شهرستان خودمان که اصلاً جو فعال خرید و فروش آثار هنری در آن دیده نمی‌شود.

فارس: فکر می‌کنید فعالیت‌های گروه شما چه تاثیری در پیشبرد اهداف فرهنگی جامعه می‌تواند داشته باشد؟

فعالیت گروه‌هایی مثل ما، زمینه‌ساز و فرهنگ‌ساز ایجاد مخاطب هنری در جامعه است تا بتوانیم به اعداد و ارقام واقعی این آثار نزدیک شویم. ضمناً باید بگویم ما آثار را از روی آن امضا نمی‌کنیم و بدین طریق به این نکته در فروش آثار هنری توجه داریم! با این حال یک گروه کوچک مثل ما در صورت حمایت‌های لازم چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد؟! ما تنها با عشق و علاقه توانستیم تا امسال حرکت کنیم.

فارس: تاکنون با مشکلاتی در برگزاری نمایشگاه‌های هنری خود مواجه شده اید؟

در نمایشگاه اول، حتی قاب نداشتیم و برای تهیه آن به کمک دوستان سفته گذاشتیم تا نمایشگاه به پایان برسد. البته خدا را شکر فروش خوبی داشتیم و بیش از ۷۰ اثر نقاشی را در همدان به فروش رساندیم از طرفی دیگر برای برگزاری نمایشگاه در فضا‌های عمومی هم نتوانستیم از ارشاد تاییدیه‌ای بگیریم تا بتوانیم در مکان‌های مناسب آثارمان را به نمایش بگذاریم، چراکه تعریف نگارخانه از سوی این ارگان به مبالغ هنگفتی نیاز دارد که در وسع گروه‌هایی مثل ما که به قانون توجه می‌کنند نمی‌گنجد و این در حالی است که خیلی از افراد بدون اجازه و تاییدیه، نمایشگاه‌هایی در همین مکان‌ها در همدان برگزار می‌کنند! البته منظور این نیست که باید جلوی فعالیت دوستان گرفته شود بلکه این فعالیت‌ها در فضای قانونی کشور قرار گرفته و متولیان هنری و فرهنگی کشور با مسایل روز همراه باشند نه مقابل آن! در هرصورت با همه این سنگ‌اندازی‌ها و مشکلات توانستیم تا اینجا پیش برویم که اولین برنامه کشوری خود را برگزار کنیم.

فارس: و برنامه‌های بعدی شما چیست؟

انشاءالله قرار است بعد از این ایام و ممنوعیت‌های حاصله از اپیدمی ویروس کرونا، نمایشگاه عرضه و فروش آثار آن در تهران و همدان برگزار شود. امیدواریم این همیاری و آثار به دست آمده از این نمایشگاه، برگی بر مستندات تاریخ بشر از زاویه هنر و انسانیت افزوده باشد.

فارس: مهمترین خواسته و دغدغه شما چیست؟

در حال حاضر امیدواریم بتوانیم در راستای توسعه فعالیت‌هایمان مکانی مناسب داشته باشیم و حتی بتوانیم در شهر‌های دیگر فعالیت کنیم.

فارس: و سخن پایانی ...؟

باید اینجا به خاطره تلخی نیز اشاره کنم. در روز افتتاحیه نمایشگاه اول ما، فردی از خوشنام‌های همدان همراه یکی از اساتید به نمایشگاه ما آمدند و خود را متولی ارشاد معرفی کرده و ۲۳ اثر را از ما دریافت کردند. (ضمنا دو اثر از خود بنده به خاطر زحماتشان دریافت کردند) که قرار شد طی دو ماه مبلغ آن پرداخت شود و جالب این است که بدانید در بهمن ۹۸ با پیگیری‌های فراوان توانستم در نهایت ۲۰ تابلوی آسیب‌دیده را از طریق مدیریت جدید ارشاد تحویل بگیرم. جای تاسف است که در شهر ما شرایط هنر، هنرمند و حامیان هنر چنین است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار