گفتگوی تابناک کهگیلویه و بویراحمد با مدیر کل روابط عمومی استانداری
تقوی روابط عمومی را یک هنر اجتماعی می داند و معتقد است که نام نهادن هنر هشتم برای آن بسیار هوشمندانه بوده است و البته می‌گوید روابط عمومی به منزله پلی برای ارتباط دوسویه میان دستگاه‌ها و افکار عمومی است.
کد خبر: ۸۵۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰ 18 May 2020
27 اردیبهشت ، به عنوان روز روابط عمومی و آغاز هفته روابط عمومی است . روابط عمومی به عنوان بخشی مهم در هر دستگاه دولتی یا غیر دولتی که به فراخور درک موقعیت و کارکرد آن از طرف مدیران ، می تواند در معرفی عملکرد همان دستگاه موثر باشد.
آنچه که در ادامه می خوانید گفتگوی تابناک کهگیلویه و بویراحمد با مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از دستگاه های مهمی است که می تواند شاخصی تعیین کننده در موفقیت یا عدم موفقیت این جایگاه مهم در استان باشد.
کار با 3 استاندار
سید محمد تقوی با حدود هشت سال تجربه کاری در حوزه‌های خبری و روابط عمومی که چهار سال به عنوان سردبیر بخش خبر و گزارشگر و مجری در صدا و سیمای استان و ۴ سال اخیر هم به عنوان روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار است .
تقوی می گوید از ابتدای دوران ۴ ساله مدیریت بر روابط عمومی استانداری تاکنون با سه استاندار کار کرده‌ام .
وی روابط عمومی را یک هنر اجتماعی می داند و معتقد است که نام نهادن هنر هشتم برای آن بسیار هوشمندانه بوده است و البته می‌گوید روابط عمومی به منزله پلی برای ارتباط دوسویه میان دستگاه‌ها و افکار عمومی است.
برخی مدیران باور ندارند که روابط عمومی پیشانی دستگاه است! / نیروهایی که می توانند مدیران موفقی باشند / هشدار به روابط عمومی برخی فرمانداری ها / سختی کار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد
 
جایگاه روابط عمومی در دستگاه های مختلف استان
تقوی ، در پاسخ به این سوال که جایگاه روابط عمومی در دستگاه های دولتی استان را چگونه ارزیابی می کند؟ گفت : جایگاه روابط عمومی در استان در شان و جایگاه واقعی آن نیست که این به سالیان گذشته و سال‌های دور برمی گردد .
متاسفانه در گذشته روابط عمومی را فرد یا مجموعه‌ای از افراد در یک دستگاه تلقی می کردند که کار آنها آذین بندی برای مراسمات و نصب پلاکارد و بنر می باشد در صورتی که در دنیا روابط عمومی را یک علم ، رویکرد و استراتژی می دانند.
روابط عمومی دستگاه های ما آن گونه که به عنوان یک دستگاه هوشمند و مجهز به مبانی علم روز باید باشند ، نیستند و همچنان به شکل سنتی کار می کنند. در بحث خبرنویسی و خبر و تنظیم ارتباطات ، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از روابط عمومی های استان هنوز به صورت سنتی کار می کنند. این در حالی است که علم روز می گوید در واحد های روابط عمومی باید از افراد متخصص در حوزه ارتباطات که در همین زمینه تحصیلات دانشگاهی به همراه تجربه کافی دارند استفاده شود.
برخی مدیران باور ندارند که روابط عمومی پیشانی دستگاه است!
تقوی افزود : خیلی از نیروهای ما با وظایف خود آشنا نیستند و برخی از مدیران در انتخاب مدیران روابط عمومی دستگاه های خود دقت و حساسیت لازم را ندارند و هنوز به این باور نرسیده اند که روابط عمومی پیشانی دستگاه است.
وی ادامه داد : توصیه می‌کنم مدیران دستگاه‌ها روابط عمومی را امین دستگاه بدانند و اگر نیروی ضعیف و نا آشنا به جایگاه و دانش بر این واحد سازمانی مدیریت می کنند در کار خود تجدیدنظر کنند و از نیروهای قوی تر استفاده کنند و چناچه دارای نیروی قوی در دستگاه خود هستند به آنها میدان فعالیت بیشتر بدهند.
تقوی گفت : کمبود تجهیزات و نیرو در روابط عمومی دستگاه‌ها به صورت جدی وجود دارد در صورتیکه اگر آن ها از تجهیزات سمعی و بصری بیشتر و بهتری برخوردار باشند مطمئناً می توانند خدمات دستگاه خود که همان خدمات دولت است را بهتر منعکس کنند و به طور خلاصه می‌توان گفت روابط عمومی باید خط مقدم نظام و دولت باشد.
انعکاس صادقانه عملکرد راهی برای مبارزه با معاندین
وی ادامه داد در استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های مختلف دستاوردهای زیادی از عملکرد دولت وجود داشته است اما باید این دستاوردها با شفافیت و البته با صداقت برای مردم انعکاس داده شود که مردم هم ببیند ضمن اینکه بسیاری از عملکرد دستگاه‌های دولتی در شهرستانها و مناطق استان بوده است و لازم است که روابط عمومی های ادارات شهرستانی چنین وظیفه ای را به نحو احسن انجام دهند.
اگر روابط عمومی ها عملکرد درستی در انعکاس دستاوردهای دولت داشته باشند ، می توانند به راحتی با بسیاری از سیاه نمایی های معاندین و مغرضین علیه نظام  مقابله کنند.
پست را تخصصی و آگاهانه انتخاب کرده ام
وی در پاسخ به این سوال که آیا از کار خود در روابط عمومی استانداری راضی هستید گفت: بله مطمئنا راضی هستم که حاضر به ادامه کار در این پست شده ام چون اولاً این پست را آگاهانه پذیرفته‌ام آگاهانه به این معنی که این پست را با توجه به مدرک تحصیلی خود انتخاب کرده‌ام .
دوما روابط عمومی پای ثابت حضور در همه اتفاقات مربوط به استانداری است و باید شبانه روز در جلسات و اتفاقات حضور فعالی داشته باشد .من هم که روابط عمومی را یک هنر می دانم هر چند سختی‌های زیادی دارد ولی چون آگاهانه انتخاب کرده‌ام از بودن در این مسئولیت رضایت کامل دارم.
پرسنل روابط عمومی می توانند مدیران موفقی باشند
تقوی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما با این توصیفاتی که از حضور همه جانبه روابط عمومی در جلسات متعددی دارند آیا مسئولین روابط عمومی توانایی بر عهده گرفتن مدیریت کلان را دارند؟ گفت "بله" روابط عمومی های واقعی و دارای تخصص در همه جلسات در حوزه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و غیره حضور فعال دارند و در این جلسات بایددیدگاه ها و برداشتهای همه متخصصین را به صورت خبر تنظیم کنند همین عاملی است برای برخورداری از تجارب و اطلاعات بسیار ارزنده ای که این اطلاعات و تجارب توانایی ویژه‌ای را برای یک روابط عمومی قوی به ارمغان می آورد و این فرد می‌تواند یا به قولی پتانسیل بر عهده گرفتن مدیریت در سطوح مختلف را داشته باشد ضمن اینکه در این زمینه نمونه های متعددی از مدیران استانی و کشوری را داریم که کار خود را از روابط عمومی شروع کرده اند و به درجات خوب مدیریتی هم رسیده اند و اتفاقا بسیار موفق هم بوده اند.
البته اینگونه مدیرانی که گفته می شود افرادی بوده اند که در حوزه فعالیت در روابط عمومی به معنای واقعی ، مدیریت کرده اند و اکنون در حوزه مدیریت های کلان یا دستگاه ها هم بسیاری از این افراد از مدیران برجسته هستند.
سختی کار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد
تقوی در پاسخ به این سوال که شرایط کار با کلانتری استاندار فعلی کهگیلویه و بویراحمد چگونه است ؟ گفت : واقعیت این است که کار با استاندار فعلی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تلاش و خستگی ناپذیری خاصی است چرا که وی در این زمینه زبانزد است !
زمانی که ابلاغ استانداری کهگیلویه و بویر احمد از طرف رئیس جمهور برای آقای کلانتری صادر شد متن ابلاغیه بسیار جالب بود ! چرا که در این ابلاغیه دقیقاً برای توصیف وی از واژه های سخت کوش و پرتلاش استفاده شده بود ! به عنوان روابط عمومی استانداری که باید در همه برنامه‌های وی حضور فعالی داشته باشم ، استفاده از چنین واژه هایی از طرف دولت برای کلانتری را واقعی می بینم.
در سخت‌کوشی وی این نکته را بیان کنم ما گاهاً در روز باید ۵ تا ۶ جلسه فشرده را برنامه ریزی کنیم ! در این زمینه کسانی که در حوزه روابط عمومی و مدیریت جلسات اطلاعات کافی داشته باشند می دانند ایجاد تمهیدات و مدیریت ۵ تا ۶ جلسه در یک روز چقدر سخت و طاقت فرسا است ! اما کار ما با آقای کلانتری واقعا به همین صورت است و قاعدتا سختی های زیادی دارد و برای موفقیت در وظایف باید همپای وی تلاش کنیم.
تقوی در خصوص سختی شرایط کار خود و دیگر همکارانش در مجموعه روابط عمومی استانداری می‌گوید گاهی در جلسات و برنامه‌های آماده سازی برای آن ها به دلیل زیادی کار ، فشارهای زیادی را تحمل می کنیم و گاهی هم کار به بیماری کشیده می شود ! اما این چیزی است که پذیرفته ایم و در مجموع من و همکارانم سعی کرده ایم در این حوزه وظیفه‌ را آن طوری که از ما خواسته اند ، انجام دهیم.
در زمینه موفقیت در کار خوشبختانه در تولید خبر و ارائه مستندات ، در سطح کشور رتبه های خوبی داشته‌ایم به عنوان مثال در مستندات اقتصاد مقاومتی توانستیم یکی از چهار رتبه برتر کشور را به خود اختصاص دهیم . یا اینکه تاکنون دو بار از وزارت کشور تقدیر دریافت کرده ایم یا اینکه در زمینه تهیه و ارسال خبر به وزارت کشور با توجه به اینکه ما نسبت به بسیاری از استان‌های کشور بسیار کم جمعیت تر و محروم تر هستیم اما همیشه از استان‌های برتر در این زمینه بوده ایم.
با همکارانم تعامل دارم
وی می‌گوید اکنون روابط عمومی استانداری را با چهار نیرو و همکاری خوب کار می‌کنیم که همیشه سعی کرده ام با نیروهایی که تحت مدیریت من قرار دارند ضمن اینکه به صورت سازمانی و مطابق قوانین با آنها کار کنم اما همیشه تعامل و درک شرایط آنها را در دستور کار داشته باشم . ضمن اینکه این نیروها در بیشتر جلسات و برنامه‌ها حضور داشته و به انجام کارهای خود می پردازند اما در اکثر این برنامه ها شخصاً به عنوان مدیر دستگاه و به دلیل حساسیت ها حضور پیدا می‌کنم و به صورت میدانی این جلسات را پوشش می‌دهم . واقعیت این است کسی که می خواهد در مجموعه روابط عمومی دستگاهی کار کند ، باید همیشه اماده باشد و در برنامه ها حضوری فعال و موثر داشته باشد تا کار دستگاه به خوبی پیش برود.
هشدار به روابط عمومی برخی دستگاه ها
تقوی عملکرد برخی روابط عمومی های دستگاه های دولتی و فرمانداری ها را قابل دفاع ندانست و گفت تعدادی از این روابط عمومی ها عملکرد نسبتاً خوبی دارند اما تعدادی هم متاسفانه بسیار ضعیف عمل می کنند ! انتظار داریم که این روابط عمومی ها هم بیشتر کار و تلاش کنند !
به صراحت می‌گویم که برخی از این روابط عمومی ها آنگونه که باید و وظیفه دارند نتوانسته‌اند در انعکاس خدمات دولت در شهرستان های خود موفق باشند که یک تا دو ماه آینده اقداماتی در جهت رونق بخشیدن و بهبود جایگاه این روابط عمومی ها صورت خواهد گرفت.
با توجه به این که بخش اعظمی از خدمات دولت در همین شهرستان ها صورت می گیرد رسماً از فرمانداران خواسته خواهد شد ضمن گماشتن نیروهای متخصص در راس روابط عمومی فرمانداری ، نسبت به در اختیار قرار دادن تجهیزات و منابع هم آنها را تقویت کنند.
وی گفت : در دیدار پیش بینی شده ای که به مناسبت هفته روابط عمومی با استاندار و معاون سیاسی به عنوان رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان تدارک دیده شده است ، برخی از روابط عمومی ها را در این نشست دعوت خواهیم کرد و مواردی در خصوص تقویت جایگاه روابط عمومی از مدیران توسط استاندار خواسته می شود که روابط عمومی ها را تقویت کنند ضمن اینکه با توجه به این نکته که خود استاندار در حوزه روابط عمومی و اطلاعات ، تجارب بسیار ارزشمندی دارد برنامه هایی برای تقویت این واحدها در دستگاه ها را در دستور کار دارد و به صورت ویژه از مدیران خواهد خواست که نسبت به تخصصی کردن روابط عمومی ها اقدام کنند.
در عزل و نصب روابط عمومی ها نقشی ندارم
تقوی در پاسخ به این سوال که با توجه به ضعف برخی روابط عمومی دستگاه ها آیا مدیر کل روابط عمومی نمی تواند در عزل و نصب این افراد نقشی داشته باشد؟ گفت : در خصوص عزل و نصب مسئولین روابط عمومی ادارات و دستگاه‌ها نمی‌توانم نقشی داشته باشم اما به عنوان مدیر کل روابط عمومی استانداری فعالیت همه این روابط عمومی ها را رصد می‌کنم و تذکراتی هم داده می شود اما در مجموع این مدیران هستند که باید به چنین مشکلاتی در حوزه روابط عمومی دستگاه تحت مدیریت خود اقدام مناسب انجام دهند. .
ولی در خصوص روابط عمومی های فرمانداری ها ،می توانم به عنوان مدیر کل روابط عمومی استانداری نقش توصیه ای داشته باشم و همانگونه که در بالا اشاره کردم با بررسی عملکردها باید واقعیت را بگویم که برخی روابط عمومی ها بسیار ضعیف عمل می‌کنند!
متاسفانه در حوزه اطلاع رسانی ، برخی از سایت‌های خبری بروز نیستند و حتی در این زمینه ما از رسانه‌ها می‌خواهیم که عملکرد روابط عمومی های حوزه استانداری و فرمانداری ها و دیگر دستگاه ها را رصد کنند که اگر در این زمینه ضعف عملکردی آنها مشاهده شد ، نقد منصفانه داشته باشند و سعی کنیم با کمک هم این روابط عمومی ها را هم به فعالیت بیشتر وادار کنیم ضمن اینکه ما هم از این انتقادات استقبال می‌کنیم.
بهترین تعامل را با رسانه ها داریم
وی در خصوص تعاملات حوزه روابط عمومی استانداری با رسانه‌ها هم گفت واقعیت این است که چون خود خبرنگار بوده و هستم و در واقع من از دل همکاران خبرنگار انتخاب و به عنوان مدیر روابط عمومی استانداری منصوب شده‌ام ، همیشه تلاش کرده ام تعامل خوبی با رسانه‌ها داشته باشم. شاید مقطعی برخی مشکلات بین برخی از رسانه ها و روابط عمومی استانداری ایجاد شده باشد که آن هم دلایل خاص خود را داشته است اما بعد از مدتی آن مشکلات حل شده است .
در بخش تعاملات با رسانه‌ها ما اکنون یک گروه انتشار خبر داریم که تمام اخبار را برای رسانه‌های کل استان در دورترین نقطه استان تا مرکز استان در یک زمان در اختیار آن‌ها می‌گذاریم . شیوه کارهم اینگونه است که در آن گروه انتشار ، خبر و تصاویر اخبار را به صورت همزمان در اختیار همه خبرنگاران قرار می دهیم .
تقوی گفت : در مورد لزوم حضور خبرنگاران در جلسات لازم است به نکاتی اشاره کنم . جلسات استانداری در مجموع در بحث پوشش خبری به دو نوع تقسیم می شوند.
برخی جلسات بنا به دلایلی که نیاز به حضور خبرنگاران در جلسه نیست که یا به دلیل غیرعلنی بودن آن جلسه است و یا اینکه اهمیت جلسه به گونه ای است که چندان نیازی به حضور فیزیکی خبرنگاران نیست که در آن صورت بازهم عمومی خبر با تصاویر را در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهیم.
برخی جلسات هم از رسانه‌ها دعوت می‌شود که در این جلسات حضور پیدا کنند و به پوشش خبر اقدام کنند اما در مجموع باید بگویم بیش از ۹۵ درصد جلسات را خود خبرنگاران با حضور در محل برگزاری پوشش می دهند و محدودیت خاصی هم وجود ندارد.
در برگزاری انتخابات پابه پای مسئولین اجرایی حرکت کردیم
وی گفت در بحث انتخابات یکی از بهترین انتخابات در ادوار مختلف استان برگزار شد و رضایتمندی ویژه‌ای وجود داشت ما هم به عنوان کمیته روابط عمومی از همان ابتدای نشست های ستاد انتخابات استان حضور فعال داشتیم . اطلاعات را ارائه می دادیم و می‌توانم ادعا کنم پا به پای ستاد انتخابات به صورت موفق جلو رفتیم و در بحث انتخابات هم جزء استان‌هایی بودیم که بیشترین تولید خبر در این زمینه را در سطح کشور داشتیم.
سخت ترین شرایط کاری
تقوی گفت : یکی از سخت ترین شرایط کاری من در طول دوره کاری مربوط به ۵ ماه اخیر است . در ۵ ماه اخیر ابتدا در بحث انتخابات فشار کاری بسیار زیادی را متحمل شدیم اما دقیقا پس از پایان انتخابات موضوع شیوع ویروس کرونا رخ داد که فشار بسیار سنگینی بر همه نیروها ایجاد شد به گونه ای که  همه مرخصی ها لغو شد و در این مدت کمترین حضور در کنار خانواده ها را داشتیم .
فشار کار در حدی بود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد خود بیش از چهار ماه اصلاً استان را ترک نکرد و ما هم باید در این مدت همیشه در کنار وی می بودیم و به پوشش برنامه ها می پرداختیم. به عنوان مثال ما ایام عید نوروز هم هیچ گونه حضوری در کنار خانواده نداشتیم و همیشه در محل کار حاضر بودیم. حتی در روز ۱۳ بدر هم که روز طبیعت و یک روز تعطیل است ما در در کنار استاندار برای برنامه ریزی برگزاری و پوشش خبری دو جلسه مهم حضور داشتیم .
تلخ و شیرین روزهای کاری
سید محمد تقوی در پایان این گفتگو ، در مورد خاطرات تلخ و شیرین دوره کاری خود می گوید ، می‌توان گفت خاطرات شیرین زیادی در حوزه کاری ما وجود داشته است اما در خصوص خاطرات تلخ ، تلخ ترین خاطره ام مربوط به یکی از مصاحبه های من است و آن هم اولین مصاحبه خبری بود که پس از انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص سقوط هواپیمای تهران - یاسوج منتشر می شد به من اطلاع دادند که سقوط هواپیما تایید شده است و مجبور شدم طی مصاحبه ای رسمی و به منظور پایان دادن به شایعات ، خبر سقوط را اعلام کنم. چون اولین منبع رسمی خبری تایید این خبر بودم ، برایم به عنوان یک اتفاق تلخ دوران کاری در ذهنم مانده است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار