کد خبر: ۸۵۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶ 16 May 2020
 

تابناک/ 53 نفر از فعالان مدنی بندر انزلی در مورد عملکرد شورای اسلامی شهر و روند انتخاب شهردار این شهر بیانیه هشدار آمیزی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است:

به نام خداوند جان و خرد

اکنون که قریب به سه سال از عمر شورای پنجم می‌گذرد و بار دیگر این نهاد در آستانه یک انتخاب حساس قرار گرفته، در میان کنشگران بندرانزلی نگرانی‌هایی از جنس دغدغه‌های آنان در روزهای آغازین فعالیت این شورا بروز یافته است. از یاد نبرده‌ایم که بی‌اعتنایی این شورا به نقد پیگیرانه و دلسوزانه کنشگران شهری و کارشناسان مستقل باعث شد تا سه سال از عمر گرانبهای مهم‌ترین شهر بندری شمال ایران، با زیانکاری و فرصت‌سوزی بگذرد. عملکرد شهردار مورد اعتماد و اصرار شورا در سه سال گذشته و سرنوشت مثال‌زدنی او در پایان کار، هر دوستدار آبادانی انزلی را از تکرار اشتباه و ادامه روند پرهزینه قبل بیمناک می‌کند. در نهایت هم مردم انزلی خواهند بود که بهای ضررهای جبران ناشدنی اینگونه اشتباهات (از بدهکار کردن شهرداری تا تاراج سرمایه‌های شهر در ازای هیچ) را می‌پردازند.
اکنون شورای اسلامی شهر بندرانزلی دست به انتشار فراخوان عمومی برای انتخاب شهردار جدید زده است. بار دیگر بدون شفافیت و توضیح کافی در مورد معیارهای هدفمند خود؛ بی‌آنکه در ابتدا نسبت به آسیب‌هایی که آخرین انتخاب این نهاد برای شهر و بدنه شهرداری همراه داشته شفاف‌سازی یا اظهار نظر کند. این روش به ظاهر دموکراتیک، همان روشی است که سه سال پیش نیز آزموده شد و به دلیل عدم شفافیتِ خواست‌های شورا از یک شهردار مطلوب، به گزینه‌ای انجامید که ربطی به نیازهای واقعی نهاد مدیریت شهری انزلی نداشت. از همان آغاز هم، کنشگران و روزنامه‌نگاران محلی نسبت به عواقب آن انتخاب هشدار دادند و هشدارهایشان جدی گرفته نشد. درعوض، در سایه عدم نظارت و هدایت صحیح شورای پنجم، شهر و شهرداری به وضعیت ناشایست امروز رسید.
امروز نیز سازمان های مردم نهاد، کنشگران شهری و فعالان رسانه‌های انزلی با یادآوری فرایند معیوب انتخاب شهردار پیشین و سرنوشت آموختنی او، مطالباتی را مطرح می‌کنند که اگر شورانشینان به گوش بگیرند و توجه نشان دهند، دستکم از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری می‌شود. مطالبه جامعه مدنی بندر انزلی، اولاً تحقیق و تفحص در عملکرد شهردار و حامیان داخلی او (با نظارت افتخاری سازمان های مردم نهاد) با هدف برخورد قانونی و قاطعانه با نیروهای سهیم در تخلفات اداری و سپس انتخاب شهردار پاکدست و متخصص، در یک فرآیند محتوایی شفاف (با اعلام معیارهای دقیق و قابل برآورد از سوی اعضای شورا) است. چنانچه شورای اسلامی شهر بندر انزلی نسبت به این مطالبات وقعی نگذارد، نشان می دهد که در یک سال باقی مانده از عمرِ فعالیت شورای پنجم کماکان قصد دارد تصمیم گیری‌های خود را نه براساس شفافیت، نیازسنجی و معیارهای علمی، بلکه به صورت محفلی و در کش و قوس یک بازی فرسایشی و بی‌فایده میان اکثریت و اقلیت جاری خود ادامه دهد.

هوشنگ اسماعیل نیا، حمیده امکچی، ساناز امین صالحی، آروین ایلبیگی، سینا اوبری، گیتی بابایی، علیرضا بابایی، محمد بت دوار، نسیم بنی‌یعقوب، علی پوررجب، مهدی پیشوایی، بهادر ثبوتی، کاوه چلمبری، ماندانا حبیبی، امین حق ره، عقیل حق‌شناس، فرشاد خانه جو، علی درخشانی، اسماعیل راد، حمیدرضا راغب، بهروز رسولی، حسین رسولی، یاشا رسولی، ناصر رمضانی، مریم ساحلی، اردلان ساویز، سعید ساویز، میلاد سلطانی آزاد، شهرام شاهین، میثم شاهین، مانیا شیرین بخش، آرمین صافدل، سیامک صفایی، مجید صیادنورد، داوود عباسی، فرهاد عمیدی، علیرضا عیسی‌پور، صفورا غله‌زاری، نوید قدس قاسم آبادی، محمد کهنسال، رضا گل آور، محمد لاهوری، مجید لاهوری، علیه مستان آبادی، رضا مظلوم، مهدی مظلوم، عقیل ملت دوست، آرین مینایی، رویا نجارباشی، وحید نوفرستی، پونه نیکوی، علی واحدی، نریمان یوسفی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار