کد خبر: ۸۵۰۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹ 15 May 2020
 

تابناک/وظیفه با اشاره به اینکه ۳۲.۶ درصد بارش های کشور بالای نرمال است، گفت: این در حالی است که استان های حوزه غرب ۱۰ تا ۱۲ درصد کمتر از نرمال بارش تجربه کردند.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با  خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش کشور در سال زراعی جدید اظهار کرد: بنابر آمار در اغلب استان ها بارش ها فراتر از نرمال است.

وی با اشاره به اینکه بارش در حوزه آبریز مرکزی ۳۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از نرمال است، افزود: استان های جنوب شرق، جنوب و حتی استان های شمالی بارش بیش از نرمال داشتند و در مقابل استان های حوزه غرب همچون چهار محال و بختیاری، کردستان و کهگیلویه و بویر احمد ۱۰ تا ۱۲ درصد کمتر از نرمال بارش تجربه کردند.

وظیفه با اشاره به اینکه به طور متوسط ۳۲.۶ درصد بارش های کشور بالاتر از نرمال است، بیان کرد: فصل بارش در کشور روبه پایان است به طوریکه با خروج از اردیبهشت و ورود به خرداد، بارش ها به نوار شمالی کشور همچون استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات البرز، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی محدود می شود.

به گفته وی، طی یک هفته آتی در نوار شمالی و جنوب شرق و البرز مرکزی بارش هایی رخ خواهد داد.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: مدل های اقلیمی نشان می دهد تابستان امسال شرایط بارندگی بیش از نرمال است و انتظار می رود در جنوب شرق بارش هایی رخ دهد.

وی با بیان‌ اینکه ۲۱ درصد بیش از یک سال زراعی بارش کشور تامین شده است، گفت: با توجه به پیش بینی بارش برای استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و مازندران در قصل تابستان عدد تامین آب کشور از ۱۲۱ درصد فراتر خواهد رفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دما به مرور به شرایط نرمال می رسد، گفت: با ورود به فصل تابستان میزان دما نیم تا یک درجه بیش از نرمال خواهد بود.

خشکسالی از لحاظ هواشناسی نداریم

وی با اشاره به اینکه از لحاظ هواشناسی خشکسالی نداریم، بیان کرد: اگر از لحاظ هواشناسی کشاورزی دوره یکساله را در نظر بگیریم، خشکسالی حادی نداریم، اما از منظر هیدرولوژیک در شرایط نرمال نیستیم و همچنان سطح آب در آبخوان ها به دلیل اضافه برداشت کمتر از میانگین بلندمدت است.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان با اشاره به اینکه آب های جاری در شرایط مطلوبی قرار دارند، تصریح کرد: اگرچه اغلب سدها پر آب هستند، اما در دشت ها آن طور که باید کم بارشی سال های گذشته به منابع آب های زیرزمینی جبران نشده است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار