رئیس اتحادیه ناشران، کتاب فروشان و نوشت افزار کرج با اشاره به شیوع کرونا و ضربه ای که به بازار کتاب وارد شد، گفت: ناشران فرصت حضور در نمایشگاه کتاب را از دست دادند.
کد خبر: ۸۴۹۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴ 12 May 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ بهرام آجرلو به وضعیت ناشران، کتاب فروشان و فروشندگان نوشت افزار در این روزهای کرونایی اشاره کرد و گفت: حضور ناشران در نمایشگاه بین المللی کتاب آن‌هم سالی یکبار زمان مناسبی برای فروش و عرضه محصولات و همچنین رونمایی از تازه‌های نشر است که به واسطه شیوع ویروس کرونا این فرصت از دست رفته است.

وی از نمایشگاه بین المللی کتاب به عنوان ظرفیتی برای افزایش سطح فروش کتب ناشران یاد کرد و گفت: وقتی ناشران در نمایشگاه بین المللی کتاب که بازدید کننده داخلی و خارجی دارد محصولات خود را به نمایش می‌گذارند در واقع فرصت پیدا می‌کنند تا به سطح مناسبی از فروش کتب برسند.

رئیس اتحادیه ناشران، کتاب فروشان و نوشت افزار کرج با تاکید بر اینکه تعطیلی نمایشگاه بین المللی کتاب برای ناشران ضرر بزرگی محسوب می‌شود، گفت: در کرج ۱۱۸ ناشر وجود دارد که برخی از آنها برای شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب از یک غرفه به صورت مشترک استفاده می‌کردند.

جای خالی کتاب در سبد خانوار ایرانی

آجرلو گفت: در کنار تأثیر منفی کرونا بر بازار باید گفت؛ موضوع نشر در کشور به حاشیه رفته است، به همین دلیل ناشران باید به فعالیت‌هایی مانند تولید کتب صوتی و ارائه خدمات آنلاین روی آورند، البته تا حدودی این فعالیت‌ها انجام شده اما هنوز در مواردی مانند امنیت خرید و فروش از طریق سایت‌های اینترنتی مشکلاتی وجود دارد که باید مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم در حوزه نشر قیمت تمام شده نشر یک کتاب است، گفت: این مهم تحت تأثیر عواملی مانند قیمت خرید هر بند کاغذ و هزینه حقوق و دستمزد کارگران فعال در این حوزه و دیگر موارد مانند اجاره بها و یا هزینه‌های سربار تولیدات نشر قرار دارد.

رئیس اتحادیه ناشران، کتاب فروشان و نوشت افزار کرج با بیان اینکه در حال حاضر ناشران هر بند کاغذ مصرفی را به قیمت حدود ۳۸۶ هزار تومان خریداری می‌کنند که بر قیمت تمام شده چاپ تأثیر می‌گذارد، گفت: خرید کتاب در سبد خانوار ایرانی لحاظ نشده است و اگر در مواردی افراد خانواده کتابی خریداری می‌کنند بیشتر مربوط به تهیه کتب دانشگاهی و یا کتب کمک درسی دانش آموزان است و به خرید کتاب‌های علمی، عمومی و غیره کمتر توجه می‌شود.

آجرلو با تاکید بر اینکه تعطیلی بازار کتاب فروشان در جای جای کشور و همینطور در کرج، مشکلات اقصادی زیادی ایجاد کرده است، گفت: به این خاطر به بسیاری از آنها اجازه فروش نوشت افزار داده شده است تا کمی توان اقتصادی خود را افزایش دهند.

وی افزود: با مجازی شدن آموزش‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها خرید کتاب‌های کمک درسی توسط دانشگاهیان و دانش آموزان به شدت کاهش یافته است از طرفی فروش دیگر کتب نیز از گذشته با رکود مواجه بوده است.

رئیس اتحادیه ناشران، کتاب فروشان و نوشت افزار کرج افزود: مهرماه سال گذشته با افزایش قیمت دلار، قیمت نوشت افزار نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت و روند صعودی تغییر قیمت نوشت افزار در آبان ماه سال قبل نیز تحت تأثیر اصلاح نرخ بنزین همچنان ادامه یافت.

آجرلو با اشاره به اینکه بسیاری از اقلام نوشت افزار در کشور وارداتی است، گفت: حتی آن دسته از نوشت افزار مانند انواع دفتر که در کشور تولید می‌شود نیز در واقع مونتاژی و وابسته به واردات مواد اولیه است زیرا کاغذ آن از خارج وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در ماه‌های آذر و دی‌ماه سال گذشته بازار نوشت افزار کمی آرام گرفت، گفت: اما از اواخر بهمن ماه گذشته با شیوع کرونا وارد رکود شدیدی شد.

رئیس اتحادیه ناشران، کتاب فروشان و نوشت افزار کرج تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۸ واحد فروش نوشت افزار، لوازم اداری و کتابفروشی در کرج به دلیل مشکلات اقتصادی جمع آوری شده است.

آجرلو با اشاره به اهمیت قرار دادن کتابفروشان و فروشندگان نوشت افزار در لیست صنوف آسیب دیده از کرونا، گفت: زمانی که این مهم عملیاتی شود، می‌توانند از مواردی مانند معافیت‌های مالیاتی اعمال شده در این خصوص بهره مند شوند.

وی عنوان کرد: مکاتبات زیادی را پیش بردیم تا به فروشندگان صنف نوشت افزار و کتاب نیز در بحث صنوف آسیب دیده از کرونا توجه شود که امیدواریم این اقدامات نتیجه بخش باشد.

رئیس اتحادیه ناشران، کتاب فروشان و نوشت افزار کرج تاکید کرد: در حال حاضر فروشندگان کتاب و صنف نوشت افزار اقساط تسهیلات بانکی خود را تمام و کمال پرداخت می‌کنند و از طرفی پرداخت هزینه‌های آب، برق و تلفن و یا اجاره بهای واحدهای تجاری نیز گره کور دیگری بر مشکلات اقتصادی صاحبان این صنوف شده که در نهایت بسیاری از آنها را مجبور به تعطیلی کسب و کار خود کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار