مدیر حوزه علمیه استان البرز:
حجت الاسلام خوئینی گفت: قرآن در بیان داستان یوسف(ع) و زولیخا و داستان حضرت موسی(ع) و دختران شعیب حیاء را رعایت می کند و همه مسائل را بیان نمی کند، اما بعضی از انسان ها برعکس هستند و همین مسئله باعث ترویج فساد می شوند.
کد خبر: ۸۴۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲ 11 May 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ حجت الاسلام صادق خوئینی با اشاره به موضوع حیاء، گفت: امام صادق فرمود« حیاء و عفت نوری است که جوهر آن سینه ایمان است و بازدارندگی در برابر هر چیزی که با توحید ناسازگاری داشته باشد در انسان ایجاد می کند.

مدیر حوزه علمیه استان البرز افزود: حیاء نوع اخلاق شخصی، وقار و ترکیبی از ترس و عفت دانست که فرد از ترس سرزنش و مذمت دیگران حیاء می کند و کارهای زشت را انجام نمی دهد. پیامبر اسلام تأکید می کرد ای مردم از خدای که به شما از همه کس نزدیک تر است، حیاء کنید.

وی اظهار کرد: شهود برای این است که انسان رفتارش را تصحیح و اصلاح کند. هر وقت جامعه به سمت دین، اخلاق و مسائل ارزشی برود، حق خوری و فساد کمتر می شود، چرا که اهل بیت(ع) و خدا را ناظر می بیند و حیاء می کند هر کاری را انجام دهد.

حجت الاسلام خوئینی ادامه داد: به ما توصیه شده از خدا حیاء کنید و در خلوت کار بد و زشت انجام ندهید. حضرت علی(ع) در این رابطه می فرماید کسی که در خلوت کاری کند که در آشکارها از آن حیاء می کند، خودش نزد خویش ارزشی ندارد. پس مومن حتی در خلوت هم باید حیاء کند و پاک باشد، لذا حیاء عفت و پاکدامنی به دنبال خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه استان البرز با بیان این که رهبر انقلاب می فرماید «عفاف مخصوص زنان نیست، بلکه باید مردان هم باید عفیف باشند»، اظهار کرد: عفت در دنیا و آخریت آثاری دارد در دنیا باعث می شود شخص راحت تر عیب های خود را برطرف، نفس خود را کنترل و در آخرت باعث نجات در قیامت، ایمنی از جهنم و... می شود.

وی اضافه کرد: مصادیق حیاء مختلف است، در گفتار، رفتار، در سخن گفتن، شنیدار... است. قرآن در بیان داستان یوسف(ع) و زولیخا و داستان حضرت موسی(ع) و دختران شعیب حیاء را رعایت می کند و همه مسائل را بیان نمی کند، اما بعضی از انسان ها برعکس هستند و همین مسئله باعث ترویج فساد می شوند.

مدیر حوزه علمیه استان البرز افزود: بعضی از مسائل است که حیاء را از بین می برد از جمله آن فقر، بی دینی، دروغ، و... است.

برچسب ها: صادق خوئینی ، حیاء ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار