سرهنگ سلیمانی در ادامه به بیشترین جرایمی که در فضای مجازی رخ داده و شهروندان مراجعه می‌کنند، گفت: از بدو تاسیس پلیس فتا تاکنون در کل کشور ۸۰ درصد از پرونده های تشکیل شده مربوط به پرونده هایی با موضوعات مالی است که اعم از کلاهبرداری های فیشینگ و اینترنتی بوده است که البته مدتی است با فعال سازی رمز های پویا این جرایم تا 50درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۸۴۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ 11 May 2020

تابناک فارس به نقل از شیرازه:موج بیکاری سال هاست جمعیت جوان و جویای کار جامعه را در برگرفته است؛ جوانانی که حالا باید جمعیت بیکار شده های ناشی از تعطیلی کارخانه ها و واحدهای تولیدی را هم به آنها اضافه کرد. اگرچه تعطیلی این واحد ها و از دست رفتن هزاران شغل مستقیم وغیر مستقیم مشکلات عدیده اقتصادی برای خانواده ها به همراه داشته است اما نباید از مشکلات ثانویه موج ایجاد شده در جامعه نیز غافل شد، مشکلاتی که مربوط به اشتغال و بیکاری جوانان و سرپرستان خانوار است و فرصتی شده تا کلاهبرداران از این پتانسیل برای سوء استفاده از افراد نیازمند و جویای کار استفاده کنند و در این راستا چه بستری بهتر و در دسترس تر از فضای مجازی و سایتهای اگهی محور همچون سایت دیوار، شیپور و....که محلی شده برای ارائه تبلیغاتی که نه راست و دروغشان معلوم نیست.
تمامی این تبلیغات از سوی سودجویان است و آنها با وعده کسب درآمد و شغل و اینکه کار می تواند در منزل نیز انجام شود، از تعدادی از هموطنان بابت آموزش و مواردی که به آنها ارائه می دهند، وجوهی اخذ و سپس دستگاهی ناکار آمد تحویل داده میشود و در نهایت یا پاسخگو نیستند یا به هر بهانه ای از خرید محصول سر باز میزنند و به صورت است که فرد هم اندک سرمایه خود را از دست میدهد و هم با نا امیدی مضاعف به دنبال راهکاری است برای جبران مافات.

و حالا این سوال مطرح است که افراد چگونه باید از راست یا دروغ بودن این تبلیغات آگاه شوند و برای جلوگیری از افتادن در دام سایتهای اگهی محور و تبلیغات دروغین مطلع شوند.

کلیه فروشگاه ها و کسب و کار های اینترنتی باید نماد اعتماد داشته باشند/تبلیغات فضای مجازی از دروغ تا واقعیت
رئیس پلیس فتا استان فارس در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار شیرازه در پاسخ به این سوال ابراز کرد:نماد الکترونیک که همان نماد اعتماد است صرفا مختص فروشگاه های اینترنتی است و الزاما کلیه فروشگاهها و کسب و کارهایی که در بستر اینترنت و فضای مجازی رخ میدهند، باید این نماد را از وزارت صنعت معدن و تجارت دریافت کنند و در سایت خود قرار دهند تا کاربران با اکتفا به آن نماد اطلاعات آن فروشگاه را مشاهده کنند.

سرهنگ حشمت سلیمانی با بیان اینکه برای سایت های تبلیغاتی این نماد در نظر گرفته نشده است،گفت: چون خود سایت چیزی ارائه نمی دهد بلکه واسط بین دو نفر است که هر دو کالای خود را در این فضا عرضه می کنند.
سلیمانی با اشاره به اینکه این سایتها معمولا مجوزهای لازم را اخذ کرده اند،تاکید کرد: اما در سایت های آگهی محور، سایت فقط یک معرف است و فروشنده و خریدار می بایست نکات ایمنی را رعایت کنند تا جرمی صورت نگیرد.
وی در ادامه عنوان کرد:بعد از این که فعال سازی رمزهای پویا و یک بار مصرف مطرح شد،دست کلاهبرداران از خیلی موارد کوتاه شد به همین خاطر به شیوه های دیگر کلاهبرداری روی آوردند.

وی با بیان اینکه کلاهبرداران یا به شیوه های قدیمی روی آورده و یا شگرد جدیدی را ابداع کردند،گفت:یکی از این موضوعات سایت های آگهی محور بود که بر روی آن خیلی مانور دادند و بیشتر هم در این فضا از غفلت کاربران استفاده کردند.

سلیمانی با اشاره به اینکه این سایت ها یکسری مجوزهایی دارند و فعالیت آنها هم معمولا قانونی است،عنوان کرد: اما اشکالاتی هم به اینگونه سایتها وارد است و آنهم این است که در استان ها و شهرستان ها نمایندگی ندارند و به صورت متمرکز از پایتخت مدیریت می شوند.

رئیس پلیس فتا فارس همچنین افزود: خیلی از مطالبی که ما در این سایت ها مشاهده می کنیم که محتوای مجرمانه دارند، چون باید از مرکز پیگیری کنیم و دسترسی ما به آنها خیلی سریع نیست پس باعث بروز مشکلاتی نیز میشود.
سلیمانی با تاکید بر اینکه اما آنچه که حائز اهمیت است خود مردم و کاربران هستند،تصریح کرد: کلاهبرداری هایی که در در فضای مجازی در حوزه اینترنتی انجام می‌شود که به صورت کلاهبرداری های فیشینگ است قالب آنها خود فرد به نوعی مقصر است چون اعتماد ویژه کرده است و غفلت یکی از طرفین موجب ایجاد جرم شده است.

وی ادامه داد:صرف اینکه یک شماره تلفن از فرد مقابل در آگهی درج شده باشد نمی توان اعتماد کرد چون در خیلی از پرونده ها کلاهبرداران صددرصد از تلفن‌ها و یا کارت های بانکی استفاده می کنند که متعلق به دیگران است.

سلیمانی در ادامه با اشاره به دستگیری اخیر چند کلاهبردار مرتبط با سایت دیوار، گفت: در این کلاهبرداری از نرم افزار رسید ساز جعلی استفاده شده است و فرد وقتی به سایت مراجعه کرده شماره کارت خود را وارد و با استفاده از این نرم افزار جعلی اعلام کردند که پول انتقال داده شده است در صورتی که اگر انتقال انجام می شد می بایست پیامک بر روی گوشی فرد ارسال شود.

وی اضافه کرد:در این راستا نزدیک به ۹۰ پرونده داشتیم که اغلب مربوط به فروش ps۴ بود و هیچ‌یک از افراد که هر کدام هم نزدیک به چهار تا پنج میلیون تومان پول به حساب فرد واریز کرده‌اند کارت ملی از طرف نخواستند و فقط به صرف اینکه یک بیعانه داده اند یک رسید جعلی را مشاهده و به همان اکتفا کردند. اما متاسفانه پس از مراجعه به عابر بانک متوجه خالی شدن کارت خود می‌شوند.

بیشترین جرایمی که در فضای مجازی فارس رخ می دهد

سرهنگ سلیمانی در ادامه به بیشترین جرایمی که در فضای مجازی رخ داده و شهروندان مراجعه می‌کنند، گفت: از بدو تاسیس پلیس فتا تاکنون در کل کشور ۸۰ درصد از پرونده های تشکیل شده مربوط به پرونده هایی با موضوعات مالی است که اعم از کلاهبرداری های فیشینگ و اینترنتی بوده است که البته مدتی است با فعال سازی رمز های پویا این جرایم تا 50درصد کاهش داشته است.

وی در خصوص صفحات هنجارشکنی که در فضای مجازی و سایت های تبلیغ نیز وجود دارد،عنوان کرد: پلیس فتا سایتی راه اندازی کرده به آدرس www.cyberpolice.ir به منظور ثبت گزارشات مردمی که می توانند هر موضوعی با محتوای مجرمانه یا هنجارشکن و خلاف شرع را در این سایت ثبت کنند.

سرهنگ سلیمانی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه تعداد از شهرستان های استان فارس دارای پلیس فتا هستند،گفت: به جز مرکز استان که پلیس فتای فارس در آن مستقر است یک پایگاه پلیس فتا هم در شهرستان شیراز مستقر است، همچنین ۵ شهرستان استان نیز دارای پلیس فتا هستند و به دنبال این هستیم که در سال جاری نیز 7 شهرستان دیگر را نیز راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه شهرستان هایی که بالای یکصد هزار نفر جمعیت دارند مشمول راه اندازی پلیس فتا می شوند،اظهار داشت: جهرم، مرودشت، کازرون،فسا و لارستان شهر هایی هستند که دارای مرکز پلیس فتا هستند.

سلیمانی به علت عدم وجود پلیس فتا در دیگر شهرستان ها نیز اشاره کرد و افزود: چون خیلی از عمر راه اندازی پلیس فتا نمی گذرد و کمتر از ۱۰ سال است که این پلیس به فعالیت مشغول است به همین خاطر مستقر شدن پلیس فتا در کل شهرستان ها نیاز به زیرساخت‌های لازم دارد و تمام سعی ما بر این است که هرچه زودتر تمام شهرستان‌ها را به پلیس فتا تجهیز کنیم، چون خیلی از جرایمی که در فضای واقعی قبلا اتفاق می افتاده الان در فضای مجازی صورت می گیرد.

رئیس پلیس فتا در ادامه به دستگیری های اخیر که در شرایط کرونایی، اتفاق افتاده اشاره کرد و گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۲۴ نفر را در کل استان دستگیر کرده‌ایم که در حوزه شایعه پراکنی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی اقدام کرده اند، همچنین نزدیک به ۶۰ نفر هم احضار شده‌اند و به آنها تذکر و اخطار داده شده است.
وی به موضوع احتکار کنندگان اقلام بهداشتی که در فضای مجازی تبلیغ می‌کردند هم اشاره ای کرد و ادامه داد: عده‌ای که توزیع کننده و محتکر اقلام بهداشتی بودند در فضای مجازی با قیمتهای غیر واقعی اقدام به فروش کرده اند که در این حوزه نیز 21 را شناسایی و دستگیر کرده ایم .

رئیس پلیس فتا فارس در ادامه با بیان اینکه هر آنچه که به عنوان جرم و تخلف در فضای مجازی صورت گیرد با آنها برخورد قانونی می شود،عنوان کرد: بر اساس رسالتی که پلیس فتا دارد خیلی از موضوعات را اگر مشاهده کند و یا به ان ارجاع داده شود به صورت مستقیم ورود کرده و با هماهنگی دستگاه قضایی دستگیر میکند.

سلیمانی با اشاره به اینکه کلاهبرداران با توجه به شرایط جامعه شیوه و شگرد شان را نیز تغییر می دهند،تصریح کرد: اما این سمت قضیه ما مردم عادی هستیم که باید سواد رسانه ای و استفاده از ابزار اینترنت و فضای مجازی را به خوبی فرا گرفته و دانش خود را افزایش دهیم تا به سادگی فریب افراد کلاهبردار را نخوریم.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی جامعه کلاهبرداران به سمت جامعه پزشکی رفته و آنها را مورد هدف قرار دادند هرچند این کلاهبرداری ها در حوزه پلیس آگاهی است اما ما نیز در ابتدا با مشاهده چند جرم در این فضا پیگیر ماجرا شدیم و مشاهده کردیم کلاهبرداران با استفاده از شرایط پزشکان و پرستاران و کادر درمان از این فرصت سوء استفاده کرده و بیشترین کلاهبرداری از جامعه پزشکان صورت گرفته است، به این شکل که تماس می‌گرفتند و خود را به جای مدیر مالی بیمارستان معرفی می کردند و با این عنوان که پولی به حساب شما آمده که اشتباه شده و شما باید به پای خودپرداز رفته و مبلغ مورد نظر را به ما برگردانید کلاهبرداری انجام می‌شد.
وی در پایان گفت این کلاهبرداری ها از مبلغ سه میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان صورت گرفته است که متاسفانه همه از جامعه تحصیل کرده انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار