طرح فروش یارانه ای «بهارانه کتاب» از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت در بیش از ۶۷۰ کتابفروشی سراسر کشور برگزار می شود
کد خبر: ۸۴۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳ 08 May 2020

علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در مازندران از فردا شنبه ۲۰ اردیبهشت ، همزمان با آغاز طرح سراسری " بهارانه کتاب " می‌توانند در ۲۵ کتابفروشی معتبر این استان از یارانه ۲۰ درصدی خرید کتاب استفاده کنند.

طرح فروش یارانه‌ای کتاب با عنوان بهارانه کتاب از فردا به مدت ۱۱ روز با شعار «بهار کتاب همزمان با بهار دل‌ها» در کتابفروشی‌های معتبر کشور آغاز می‌شود تا اندکی جای خالی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را برای کتابخوانان و کتاب‌دوستان پر کند.

اردیبهشت برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی بهترین ماه سال محسوب می‌شود. اما امسال به دلیل شیوع کرونا برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران لغو شد و پس از ۳۲ سال برگزاری مستمر این نمایشگاه پرمخاطب، مهم‌ترین و بهترین فرصت خرید کتاب برای کتاب‌دوستان از دست رفت.

لغو برگزاری نمایشگاه کتاب تهران که باید به روال سال‌های قبل در همین ماه برگزار می‌شد، بهانه‌ای شد تا معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح بهارانه کتاب را که بخشی از طرح‌های فصلی انگیزشی برای تشویق مردم به خرید کتاب است در این ماه برگزار کند تا قسمتی از نیاز کتابدوستان برطرف شود.

یارانه ۲۰ درصدی در ۱۱ روز

این طرح قرار است از فردا -۲۰ اردیبهشت- در کتابفروشی‌های معتبر کشور که شرایط عضویت در این طرح را داشتند و در سامانه «طرح کتاب» ثبت‌نام کردند آغاز شود. در مازندران هم علاقه‌مندان به خرید کتاب می‌توانند از ۲۵ کتابفروشی در شهرهای مختلف از تخفیف ۲۰ درصدی بهارانه کتاب استفاده کنند.

این طرح به گفته معاون فرهنگی و رسانه‌ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران پس از ۱۱ روز فعالیت، ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت پایان خواهد یافت.

معصومه فرجی گفت: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معمولا برای رونق بازار کتاب و ترویج کتابخوانی تسهیلاتی را در قالب یارانه خرید کتاب از طریق کتابفروشی‌های سراسر کشور، به صورت مستقیم به خریداران کتاب پرداخت می‌کند.

۳۰ هزار تومان تخفیف برای هر کد ملی

وی درباره میزان یارانه‌ای که به خریداران کتاب اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: یارانه خرید برای هر کتاب ۲۰ درصد مبلغ آن کتاب است و هر خریدار هم می‌تواند با هر کد ملی حداکثر ۱۵۰ هزار تومان در قالب این طرح کتاب خریداری کند که ۲۰ درصد این رقم ۳۰ هزار تومان می‌شود. یعنی سقف یارانه اختصاص یافته به هر کد ملی ۳۰ هزار تومان است که در صورت خرید ۱۵۰ هزار تومان کتاب به او تعلق می‌گیرد.

به گفته این مسئول ، مؤسسه خانه کتاب به نمایندگی از معاونت امور فرهنگی مبلغ یارانه خرید کتاب را ۲ هفته پس از پایان طرح ، یعنی اوایل نیمه دوم خرداد به کتابفروشی‌ها پرداخت خواهد کرد.

طرح‌های فصلی فروش یارانه‌ای کتاب پیش از این هم در کشور برگزار شده بود و بسیاری از کتابدوستان برخی از کتاب‌های مورد نظر خود را در با استفاده از تخفیف‌های این طرح‌های فصلی خریداری کردند. در شرایط کنونی که نمایشگاه کتاب تهران برگزار نمی‌شود، اجرای این طرح می‌تواند بخشی از نیاز کتابدوستان را برطرف کند ، اما چشمگیر نبودن یارانه در نظر گرفته شده برای هر خریدار نیز موضوعی است که بسیاری از علاقه‌مندان به کتاب به آن انتقاد دارند.

میزان تخفیف و یارانه در نظر گرفته شده نمایشگاه کتاب معمولا حدود ۲۰ درصد از هر میزان خریدی است که توسط خریدار انجام می‌شود و محدودیت پرداخت یارانه صرفا در مورد عرضه بن کتاب به خریداران وجود دارد. یعنی خریدار حتی اگر نتواند بن کتاب تهیه کند، می‌تواند از تخفیف ۲۰ درصدی عرضه کتاب در نمایشگاه بهره‌مند شود. اما در طرح‌های فصلی فروش یارانه‌ای کتاب به روالی مرسوم و البته طبیعی این یارانه‌ها محدود هستند و سقف دارند. بنابراین یک خریدار کتاب که قصد خرید بیشتر از ۱۵۰ هزار تومان کتاب را دارد بقیه هزینه کتاب را باید آزاد بپردازد و یارانه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد.

خرید خانوادگی برای استفاده از تخفیف بیشتر

اما به اعتقاد برگزارکنندگان این طرح علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از کد ملی اعضای خانواده سهم بیشتری از این طرح فروش یارانه‌ای ببرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: درست است که تخفیف طرح‌های فصلی فروش یارانه‌ای کتاب محدود است. اما باید در نظر داشت که در این طرح امکان استفاده از تخفیف با کد ملی اعضای خانواده و اطرافیان نیز وجود دارد.

«عباس زارع» افزود: در طرح «بهارانه کتاب» به هر کد ملی تخفیف ۳۰ هزار تومانی به ازای ۱۵۰ هزار تومان خرید تعلق می‌گیرد. به عبارت دیگر یک فرد می‌تواند با ارائه کد ملی همسر، فرزندان یا پدر و مادر خود هم اقدام به خرید کتاب کند و از تخفیفی که به آن کدهای ملی داده می‌شود استفاده کند.

وی اظهار کرد: اگر یک عضو از خانواده‌ای ۴ نفره قصد خرید کتاب در این طرح را داشته باشد می‌تواند با استفاده از کد ملی سایر اعضای خانواده از ۴ کد استفاده کند. البته باید در نظر داشت که تخفیف ۲۰ درصدی به صورت مجزا برای هر کد محاسبه می‌شود. یعنی کسی که با ۲ کد ملی خود و همسرش خرید می‌کند در صورت خرید ۳۰۰ هزار تومان کتاب می‌تواند از تخفیف ۶۰ هزار تومانی بهره‌مند شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که علاقه‌مندان به خرید کتاب در شرایط کنونی که امکان برگزاری نمایشگاه کتاب وجود ندارد، با تهیه فهرستی از کتاب‌های مدنظرشان و بررسی قیمت نهایی، به کتابفروشی‌های معتبر در شهرهای مختلف مازندران مراجعه کنند و از این طرح بهره‌مند شوند.

زمستانه‌ای که برگزار نشد

طرح بهارانه کتاب در ۲۵ فروشگاه بزرگ کتاب شامل شهرکتاب‌ها و کتابفروشی‌های معتبر شهرهای مختلف مازندران برگزار می‌شود. این طرح به طور همزمان در ۶۷۰ کتابفروشی سراسر کشور از فردا تا ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت برپا خواهد بود.

آخرین طرح فصلی فروش یارانه کتاب کشور ۲۳ آبان تا ۵ آذر ۱۳۹۸ با شعار «حال خوش خواندن» برگزار شد که در آن ۶۰۸ کتاب‌فروشی از ۳۱ استان کشور عضویت داشتند و ۳۲۱هزار نسخه کتاب به مبلغ حدود ۱۰ میلیارد تومان توسط دوستداران کتاب خریداری شد که حدود ۸ درصد گردش مالی سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران است. پس از آن قرار بود پیش از اسفند طرح «زمستانه کتاب» نیز برگزار شود که به دلیل پرداخت نشدن مطالبات کتابفروشی‌های حاضر در طرح «پاییزه کتاب»، اجرای «زمستانه کتاب» لغو شد.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار