با وجود اخطارهای ستاد مقابله با ویروس کرونا برخی از مراکز همچون باغ وحش ها و مراکز نگهداری از حیات وحش بدون این که ابلاغیه صادر شوند باز شده اند.
کد خبر: ۸۴۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶ 08 May 2020
به گزارش تابناک سمنان: زمانی که ویروس کرونا به کشور وارد شد بسیاری از مشاغل و مراکز به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری و با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا به حالت تعلیق درآمدند.
 
یکی از مراکزی که مانند تمام مراکز دیگر تعطیل شدند، باغ وحش‌ها بودند. این مراکز به دلیل تجمع دوستداران و محققان حیات وحش از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تعطیل شده بودند وبه همین دلیل بود که برای اطمینان خاطر از تعطیلی مراکز نگهداری به  آن‌ها سر زدیم.
 
باغ وحش ارم یکی از مکان هایی است که از کودکی با ذوق و شوق فراوان برای دیدن حیوانات آن به همراه پدر و مادر به آنجا می رفتیم، این باغ وحش که یکی از استاندارد‌ترین باغ وحش‌های ایران طبق پروتکل های جهانی است این روزهابه دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده و هیچ گونه رفت و آمد و مراجعی به آنجا ندارد .
 
برای اطمینان بیشتر درب نگهبانی را زدم، سلامی کردم و گفتم: می خواهم به داخل باغ وحش بروم آیا اجازه ورود می دهید؟
 
نگهبان باغ وحش ارم دستش را به سمت نوشته ای که کنار اتاقک زده شده بود دراز کرد و گفت: طبق این دستور العمل اجازه ورود هرگونه مراجعی به باغ وحش و شهربازی را نداریم.
 
تخلفاتی که زیر پوست شهر انجام می شود/ باغ وحش ها باز شدند؟
_تا کی این مرکز بسته است؟
 
- تازمانی که دستور بدهند.
 
-اگر بخواهیم کار تحقیقاتی هم انجام دهیم اجازه ورود نمی دهید؟
 
-خیر نمی شود ورود هر گونه مراجعی به اینجا ممنوع است.
 
-شنیده بودم که انسان های آلوده به این بیماری می توانند حیوانات را هم آلوده کنند و یا بلعکس، این حقیقت دارد؟ و این که حیوانی داشتید که کرونا گرفته باشد؟
 
-تا الان هیچ کدام از حیوانات باغ وحش بیمار نشده چرا که مراقبت های دامپزشکان بعد از ورود این بیماری دو برابر شده است.
 
از نگهبان خداحافظی کردم و به سمت جاده اشتهارد حرکت کردم جایی که چند ماهی است که یک مرکز نگهداری از حیات وحش در یکی از شهرستان های آن جا تاسیس شده است.
 
تخلفاتی که زیر پوست شهر انجام می شود/ باغ وحش ها باز شدند؟
 
چند کیلومتری از شهر تهران دور شده بودم مقصدم شهرستان صفادشت از شهرستان های منطقه ملارد بود با پرس و جو بلاخره به باغ وحش صفا دشت رسیدم.دقت که کردم دیدم درب این مرکز نیز بسته است اما برای این که مطمئن شوم از اهالی منطقه پرسیدم که این باغ وحش از کی تعطیل شده است.
 
مردم گفتن تا همین چند ساعت پیش باز بود و مراجع هم داشته .
 
گفتم مگر نباید این مرکز بخاطر کرونا تعطیل باشد؟
 
-چرا اما کسی اینجا به این ویروس توجه نمی کند.
 
باغ وحش و یا بهتر است بگوییم مرکز نگهداری از حیوانات خارجی صفادشت فاقد استانداردهای بین المللی است، اما مدیر این مرکز دست به اقدامات مختلفی از جمله ورود حیوانات در حال انقراض مهاجم می زند.
 
 
همانطور که داشتم با اهالی منطقه حرف می زدم درب مرکز باز شد و چند نفری از باغ وحش بیرون آمدند به سمت آنها رفتم پرسیدم باغ وحش مگر تعطیل نیست ؟ 
 
گفتند الان فعالیت نمی کند اگر می خواهید فردا از فلان ساعت تا فلان ساعت مراجعه کنید.
 
تخلفاتی که زیر پوست شهر انجام می شود/ باغ وحش ها باز شدند؟
 
-مگر کرونا نیست پس چرا تعطیل نکردید؟
 
-خانم محترم ما یک مرکز خصوصی هستیم اگر تعطیل کنیم از کجا هزینه های این مرکز و حقوق کارکنان را تامین کنیم.
 
-اگر مراجعی به این مکان بیاید و ویروس داشته باشد چه کار می کنید؟
 
-قبل از ورود هر فردی از آن تست گرفته می شود و اجازه ورود بدون ماسک و دستکش را به باغ وحش ندارد و ما بیشتر از هر کسی به این موضوع حساس تر هستیم چراکه اگر فردی بیمار باشد ممکن است کارکنان یا حیوانات را هم بیمار کند.
 
- مجوز بازگشایی این مرکز را دارید؟ 
 
-بله مجوز داریم ما بدون مجوز که نمی توانیم مرکز را باز کنیم .
 
بعد از این پرسش و پاسخ بود که تماسی با معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گرفتم که گفت: بازگشایی و یا بسته بودن مراکز نگهداری و باغ وحش ها تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا استان ها است .
 
کیومرث کلانتری گفت:اگر مرکزی مرتکب خلاف شود باید ادارات کل حفاظت محیط زیست استان به آن ها رسیدگی کنند.
 
وی افزود: تاکنون از مرکزی که خلاف دستور العمل ستاد مقابله با کرونا عمل کرده باشد گزارشی نداشته ایم .
 
معاون محیط زیست تصریح کرد: در کشور 31 استان داریم که موزه و غارهای گردشگری دارند امامدیران کل استان ها در بهره برداری از این مراکز تابع تصمیمات استانی هستند.
 
وی افزود: مدیران کل محیط زیست استان های کشور به منظور حفظ سلامت مردم از تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا در بازگشایی از این گونه مراکز که باعث تجمع جمعیت می شوند تبعیت کامل دارند.
 
تخلفاتی که زیر پوست شهر انجام می شود/ باغ وحش ها باز شدند؟
 
طبق همین گفته ها بود که با محمد کرمی رئیس نظارت بر حیات وحش استان تهران گفت و گویی صورت دادم که گفت: اداره کل محیط زیست استان تهران ابلاغیه برای بازگشایی و یا بسته بودن مرکزی ارسال نکرده است.
 
رئیس نظارت بر حیات وحش استان تهران افزود: اگر موضوع بیماری مطرح است مربوط به بیماری انسانی می شود و ارتباطی به حیات وحش ندارد به همین دلیل نمی توانیم در این خصوص دخالتی کنیم.
 
کرمی گفت: محیط زیست بیشتر در خصوص بیماری های حیات وحش ویا بیماری های مشترک ورود می کند.
 
وی بیان کرد: بسته یا باز بودن باغ وحش ها در زمان شیوع ویروس کرونا به دستور ستاد مقابله با کرونا است و نظارت بر این مراکز نیز بر عهده همین ستاد خواهد بود.
 
بنابراین سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان تهران از این موضوع بی اطلاع بودند که قرار شد برای بررسی بیشتر از این مراکز  بازدید به عمل آورند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار